En we hebben weer internet! Heel veel leesplezier! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Kim en Judith - WaarBenJij.nu En we hebben weer internet! Heel veel leesplezier! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

En we hebben weer internet! Heel veel leesplezier!

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

21 September 2014 | Cuba, Havana

Maandag 15 september

Na een zeer korte nacht stonden we vanmorgen om 02.30 uur op om weggebracht te gaan worden naar onze bestemming van dit jaar Cuba. Om ongeveer 04.45 uur kwamen we aan bij de Kiss en Ride van Schiphol, papa en mama Goijaerts bedankt voor het wegbrengen. We stonden gelijk bij de goede incheckbalies dus in de rij aangesloten.
Het inchecken verliep erg vlot en om 05.15 uur konden we richting de paspoortcontrole gaan, maar niet voordat we eerst nog even wat geld gepind hadden. Gate D2 werd opgezocht, maar daar was nog niet veel te beleven dus hebben we op ons gemak een bakkie gedaan bij de Holland Lounge. De meegebrachte broodjes werden genuttigd en de tijd verstreek. Na een plasje konden we in de rij van de Gate aansluiten. Alle elektronische spullen uit de handbagage samen met onze mini toilettasjes. Wat een drukte was het al achter de Gate, maar goed dat we niet lang hebben hoeven wachten tot we konden gaan boarden. Onze stoelen stonden op rij 40 en dat betekende dat we als een van de eerste het vliegtuig in mochten. iPods en iPads uit de tassen gehaald en plaats genomen. Gelukkig zat iedereen snel en konden we rond 08.00 uur beginnen aan onze 9,5 uur durende vlucht. Viel dat even mee, wij hadden 11 uur in gedachten.

Niet lang na het opstijgen werden we voorzien van een klein hapje en een glaasje water. De oogjes vielen dicht, maar niet voor lang want het warm eten werd Nederlandse tijd 10.15 uur al geserveerd. Ze moesten er waarschijnlijk vanaf. Wat pasta gegeten met als toetje een paar soesjes die er wel in gingen. Wederom wat geprobeerd te slapen, maar echt in een diepe slaap kom je niet.
De vlucht is rustig verlopen op heel soms wat turbulentie na. Om 11.38 uur plaatselijke tijd stond het vliegtuig in Holguin aan de grond. Omdat onze vlucht nog door zou vliegen naar Cancun bleef de helft van de mensen achter in het vliegtuig. Met de papieren in de hand over het vliegveld heen naar de paspoortcontrole gelopen waar we gelukkig zonder probleem doorkwamen. Op naar de koffers, de kofferband, de enige die er was, stond al vol met koffers en mijn groene koffer sprong er gelijk tussenuit. Nu nog wachten op de koffer van Judith, maar toen de kofferband gestopt was met draaien en we Judiths koffer nog niet hadden maakte we ons toch wel een beetje zorgen. De kofferstickertjes werden gecontroleerd maar geen koffer. En nu......?

We kregen te horen dat de koffer of mee is naar Cancun of gewoon nog in Amsterdam staat. Er werd ons duidelijk uitgelegd dat ze er alles aan gingen doen om te achterhalen waar de koffer is. Maar dat betekende wel dat Judith het een pars dagen zonder moet stellen. Met veel geluk en medewerking vanuit Amsterdam, komt de koffer woensdag en anders pas met de volgende vlucht vanuit Amsterdam volgende week maandag. Het is dus afwachten.
Ondertussen stond buiten de bus al helemaal volgeladen te wachten op ons. Nog gauw even wat geld gewisseld en de bus kon vertrekken naar Santiago de Cuba wat op ruim 2 uur rijden ligt van Holgiun. De wegen zijn hier ook niet echt om naar huis te schrijven, het hobbelde en wiebelde alle kanten uit. De natuur is hier prachtig al hebben we niet alles gezien want de oogjes vielen soms even dicht.
Uiteindelijk zijn we rond 15.30 uur aangekomen bij ons hotel. Na een welkomsdrankje zijn we naar onze kamer gegaan, het ziet er allemaal netjes en verzorgd uit. Straks een hapje eten in het restaurant van het hotel en dan vroeg naar bed. We zullen het hard nodig hebben, want morgenvroeg vertrekt om 09.00 uur de bus voor een stadsrondrit door Santiago de Cuba en dat willen we zeker niet missen.

