Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

05 September 2012 | Indonesië, Bukittinggi

Dag 5

Vanochtend om 5.30 de wake up call gehad waarna we wat moeite hadden met opstarten maar rond 6.00 braaf aan het ontbijt zaten om om 7.00 weer in de bus te stappen. Er stond ons vandaag een lange dag te wachten.

Via de highway nr 1 (ze hebben er overigens ook maar 1 hier op Sumatra dus hebben nog niets anders gereden) gingen we onderweg naar onze eindbestemming Bukittinggi. Het was erg verleidelijk om in de bus nog even verder te dutten maar dat is gewoon veel te jammer van de prachtige omgeving!

Als eerste hebben we een palmolie plantage bezocht waar we hier uitleg kregen erover en rond konden kijken. Er was een houten hangbrug over het riviertje wat door de plantage liep waar we over heen mochten als we wilde. De eerste van de groep die er over liep zakte met een been er doorheen wat even voor de nodige consternatie zorgde en waardoor niet iedereen het meer aandurfde. Kim bleef dan ook veilig op het vasteland, ik heb zelf wel een poging gewaagd en ben veilig heen en terug gekomen. Ondertussen waren er ook een aantal vrouwen bezig om de was te doen in de rivier. In de rivier doen ze hier overigens alles; zichzelf wassen, tanden poetsen en het als toilet gebruiken.. En dan de was zelf. Ook werden de dorpskinderen weer voorzien van de nodige ballonnen waar ze met veel plezier mee speelde en waar we nog even van genoten.

Hierna zijn we naar een kruidentuin geweest waar we allerlei kruiden te zien kregen, erg interessant en soms verrassend. Ook hadden ze hier een aap afgericht om kokosnoten uit de boom te halen. Hij zat alleen wel vast en had een bewegingsruimte van een meter.. Best zielig om te zien. Nadat hij zijn kunstje had laten zien werden de kokosnoten open gehakt en konden we hier uit drinken en nadien ook nog het vruchtvlees proeven met wat rietsuiker erbij, lekker hoor!

Het volgende bezoek was aan een rubberplantage waar te zien was hij ze rubber aftappen uit de bomen. Bijzonder om te zien en je hebt er veel geduld voor nodig want er valt zo af en toe eens een druppel rubber in het schaaltje wat eronder staat om het op te vangen. Sudirman legde nog uit waar het voor gebruikt wordt, waarna we even verderop een koffiestop hielden.

Na de koffiestop was het nog een kleine 1,5 uur rijden voordat we aankwamen bij het restaurantje waar we de lunch kregen. Een erg leuke plek, soort van houten hutje met een riviertje erachter. En we werden verwend met heerlijke vegetarische loempia's, die gingen er goed in hoor.

We zijn ondertussen aangekomen in het islamitische gedeelte van Sumatra. In de andere gedeeltes op Sumatra wordt er meer gemengd geleefd en zo zie je dan ook regelmatig een kerk naast de moskee staan maar dat is in dit gedeelte niet meer zo. We moeten dan ook rekening houden met de kleding (schouders en knieën bedekt). Ook is er een heel andere bouwstijl in dit gebied, het heeft wat weg van het land van laaf in de Efteling haha. Dit is de bouwstijl van de Minangkabau bevolking.  Ook is er hier een wat beter onderhoud van de omgeving. Tot nu toe lag er overal wel afval, langs de wegen hele stortplaatsen en brandende afvalhopen, hier is dat weer heel wat minder. Dit komt omdat de vrouwen het hier allemaal wat beter bijhouden.

Ook vandaag weer heel veel (misselijkmakende) bochten in de weg, geloof niet dat dat gaat wennen. Wel bracht het ons tot het nationaal park hier, wat echt prachtig is. Er leven nog tijgers, die we dan wel niet gezien hebben. Maar we hebben nog wel kunnen genieten van de kunsten van de 'funky monkeys' die echt trapeze acts uit halen in de bomen.

Onze laatste stop was het punt waar je de evenaar oversteekt. Hier zijn we als groep gezamenlijk overheen gestapt nadat we natuurlijk eerst weer 3x Horas gezegd hadden. Later kregen we hier ook nog een certificaat van, erg leuke herinnering dus!

Rond 18.30 wordt het hier al donker maar we hadden nog een flinke rit voor de boeg. De laatste uurtjes hebben we dan ook in het pikkedonker gereden en dat op van die heerlijke onverlichte weggetjes met continue haarspeldbochten erin en best wat tegenliggend en inhalend verkeer.. Maar ook nog kindjes van een jaar of 5 op een fietsje.  Spannend houden kunnen ze het wel hier. Rond 20.00 eindelijk bij het hotel gearriveerd wat echt groot en erg mooi is, wat we nu al hebben kunnen zien dan. Het eten stond al klaar en hierna maar meteen de kamer opgezocht omdat we allebei na de te korte nachtjes en lange dagen wel aardig instortte. Morgen een uitslaapdag want de wekker gaat pas om 7.30.. Daar gaan we nu dus maar eens lekker van genieten!

Dag 6

Genieten van de late wekker zat er vandaag toch niet in. Kim voelde zich  niet helemaal lekker en heeft daardoor een kort nachtje gehad en ook dit keer in de buurt van de moskee dus vanaf kwart voor 5 begon het ochtendgebed weer. Al is het wel lekker om dan nog heel even te mogen blijven liggen!

