Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Batu, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Batu, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

12 September 2012 | Indonesië, Batu

Dag 13:

Vanmorgen  liep de wekker wederom heel vroeg af. We zouden om 7.15 uur met de trein gaan, dus werden we om 6.15 uur opgehaald met minibusjes om naar het station te gaan. Maar niet voordat we heerlijk ontbeten hadden, chocoladecroissants met een lekker bakkie thee doet wonderen, nou ja bijna dan, op de vroege ochtend.

Rond 6.30 uur kwamen we aan op het station, een zeer net station voor Indonesische begrippen. Tonny had onze tickets al, dus konden we gelijk instappen. Natuurlijk weer vast plekken in de trein, maar helaas niet met heel de groep bij elkaar. We moesten nog ongeveer 45 minuten wachten voordat we zouden vertrekken. De trein was redelijk netjes, maar er hingen wat bijzondere luchtjes. Ach we kunnen niet alles hebben.

Tonny had verteld dat de treinreis ongeveer 3 uur zou duren, echter zijn we er de afgelopen dagen al wel achter gekomen dat we dit een een korrel zout moeten nemen en daar ongeveer een uur bij op moeten tellen. We kwamen dan ook rond 11.00 uur aan op het station. Richting de bus gelopen die al op ons stond te wachten want we zouden nog ongeveer 3,5 uur moeten rijden.

Vandaag gelukkig na een vroeg ontbijt ook een vroege lunch want we kwamen om 11.45 uur bij het restaurant. De mannen hadden dit keer pech, we zaten namelijk in een Islam buurt, en in het restaurant wordt dus pertinent geen alcohol geschonken. Dat werd dus cola voor de meeste. Prima gegeten, niet erg bijzonder en ja alweer rijst. Je moet er van van houden om elke dag 3x (de Indonesische bevolking eten dit bij het ontbijt ook) rijst te eten.
Tonny at niet veel en was erg stilletjes, nadat we gevraagd hadden hoe het met hem ging, vertelde hij dat hij niet lekker was, leek wel griep. Als het niet beter zou gaan zou er een reisleider wisseling moeten komen, maar dat zou hij in het hotel wel zien.

Onderweg nog een paar keer gestopt, eerst om de Dorian vrucht te proeven. Deze vrucht stinkt ontzettend (vond het wel meevallen, beetje weeïg, maar niet om over je nek van te gaan) maar proeven heb ik achter wegen gelaten. Judith bleef in de bus, was niet helemaal lekker.
Onze laatste stop voor het hotel was bij de sawa's. Heerlijk even de benen gestrekt en wat door de rijstvelden heen gewandeld. Het zonnetje scheen lekker, dus iedereen knapte er wat van op. We liepen via een dorpje terug naar de bus om de reis naar het hotel te vervolgens.

Wat waren we vroeg bij het hotel..... om 16.00 uur kregen we een welkomstdrankje aangeboden en werden we naar onze kamers begeleid. Wat een ruimte, we hebben gewoon een appartement met zijn tweetjes, een kleine woonkamer met keuken, luxe badkamer met losse douche en bad en een heerlijke slaapkamer met twee losse bedden.
Omdat we er vannacht uit moeten, zijn we rond 17.00 uur gaan eten. Een heerlijke spaghetti en een cheeseburger stonden op het menu. Omdat we nog wat trek hadden nog lekker een bord frietjes bijbesteld en we hebben het ons goed laten smaken.
Voordat we naar bed gingen nog even geprobeerd te contacten met het thuisfront, wat via de chat aardig lukte.
Daarna richting de kamer gegaan en we lagen dan ook om 19.15 uur gewassen en gestreken in ons bed.

De weker loopt om 1.00 uur af voor onze excursie naar de BromoVulkaan. We zijn erg benieuwd en hebben er super veel zin in!

Dag 14:

Om 1.00 de wake up call nadat we nog heerlijk een paar uurtjes geslapen hadden. Nadat we gezamenlijk in de lobby koffie of thee hadden gedronken vertrokken we rond 1.30 richting de Bromo vulkaan.

We gingen in minibusjes, en na een erg hobbelige weg met flink wat gaten, geen verlichting en leuke bochten erin kwamen we rond 3.30 aan bij de parkeerplaats waar we over moesten stappen in de jeeps. Hiermee reden we nog een half uurtje door om daarna bij het uitzicht plateau uit te stappen. Hier stonden allerlei verkopers die jassen verhuurden, mutsen en handschoenen verkochten. Maar joh, we hadden een fleecevest en een sjaal en we hadden gehoord dat het 10 graden zou zijn dus allemaal niet nodig.

Na nog een minuutje of 5 lopen kwamen we boven op het plateau aan waar we de zonsopgang gingen bekijken. We moesten hier nog wel even op wachten want rond 5.30 zou dit gaan gebeuren. We kwamen er ondertussen steeds meer achter waar de jassen voor verhuurd werden.. Er stond echt een ontzettend ijzige wind. Maar bikkels die we zijn, gewoon stug blijven staan!
We vermaakte ons ook prima met wat foto's maken en buurten. Enige nadeel was dat mijn camera het vertikte.. Later bleek het objectief ook echt stuk te zijn :-(.

Rond 4.45 waren de eerste veranderingen in de lucht al te zien, deze kleurde
al prachtig oranje en al snel werd het een stuk lichter en waren ook de vulkanen goed te zien. Toen de zon zelf zich eenmaal liet zien was hij ook echt binnen 5 minuten helemaal op. Wat prachtig om dit op deze plek te mogen bewonderen!