Dinsdag 16 september

Vannacht redelijk geslapen, wel regelmatig wakker geweest maar dat is ons niet vreemd. De jetlag doet zijn werk ;)
Vanmorgen dus vroeg wakker, maar op het gemak aangekleed en naar het ontbijt gelopen. Tja, zoet brood, marmelade en wat fruit, zoals we gewend zijn van de afgelopen jaren. Gelukkig hebben we dit jaar wat ontbijt koeken en repen bij en natuurlijk de stroopwafels..... Ooo nee..... Die zitten in de verloren koffer van Judith, dus daar moeten we het nog even zonder stellen.
Om 09.00 uur zat iedereen paraat in de bus, dus konden we op weg naar de stadstour door Santiago de Cuba. We zijn naar het plein Dolores gereden, waar we zijn uitgestapt en in de hitte een wandeling gingen maken naar het Plein de Cespedes, via de bekendste straatjes van Santiago waaronder Casa de La Trova, de bekendste plek in de stad waar de hele dag door muziek gemaakt wordt. Geweldig, het maakt je dag gelijk helemaal vrolijk. Ook zijn we langs het Museo Bacardi gelopen, een schitterend gebouw waarin een museum is gevestigd over Emilio Bacardi Moreau, de eerste burgemeester van Santiago, maar meer bekend van de rumdistilleerderij.
Op het plein aangekomen, vertelde Gladys ons wat de belangrijkste gebouwen aan het plein zijn. Onder andere het Casa natal de Jose Maria Heredia, Cathedral de Nuestra Señora de la Asuncion (helemaal in de stijgers dus geen zak van gezien), Hotel Casa Granda en Casa de Velazquez en het gemeentehuis, waar Fidel Castro op het balkon zijn toespraak hield van 4 uur nadat hij de strijd had gewonnen met Bastista. Het Casa de Velazquez is naar verluidt het oudste huis van Cuba en werd gebouwd tussen 1516 en 1530. Op dit moment is er het Museo Historico in gevestigd waar we kijkje hebben genomen. In dit museum staan allerlei verschillende meubelstukken gerangschikt op hoe oud ze zijn. Van de Franse tijd tot de Spaanse tijd, maar eigelijk geen zak aan.

Nadat we dit bezoek hadden afgelegd kregen we wat vrije tijd, we zijn eerst met Gladys naar een winkel gegaan om een tandenborstel te halen, want die zit nog in Judith haar koffer. Daarna zijn we naar het Hotel Casa Granda gelopen waar we op het terras een heerlijke fles koud water hebben gedronken. Het is hier bloedheet 37 graden, dus we zweten als otters en kunnen dus wel wat extra vocht gebruiken. Het valt ons op dat er, logischer wijs, helemaal niets Amerikaans te vinden is. Zelfs de cola, fanta en 7-up zijn van een eigen merk.
We wilde ook nog even naar het dakterras van het hotel, maar daar moesten we voor betalen, en aangezien we een kwartier later alweer moesten verzamelen omdat de bus kwam, hebben we plaats genomen op een bankje op het plein.

Eenmaal in de bus, zijn we naar het Plaza de la Revolucion gereden. Op dit plein staat een groot standbeeld van Antonio Maceo, een onafhankelijkheidsstrijder. Ook heeft Fidel Castro hier het eeuwig vuur aangestoken. Na het monument zijn we doorgereden naar de Moncada Kazerne. De kogelgaten in de muur (nagemaakt aan de hand van foto materiaal) laten de aanval zien van de garnizoen en de revolutie.
Vanuit daar zijn we naar het Cementerio Santa Ifigenia gereden. De enige begraafplaats van Santiago de Cuba, waar dan ook vele bekende liggen begraven. Carlos Manuel de Cespedes, Emilio Bacardi, maar ook Conpay Segundo de meest bekende gitarist van de Buena Vista Social Club. Bij de graftombe van nationale held Jose Marti, staan de wachters, die elk half uur afgewisseld worden onder begeleiding van marsmuziek. Helaas vanwege de plaatselijke regenbui, we werden echt zeik nat, vonden ze dit ceremonieel optreden niet zo belangrijk en hebben we dus niets gezien. Maar wel een zeer indrukwekkende begraafplaats.

Na de begraafplaats zijn we met de bus naar de haven gereden. Daar na een bootje op ons te wachten om ons naar het eiland Gomora ofzoiets, te brengen. Op het eiland zijn we gaan lunchen en na de lunch hebben we een wandeling om het eiland gemaakt. Dit eiland is zwaar getroffen door de orkaan Sandy en dat was ook nog goed te zien. Helaas sinds de orkaan Sandy krijgen mensen geen geld meer van de overheid om hun huizen te repareren, maar moeten ze naar de bank om een lening af te sluiten. Omdat veel mensen geen geld hebben om dit te betalen, duurt de renovatie erg lang.
Na de wandeling bracht de boot ons weer terug naar de bus waarna we naar het Castillo del Morro. Een fort hoog boven de de baai van Santiago, met een labyrint van ophaalbruggen, grachten (zonder water), gangen, trappen en barakken. Met een prachtig uitzicht over de haven van Santiago en de Caribische Oceaan. We kregen hier wat vrije tijd om het fort te bekijken, wat echt schitterend was met zijn oude kanonnen.

