Dag 9 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 9

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

08 September 2012 | Indonesië, Bandung

Vanmorgen ging om 7.00 uur de wekker, wat een heerlijke nacht hebben we gehad. Na de roomservice van gisterenavond zijn we voor 22.00 uur gaan slapen. Vannacht weer even wakker geweest van de zingende imam in de moskee, maar gelukkig weer heel snel in slaap gevallen.
We waren vanmorgen wat aan het treuzelen, dus waren we pas om 7.45 uur bij het ontbijt. Wat een verschil met Sumatra. Croissantjes, broodjes (veel zoet brood), jam en zelfs hagelslag. Nadat we het ontbijt gauw achter de kiezen hadden gestoken zijn we gelijk naar de bus gelopen, de rest stond nog gewoon buiten te wachten dus we waren mooi op tijd.

Deze morgen zou er een stadstour door Bandung op het programma staan. We zijn er achter gekomen dat de Nederlanders vroeger veel invloed hebben gehad hier in Indonesië. Veel art deco van Nederlandse architecten, maar ook straten en ziekenhuizen die naar Nederlanders vernoemd zijn. Zo was er vroeger in Bandung het Wilhelmina ziekenhuis, maar ook het Juliana ziekenhuis.
Tijdens deze stadsrondrit, zijn we op een gegeven moment uitgestapt bij Warenhuis de Vries. Vroeger werd dit warenhuis voor de handel gebruikt en je zag alle woorden van het warenhuis ook nog duidelijk op de gevel van het gebouw staan.

Nadat we natuurlijk uitleg gekregen hadden over het verleden van deze stad (wat in het linkse oor in ging en het rechtse oor weer uit) liepen we verder richting een hotel waar duidelijk op foto's het verschil te zien was tussen vroeger en nu. Je moet echt uitkijken met oversteken, want ze rijden je zo van je sokken!
Voordat we bij de koffiestop aankwamen liepen we eerst langs een French Bakery. Je bent een vrouw of niet, dus ik ben samen met een groot gedeelte van de vrouwen de taartjes even gaan bewonderen. Wat zagen ze d'r lekker uit. Tonny ons reisleider, raakte bijna in paniek omdat dit eigenlijk niet in de planning zat, gelukkig was hij niet de beroerdste om voor mij even te vragen wat er allemaal in zat en hoeveel het zou kosten. Het was maar liefst 8500 Ruphia, wat iets minder dan €0,85 is. Dat liet ik me dus geen twee keer zeggen, dus heb ik heerlijk zo'n taartje in laten pakken.

Tijdens de koffiestop bij een snoepwinkel, ze hadden ook allemaal "Nederlandse" lekkernijen, dit heerlijk taartje geproefd. Wat de machtig ding was het zeg, maar lekker..... het was gevuld met chocolade cake en mokka. Geert die gisteren jarig was, had in het snoepwinkeltje ook wat lekkernijen gekocht, maar die heb ik overgeslagen. Judith had niet veel zin in een chocoladetaartje, maar wilde die van Geert wel proberen.

Nadat iedereen zijn koffie en thee op gedronken had zijn we weer richting de bus gelopen. Wat een drukte, overal rijden auto's, bussen, maar vooral heel veel brommers en scooters. En dan zit er niet 1 persoon op, nee soms we met 4 tegelijkertijd. Man en vrouw met helmen op en de kinderen ertussen gepropt, werkelijk waar ongelofelijk.

Voordat we rond 13.00 uur aankwamen bij de lunch werden we nog even bij een factory outlet gedropt, om wat te winkelen. Nou z'n outlet was het nou ook weer niet. Er hingen zelfs gewoon sjaals met het H&M merk eraan. Nou dat is echt geen Indonesisch, dus we hebben ook niets gekocht.
De lunch was heerlijk, maar we zaten in een restaurant waar net ontzettend druk was met de lokale bevolking, maar ook met een andere Fox reis. Wederom veel rijst en saté, en natuurlijk fruit na. Dit keer geen ananas maar wel sinaasappel.