Na het ontbijt om 9.00 vertrokken en als eerste bij een kroepoekzaakje gestopt waar we allerlei soorten konden proeven  zaten erg lekkere tussen . Hierna bij ren restaurantje aan een meer gestopt voor de koffiestop. Daarna doorgereden en gestopt bij een aantal huisjes in de Minangkabau stijl om deze te kunnen bekijken. Hiernaast zat een pindakoeken fabriek waar we binnen mochten kijken en het hele bereidingsproces konden zien, van het beslag bereiden tot het inpakken. Ook natuurlijk even proeven, opnieuw heerlijk! Wat dat betreft eten we zo ook heel wat af tussendoor. De vrouwen die in deze fabriek werken, krijgen hier 15000 Ruphia per dag voor. Dat is iets minder dan €15,-.

Bij de replica van het koningshuis in de Minangkabau stijl maakte we ook een stop en hier werd er een groepfoto gemaakt welke we als we wilde nog konden af laten drukken. Dit beide gedaan want is natuurlijk een erg leuke herinnering. Helaas konden we niet naar binnen, ze waren het nog aan het renoveren. Jaren geleden is het huis in brand gestoken, hierna hebben ze de replica gebouwd. Helaas is deze een paar jaar geleden in brand gevlogen door bliksem inslag, dus konden ze weer opnieuw beginnen. Nu is het bijna klaar.

De lunch hebben we  doorgebracht in een restaurantje aan/op het water waar we de typische Minangkabau  gerechten voorgeschoteld kregen zoals bv. Bamboe, ei met pittige saus, rendang en nog heel wat meer. Toen nog even in de buurt gekeken op een rijstveld waar ze aan het oogsten waren, wat een werk.

Hierna terug naar Bukittinggi. Onderweg nog een flinke regenbui, maar bij aankomst was het alweer droog. We bezochten het Kabaugat, de grand canyon van Sumatra. Deze is ontstaan na een aardbeving.  Een mooi uitzicht, ook vanaf het torentje waar je nog op kon. Er was ook een hele groep apen die de nodige aandacht trokken en waar we dus nog even hebben staan kijken.

De laatste stop was in het centrum van Bukittinggi. Hier konden we de plaatselijke Big Ben bewonderen en over de markt lopen. Dit keer geen groenten en fruit, maar kleding en souvenirs. Uiteindelijk nog een klein souveniertje gekocht. Hier moet je ook altijd afbieden.. Iets wat ik verschrikkelijk vind en het blijft nog steeds moeilijk om om te rekenen waardoor ik nu voor maar liefst  30 cent geslaagd was. Wat een aankopen hè haha. In plaats van dat wij foto's maakte van de Indonesische bevolking, werd hetzelfde bij ons gedaan, want blanke mensen zijn toch wel erg bijzonder.

Terug bij het hotel alvast de reisleider (Sudirman), chauffeur (Iwan) en bijrijder (Andoh) bedankt met z'n allen voor de afgelopen week, want morgen vliegen we al naar Java. Wat gaat het toch snel zeg! Ben ook heel benieuwd wat dat ons weer gaat brengen.

Vanavond met het grootste gedeelte van de groep  in de stad gaan eten (friet met  mayo en nasi, wat een combinaties haha) en een dans en muziek voorstelling in de Kabau stijl bijgewoond. Erg mooi om te zien, en heel kleurrijk. En ook swingende muziek met trommels, fluiten en een soort van klokkenspel. Ook werden er verschillende dansen vertoont.  Er zit van alles wel wat in, van vechtsport tot het op scherven dansen toe. Ook werden er regelmatig toeschouwers uitgenodigd om mee te dansen of muziek te maken dus ook Kim mocht nog even haar muzikaliteit mee ten gehore brengen.

Rond 23.00 uiteindelijk weer terug bij het hotel en nu maar slapen zodat we morgenmiddag uitgerust het vliegtuig richting Java in kunnen stappen. Dit keer maar een vlucht van 1.50 uur, peanuts dus!

Tot op Java!

• 05 September 2012 - 08:21

Anita:

hee

mooie verhalen hoor, ben jaloers, nog veel plezier dames

liefs anita vermeer x

• 05 September 2012 - 08:37

Ons Moeke:

Goedemorgen dames,
    Weer een leuk verslag. Ik hoop dat ons Kimmetje zich weer wat beter voelt.
    Ben toch heel benieuwd naar de overige foto's en film. Het zal wel een bijzonder souverniertje zijn zo maar voor 30 cent. Kijk maar uit dat de koffer niet te zwaar gaat wegen. Goede reis vandaag en hoop snel weer wat te horen. Dikke kussen van ons allemaal.

• 05 September 2012 - 09:06

Ons Mams:

Hallo meiden,
    Wat waren het weer veel belevenissen in deze twee dagen, jullie hebben weer veel ervaringen opgedaan.
    Als je het daar allemaal zo ziet denk ik dat je ervaart hoe goed we het hier in nederland hebben en toch klagen we maar.
    Wij zijn benieuwd naar de foto want die jullie stuurde zijn al erg mooi.
    Hopelijk is kim alweer een beetje op geknap want het is best vermoeid allemaal en je wordt brak van die slechte wegen.
    Zijn benieuwd of het op java wat beter is en dat jullie toch nog een beetje tijd krijgen om wat uit terusten.
    Nu een goede reis een veel liefs van ons allemaal en een poot van teddy

• 05 September 2012 - 10:21

Herman Mieke:

Hoi Judith en Kim wat hebben jullie veel gezien. En wij door jullie verslagen ook haha. Maar wel erg vermoeiend. En je moet geen ochtend humeur hebben. Een goede vlucht en we wachten met spanning wat dit jullie gaat brengen in Java. Bedankt en heel veel groetjes van de rijpertjes Herman Mieke Erik Brigitte en Peter Doeiiiiiiiiiiiiiii

• 05 September 2012 - 12:37

Susan:

Heerlijk verslag weer! Fijn om vanmorgen ff geappt te hebben :-))
    Hele fijne tijd op Java! X