Om kwart over 5 was het weer verzamelen bij de bus en zijn we terug naar het hotel gereden. Aangezien het al wat later was hebben we een spelletje gedaan op ons balkon met een prachtig uitzicht en zijn we rond 19.30 uur gaan eten. Tijdens het eten begon het flink te onweren en het is ons dan ook gelukt om de onweer op de foto te zetten. Na een gezellige avond terug naar onze kamer gegaan om te gaan slapen.

Woensdag 17 september

Vanochtend vertrokken we om 08.30 uur naar onze volgende bestemming; Camaguey. Dit betekende de wekker om 07.00 uur maar ruim voor die tijd waren we beide al wel wakker geweest. Na een ontbijtje maar op ons gemak de koffers ingepakt (die van Judith viel nogal tegen) en op naar de bus. Toen we met de koffer buiten kwamen werd door onze reisleidster Gladys meteen duidelijk gemaakt dat we die niet zelf mee hoefde te nemen, nou prima, laten we hem staan voor de kofferjongens en zijn doorgelopen naar de bus.

Na een korte rit hadden we de eerste stop bij de Del combre basiliek, een prachtige basiliek en het Heiligdom van de beschermvrouwe van Cuba, waar we beide een kaarsje opgestoken hebben en nog even rond gekeken hebben. Van binnen is de basiliek een stuk kleiner dan dat hij van buiten oogt en vrij modern. Nadat we hier een half uur de tijd hadden gehad was het tijd om weer door te rijden naar onze volgende stop in Bayamo.

In Bayamo hebben we eerst een Stadswandeling gedaan langs Parque Cespedes, waar 3 Cubanen voor ons het volkslied ten gehore brachten. Ook ligt aan dit plein Casa natal de Cespedes welke we alleen van buiten gezien hebben. Ook zijn we nog langs de iglesia de San salvador gelopen waarna onze wandeling eindigde met een lunch die best goed was en waar we er achter kwamen dat er een WiFi verbinding was die ook zomaar nog erg goed werkte! Erg fijn aangezien we vandaag hoorde dat de koffer ipv vandaag toch pas zaterdag mee gaat komen en er zo het thuisfront wat makkelijker ingeschakeld kon worden om wat informatie in te winnen bij oa de reisverzekering.

Na de lunch zijn we naar de Casa de la Trova gegaan waar we konden genieten van een muzikaal optreden en waar vol op de salsa gedanst kon worden. Dit was ook echt wel hetgeen je bij Cuba verwacht! Heerlijke muziek, cocktail erbij en dat we er van genoten hebben. Ook werd er natuurlijk een complete show weggegeven en een aantal meiden uit de groep bij betrokken (wij gelukkig niet ;)).

Vanuit Bayamo zijn we verder gereden naar Camaguey, onze eindbestemming van vandaag. Onderweg zijn we nog langs een suikerfabriek gekomen en na nog een tussenstop waar we van een heerlijk ijsje en schommelstoelen konden genieten kwamen we rond 18.45 in het hotel. Nadat het nog even duurde voordat we de sleutels hadden snel even wat opgefrist op de kamer en toen gaan eten in het bijbehorende restaurant. Ook vanavond werd het rijst met vis, maar ach je kunt niet alles hebben hè.
Als toetje besloten we dus nog maar een cocktail en een jus d'orange te drinken bij de bar waar ook een groot gedeelte van de groep zat, een gezellige afsluiting van de dag zo. Je kunt hier trouwens beter gewoon cocktails drinken.... Ze zijn gewoon bijna net zo duur als een flesje water!