Na de lunch zijn een aantal van de groep naar het hotel gebracht met taxi, omdat wij met de bus naar het anklungschooltje zouden gaan. Bij anklungschooltje dachten wij dus aan een klein schooltje met een klein klasje en wat kinderen die dat instrument zouden bespelen. We kwamen bedrogen uit, want ik denk dat er wel 150 man zat. Het was dus een demonstratie voor alle mensen tegelijkertijd. Het begon eerst met een poppenspel met Wajang poppen, waar wij niet veel aan vonden, en toen kwamen de kinderen met de anklung. Na een paar liedjes werd werden de anklung instrumenten aan het publiek uitgedeeld en werd er dus aan je gevraagd om mee te spelen. Iedereen had een instrument, maar we met een verschillend nummer erop. De dirigent die inmiddels voorgesteld was, zou de nummers met handgebaren gaan combineren, zodat je precies kom zien bij welk gebaar je geluid moest maken. Het was super leuk en we hebben goed ons best gedaan!

Na dit muziekschooltje zijn we met de bus, door de file heen, naar het hotel gereden, war we na 18.00 uur aankwamen. We hadden met Wim en Jacqueline en Engeline en Sjoerd afgesproken eerst wat te gaan zwemmen, daarna de koffers in te pakken (deze gingen vanavond al met de bus mee, en wij volgen morgen met de trein) om vervolgend te gaan dineren met zijn 6-en bij de Mac Donalds.
We zijn rond 19.45 uur aangelopen en waren er tegen 20.15 uur. Een heerlijke Big Mac menu besteld voor beide en die met veel smaak opgegeten. Als toetje hebben we het aangedurfd om een Mc Flurry te pakken waar we maar liefst 70 cent per stuk voor betaalde. Het was dan niet dezelfde grote als in Nederland maar dat doet er niet toe.

Na deze heerlijke maaltijd over de weg weer terug naar het hotel gelopen, waar we nog gezellig in de bar hebben nageborreld. Rond 22.30 uur naar de kamer gegaan, want het werd hoog tijd voor een slaapje, morgen gaat om 6.00 de wekker weer!

Slaap lekker!

• 08 September 2012 - 08:20

Ingrid Van Geloven:

Wouw! Weer zo'n prachtig reisverslag! Dit is volgens nij wel een super reis als ik het zo allemaal lees! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! Ben benieuwd hoe het dagje treinen bevalt....het zijn toch andere treinen dan bij ons! Geniet nog lekker van jullie vakantie en wij kijken alweer uit naar het volgende reisverslag!

• 08 September 2012 - 11:08

Ons Moeke:

Wat een geweldig stuk weer. Je hebt het recept toch wel opgeschreven van het taartje? Of gevraagd hoe het heet? Kun je het thuis namaken. Ik heb wel het idee dat Java meer in jullie straatje ligt dan Sumatra maar ik kan me natuurlijk ook vergissen. Nederlands elftal heeft gisteren met 2-0 van Turkije gewonnen. Was een hele aardige wedstrijd en de eerste punten zijn in de pocket. Vandaag lekker rustig aandoen en dan vanavond worden de schoentjes onder gebonden voor de 80 van de Langstraat. We krijgen heel mooi weer al zal het morgen misschien zelfs wel wat te warm zijn. Voorspellig: 27 graden. Maar goed we starten een uur eerder dus als het goed is zullen we ook een uur eerder binnen zijn. Ik heb er zin. Heb nog veel plezier op Java en ik kijk al weer uit naar het volgende stukje. Love you en dikke kussen van ons allemaal

• 08 September 2012 - 11:10

Ons Mams:

Hallo judith en kim wat een belevenissen weer denk je dat ze hier als gekken rijden is het daar nog erger je zou maar met je rollatortje moet over steken.Zo te lezen komen jullie hier muziekaal geschoolt terug.
    Aan de foto te zien hebben jullie het weer getoffen met het reis gezelschap en die ik gisteren even heb gezien lijken me ook gezellig mensen en er wordt dus goed op jullie gepast of andersom????????????
    Wij zijn afgelopen donderdag met ze 8 bij de mac wezen eten en het werdt een happy maell met een euro knaller en een mc flurry na was wel lachen een volwassen kinderfeest met paul vrienden.
    Ik ben benieuwd naar het volgende verslag een de ervaring van de treinreis ik wens jullie nog een prettige dag tot snel veel liefs en x x x x x van ons allemaal

• 08 September 2012 - 11:56

Herman Mieke:

Hoi Judith en Kim jullie kunnen zo aan de slag om reisverslagen te maken. Geweldig zoals jullie het telkens weer voor elkaar krijgen om iedereen te laten genieten van JULLIE REIS.

Wij wachten met spanning af wat de treinreis zal zijn. Wat je wel eens op de tv ziet hangen ze nog buiten de trein. Nu geniet ze en tot jullie volgend verslag. Herman Mieke en de fam