Indonesië - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Indonesië

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

30 Augustus 2012 | Indonesië, Berastagi

Dag 1:

Vanmorgen om 6.45 uur kwamen Judith en haar ouders in Elshout aan. Eerst een bakkie koffie voordat de koffers gecheckt werden. Gauw eventjes wat spulletjes uitgewisseld en de koffer nog op de weegschaal gezet, 19,9 kg, dus best netjes als je 20 kg mee mag nemen.
Na het ontbijtje afscheid genomen van de ouders van Judith en koers naar Schiphol gezet. Geen files dus de autorit verliep voorspoedig. Als de rest van de reis ook zo makkelijk verloopt, dan hoor je ons niet klagen.

Om ongeveer 8.15 uur werden we bij de Kiss & Ride afgezet door ons pap en mam. Koffers uit de auto, rugzakken op en na een kort maar goed afscheid (slik, slik) richting vertrekhal 3 gelopen.
Daar voor balie nummer 30 op een bankje zitten wachten tot ze van Fox.nl zouden arriveren. Ondertussen nog even de schrik van ons leven gehad doordat papa belde om te vertellen dat er een vliegtuigbom gevonden was op Schiphol, gelukkig eentje uit de Tweede wereld oorlog en niet bij ons gedeelte op Schiphol, dus konden we ons hartslag niveau laten dalen....

Rond 9.30 bij de balie gevraagd of ze iets van de Fox reizen afwisten, maar helaas kregen we geen duidelijk antwoord en besloten we om nog wat te wachten. Op een gegeven moment hoorde ik mensen praten over de Fox reis, dus zijn we daar maar wat info gaan halen. Het bleken groepsgenoten te zijn dus gelijk maar kennis gemaakt. Op dat moment kwam de Fox medewerkster net aanlopen met de kofferlabels en aanvullende informatie over de overstap in Kuala Lumpur. Omdat we nog niet ingecheckt waren zijn we dat maar eerst gauw even gaan doen.
Samen hadden we 40,2 kg, maar daar deden ze gelukkig niet zo moeilijk over en nadat onze handbagage ook voorzien was van een labeltje, konden we doorlopen naar de paspoortcontrole. Gelukkig we mochten door, dus weer een zorg minder. Omdat we wat langer in de vertrekhal hadden gewacht, was de wachttijd bij de gate aanzienlijk minder lang dan de voorgaande jaren. Rond 11.00 uur ging de gate open en werden we bij de douane gecontroleerd. Tassen en jassen uit, inclusief horloges en riemen, maar ook de iPad kon uit de tas.  Na nog even gefouilleerd te worden (dit keer was ik het) konden we door.

Rond 11.45 was het tijd om te gaan boarden. Het verliep allemaal zeer soepel, en toen we het vliegtuig inliepen bleek al gauw dat we een dubbelzitter aan het raam hadden. Heerlijk eindelijk een keer plek bij het raam en ook nog eens naast elkaar zonder andere passagiers. Niet veel later werden we naar de startbaan gereden waar we om 12.10 uur vol gas de lucht in gingen.

Van slapen is niet heel veel gekomen, wel wat gedoezeld met de iPod op de oren, maar een diepe slaap is het niet geworden.
Ondertussen weer wat te eten gehad. Dit keer een ontbijtje waarbij we konden kiezen tussen een Maleisisch ontbijt (rijst met boontjes) of een kaas-omelet met tomaat. We hebben beide voor het laatste gekozen en waren dus zeer benieuwd hoe het zou smaken. Het croissantje was heerlijk, de omelet met kaas, tomaat, worst, broccoli, rösti, hebben we laten liggen! Wel lekker wat "vers" fruit op, een toetje en een kopje thee. Maar wat wil je om 22.00 uur in de avond Nederlandse tijd en 4.00 uur in de ochtend plaatselijke tijd!

Om 6.00 uur een half uur vroeger dan gepland, zijn we met een zachte landing op Kuala Lumpur aangekomen. Omdat we een aansluitingsvlucht hadden naar Medan, zijn we met de monorail naar een ander deel van het vliegveld gegaan. En deze nog een keer extra gehad omdat we er echt nog niet uit moesten (wel dus haha).  Heerlijk 2,5 uur wachten, even de benen strekken, een beetje chillen en even op internet kijken wat er in de afgelopen uren in Nederland was gebeurd.

Om ongeveer 8.00 uur konden we inchecken en gelukkig vrij snel daarna ook gaan boarden. Om 8.50 uur stegen we weer op, voor een vlucht van een uur, om vervolgens om 8.45 uur (plaatselijke tijd) te landen. Tjee, wat was warm en benauwd toen we uit het vliegtuig stapten, en toen moesten we ook nog eens in de rij gaan staan voor het visum. Gelukkig was dit allemaal snel verlopen en konden we aansluiten bij de groep, die al in de bus zaten te wachten. Onze reisleider hier op Sumatra is Sudirman, en die had er gelijk de vaart in.