Nadat er weinig verandering meer was terug gelopen naar het afgesproken cafeetje waar we ons ontbijt kregen en met een kopje thee konden ontdooien. Hierna weer de jeeps in en op naar de Bromo vulkaan zelf. Na een stukje weg kwamen we op een vlakte uit met alleen maar vulkaanas, erg mooi om te zien. Dit as is allemaal van de laatste eruptie die eind 2010 begon en zo'n 7 maanden heeft geduurd.

We kregen van onze gids een mondkapje en als we wilden konden we de vulkaan tot aan de krater gaan beklimmen. Jemig, wat viel dat ontzettend tegen. Een heel ijle lucht en omhoog lopen in as (denk aan het idee van klapzand) maakte dat we regelmatig even een stop maakte om bij te komen. Ook waaide het behoorlijk waardoor we echt van top tot teen totaal onder de as zaten. Bijna bovenaan is er een trap aangelegd, normaal zijn het meer als 200 treden maar ook hier was weinig meer van te zien dan alleen de leuningen omdat ook dit bezaaid lag met as. Het ging wel meteen steiler omhoog dus de laatste loodjes waren dan ook echt heel zwaar. Boven aangekomen was er door de aswolken weinig te zien, maar toen het heel even niet waaide keken we zo de krater in.

Hierna weer voorzichtig aan onze tocht naar beneden begonnen die op de trap na een stuk soepeler ging. Nadat we met de jeeps weer naar de busjes waren gebracht reden we weer terug richting het hotel. Nu was pas goed zichtbaar langs wat voor afgronden we die ochtend hadden gereden. Rond 11.30 waren we uiteindelijk weer terug bij het hotel.

Snel beide even al het as eraf gedoucht en daarna een heerlijk plekje bij het zwembad uitgezocht. Want schrik niet, we hadden zomaar een hele vrije middag!! Hier wat te eten besteld en een duik genomen in het koude water en voor de rest gewoon heerlijk gerelaxed. Al valt dit niet mee als je al 2 weken in een erg gehaast tempo mee moet.. We verveelde ons gewoon bijna ;-).

Vanavond gaan we gezamenlijk eten en heeft Tonny een lopend buffet geregeld, dus ben benieuwd naar wat we weer voorgeschoteld krijgen! En net zo benieuwd na hoe laat we morgen weer uit ons bed worden gerammeld voor alweer onze laatste hele dag op Java. Time flies when you're having fun!
(en voor mammies... Vandaag nog maar één week)

• 12 September 2012 - 13:27

Ons Mams:

wat was het weer een spannende avontuur en een ervaring rijker als je zo in een vulkaan kijkt en bij terug komst langs die ravijnen rijdt die je in het donker niet zag.Het is denk nog verrassender dan in amerika waar jullie ook ieder dag dachten het kan niet mooier als hier zijn.En ook de kontacten met de bevolking en verkopers die je lastig vallen om toch iets aan je te verkopen. Hopelijk ben je weer een beetje op gekapt judith en heb jullie reisleider je niet met de griep aan gestoken. Daarom is het maar goed dat jullie een echte vrijen middag hadden en hopelijk hebben jullie daar echt van genoten.Nu op naar bali ik ben benieuwd hoe de bootreis is en of jullie wel echt uitrusten op bali wat ilk zag dat daar ook vanalles valt te beleven dus meiden tot snel en veel liefs van ons allemaal

• 12 September 2012 - 18:48

Ons Moeke:

En niet alleen voor de mammies maar ook voor jullie zelf, vandaag nog maar één week. Natuurlijk hebben julie het geweldig naar jullie zin maar toch bespeur ik tussen de regels door een lichtelijk verlangen naar ons kleine kikkerlandje met een bruine boterham met gestampte muisjes, kaas of kroket. Ik denk dan ook dat ik als welkomthuis maaltijd geen nasi zal maken. Maar al die ervaringen die jullie nu hebben meegemaakt worden jullie in ieder geval nooit meer ontnomen. Ik denk dat Bali voor jullie nog een heerlijk relaxweekje in petto heeft en boek alleen excursies in de middag zodat je toch nog een paar keer kunt uitslapen (maar waarschijnlijk wordt je vanzelf al vroeg wakker vanwege het ritme). Have fun en geniet er nog van. Love you en dikke kussen van ons allemaal

• 12 September 2012 - 19:36

Dimphie:

Hey dames,
    Wat een geweldige reis hebben jullie en vooral ook leuk om met de plaatselijke bevolking contact te hebben! Maar wat een schema ook.... ik wordt van het volgen van jullie al moe! Maar je haalt er dan ook wel alles uit en mogelijk kom je er nooit meer dus geniet er met volle teugen van! Nog een hele week voor de boeg, ik hoop dat jullie toch ook nog een klein beetje uitgerust terugkomen.
    Groetjes, Dimphie

• 13 September 2012 - 11:24

Fam Rijpert:

zo daar zijn we weer. zijn op vakantie dus dan is het toch anders om te reageren. Maar ik heb jullie verslagen weer allemaal gelezen. En nog steeds is het een heel druk programma. Maar jullie zijn een hele ervaring rijker dit vergeet je nooit. En een middag vrij hoe bestaat het afkicken haha. Nog een hele fijne week jammer dat er een camera kapot is. Maar gelukkig dat je met de andere camera foto's kunt maken. Doeiii de rijpertjes vanuit Biddingshuizen.