Wat nou eerst naar het hotel om uit te rusten, niets ervan. Voordat de reis echt zou beginnen zijn we eerst geld gaan pinnen, en we zijn beide Miljonair geworden. 1,2 miljoen ruphia hebben we uit de pinautomaat gehaald. Dat is ongeveer €100,-.
Daarna met zijn allen weer in de bus gestapt en het begin van de rondreis was een feit en we werden dan al flink overspoeld met  info van het eiland. Ze rijden hier als gekken. Links van de weg, maar net zoals in Kenia op de meest onmogelijke momenten willen inhalen. Wij zijn het wel wat gewend, dus schrokken we er niet van, maar dat konden we niet zeggen van een aantal van de groep. Die zaten als gillende keukenmeiden in de bus, te roepen dat het levensgevaarlijk was. Wij lachen natuurlijk!

Omdat de reis er toch behoorlijk had ingehakt, zijn we wel ondanks het rijgedrag regelmatig even ingedoezeld. Om 13.00 uur tijd voor de lunch, en wat kregen we: soep, rijst, vis, kip en foe yong hai, met fruit en thee als toetje. Prima gegeten, maar we waren toch wel toe aan een bedje.

Rond 15.45 uur kwamen we dan eindelijk nadat we ook nog even een lokale fruit en groente markt bezocht hadden in het hotel aan. Het ziet er allemaal prima uit en het bed slaapt goed, kunnen we nu al zeggen. Want voordat we de eerste briefing en diner kregen, hadden we lekker wat tijd voor ons zelf. Even wat geslapen en heerlijk gedoucht. Daar knap je toch best wel van op.

Om half 7 werden we in het restaurant verwacht voor de eerste "vergadering" we kregen van Sudirman de belangrijkste informatie voor de komende dagen en natuurlijk de tijd voor de wake-up call voor morgen vroeg. 6.00 uur en we worden om 7.30 uur in de bus verwacht om te vertrekken. Toen het voor iedereen allemaal duidelijk was, begon ons welkomsdiner. Prima gegeten, met wederom dezelfde gerechten als in de middag. Dan is het ineens wel duidelijk waar ze hier heel erg van houden :D.

Nu zitten we in de lobby gauw het einde van dit verslag te maken, zodat we heb voor jullie online kunnen gooien en zoeken we zo snel ons bedje op om te gaan slapen!
Welterusten vanuit Brastagi, Indonesië!

• 30 Augustus 2012 - 22:44

Ons Moeke:

Knap van ons om zonder zichtbare tranen afscheid van elkaar te nemen. Die tranen kwamen later in de auto wel hoor. De eerste dag zit er al weer op voor jullie. En alweer dat tijdverschil wat toch wel raar is.
    Het was vast een verademing voor jullie dat je eerste ontbijtje in het vliegtuig rijst met boontjes was. Als die boontjes maar geen teken aan de want is!!!!
    Ik hoop dat jullie zo elke dag een verslag kunnen plaatsten want dan is het net of jullie toch heel dicht bij zijn. Ga er lekker van genieten en dikke kussen van ons allemaal.

• 31 Augustus 2012 - 09:54

Mieke Herman:

Geweldig om zo,n dag van jullie mee temaken. Net of je er zelf bij bent haha.
    Maar wel erg vermoeiend als je het allemaal leest.
    Bedankt voor dit verslag. En geniet ze hé Doei de fam rijpert

• 31 Augustus 2012 - 13:38

Mams:

Hallo meiden ik ben blij dat jullie veilig zijn aangekomen, als het aan het eten licht wordt het afvallen (haha).
    Het was voor me een kort nachtje maar ik was blij met je bericht dat de reis goed ging, het zal wel vermoeiend zijn geweest.
    Hopelijk hebben jullie de eerste nacht goed geslapen in indonesie,want het is weer vroeg opstaan en dan heb je vacantie.
    Nu op naar de volgende belevenissen ik ben erg benieuwd naar jullie volgende verslag met een dikke knuffel en de groetjes van ons allemaal

• 31 Augustus 2012 - 19:13

Harriet De Bresser:

Goed dat jullie niets mee hebben gekregen van de vliegtuigbom en verdacht vliegtuig uit Malaga
    De adrenaline was dan al behoorlijk gestegen
    Een bekende vlucht, met Malasian Airlines neem ik aan? ik heb precies dezelfde vlucht gehad, ook met de monorail naar een andere terminal in Kuala Lumpur.
    Sumatra Java Bali, een geweldige reis, elk eiland weer helemaal anders.
    Geniet van jullie reis, ik zal zeker van jullie verslag genieten, vooral omdat ik dan terug denk aan mijn tijd in de parel van Azie. Heel veel plezier , groetjes Harriet

• 31 Augustus 2012 - 21:24

Susan:

Hey daar! Heerlijk om op deze manier van jullie belevenissen mee te mogen genieten. Wat zullen jullie brak geweest zijn zeg! Hoop dat jullie snel aan het ritme gewend zijn. Geniet van alles!!

• 01 September 2012 - 11:51

|Judith En |Kim:

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, we zitten op dit moment buiten het hotel in een soort van internetcafe bij mensen thuis even op internet zodat we jullie toch op de hoogte kunnen houden van onze avonturen.

xx ons