Donderdag 18 september

Vanmorgen rond de wekker wakker en heerlijk geslapen. Nadat de koffer weer was ingepakt, zijn we naar het ontbijt gelopen. Wat waardeloos, gelukkig waren wij niet de enige die er zo overdachten. Het wordt nauwelijks aangevuld het hetgeen wat ze hebben is niet om te vreten. Gelukkig hebben we altijd de ontbijtkoekjes en reepjes nog. Om 09.00 uur zat iedereen stip op tijd, nou ja op een iemand na dan, in de bus en kon onze dag beginnen. We zijn naar het centrum van Camaguey gereden waar de fietstaxi s al op ons stonden te wachten. Met deze fietstaxi s zouden we onze stadstour maken.
Nadat we een leuke jongen euh fietstaxi hadden gevonden kon de tour beginnen. We zijn als laatste weggefietst maar kwamen bijna als eerste aan bij de eerste stop. Onze fietser vind het een sport om iedereen in te halen en daar kunnen wij alleen maar ontzettend hard om lachen.
De eerste stop was op het Plaza San Juan Dios, een vredig plein met een aantal authentieke huizen in felle kleuren geschilderd en met sierlijke houten tralievensters voor de ramen. Op het Plaza staat ook de kleine intieme Iglesia San Juan de Dios kerk met een mooi mahoniehouten plafond en altaar. We kregen wat vrije tijd om rond te lopen, waarna we weer in onze fietstaxi s stapten om onze stadstour te vervolgen.
Via verschillende kleine steegjes en soms ook dwars door het verkeer heen, werden we door heel de stad gereden. Soms nam onze fietser een kortere weg zodat hij weer als eerste bij de volgende stopplek zou zijn. We dachten bijna dat hij ons ging ontvoeren....
De volgende plek waar we stopten was het Plaza del Carmen, een prachtig plein wat gedomineerd wordt door bronzen beelden. De plaatselijke bevolking heeft snel genoeg in de gaten dat er toeristen zijn en we worden dan ook weer snel belaagd door mensen die vragen om een pen, zeep of shampoo. Dit zijn producten die erg duur zijn voor de Cubanen om te kopen en aangezien we hier de zeepjes uit het hotel mee kunnen nemen, worden ze door de groep gretig uitgedeeld. Op het plein hebben we wat rondgekeken en vooral regelmatig een muurtje in de schaduw opgezocht, want warm, nee heet, ja dat is het hier wel. Ook hebben we een winkeltje bezocht waar de mensen kunnen betalen met de bonnenboekjes. Hierdoor is het aanschaffen van de basisbehoeftes zoals rijst, suiker, bonen een stuk goedkoper voor de mensen dan als ze het op de markt of bij de boer halen. Voor iedere familie is een bonnenboekje beschikbaar waar alle namen en leeftijden ingeschreven worden om zo te bepalen waar iedere familie recht op heeft. Ouderen boven de 60 en baby's hebben recht op meer producten.
Toen iedereen en vooral onze fietsjongens weer bijgekomen waren zijn we doorgegaan naar Plaza de la Juventus. Aan dit Plaza staat het prachtige provinciehuis, een radiostation en de bank. Ook de kerk Sagrado Corazon de Jesus hebben we bezocht. Naast de kerk was vroeger een klooster met een prachtige binnentuin, nu wordt het gebruikt om priesters, nonnen en andere gelovigen uit andere provincies onderdak te bieden als ze naar Camaguey komen.

We hebben genoeg kerken al gezien deze vakantie, en het valt ons op dat ze er allemaal wat moderner maar ook veel kleurrijker uit zien. Ondertussen stonden de fietstaxi s weer op ons te wachten en nadat we allemaal ingestapt waren zijn we naar het Parque Ignacio Agramonte gereden. Op dit plein staat een prachtig beeld van Ignacio Agramonte. Het paard staat met een voorbeen omhoog wat betekend dat hij tijdens een gevecht gewond is geraakt en dagen later pas is overleden. Als het paard twee voorbenen in de lucht heeft, betekend het dat de nationale held tijdens het gevecht gesneuveld is en als het paard de vier benen op de grond heeft dan is de nationale held op een natuurlijke manier gestorven. Op dit plein staat het café El Cambio, in dit café werd vroeger de loterij gehouden, wat goed terug is te zien aan de muren, waar de winnende loten hangen. Gokken is nu verboden in Cuba.
Naast El Cambio was een prachtige galerij, waar we nog even rond gekeken hebben, maar niets gekocht.

Hierna opnieuw voor het laatste stukje ingestapt bij de fietstaxi en zo terug naar het beginpunt van onze stadsrondrit gereden waar de bus nog steeds stond te wachten. Het blijft toch een zeer bijzondere ervaring, je laten rondrijden in een fietstaxi.

Met de bus zijn we naar onze lunchstop gereden, naar het restaurantje El Oases. Hier hebben we een heerlijk, maar te klein, broodje op met rundvlees in tomatensaus en paprika. Gezellig zitten kletsten en genoten van onze lunch.
De rit naar Trinidad die we vandaag maken, bracht ons onderweg ook nog in het plaatsje Sancti Spiritus. Een mooi stadje waar we samen met Gladys een rondwandeling gemaakt hebben. We zagen verschillende mooie gebouwen in felle kleuren uit de koloniale tijd. Hier kregen we ook wat vrije tijd om zelf even wat rond te wandelen, maar vanwege de warmte zijn we bij hotel Plaza op het terrasje gaan zitten om wat te drinken. Geweldig om het verkeer en de mensen om je heen aan je voorbij te zien trekken. Nadat iedereen weer verzameld was in de bus zijn we door de prachtige vallei die bekend staat om zijn suikerrietplantages richting Trinidad gereden.
Even voor Trinidad zijn we gestopt bij een toren van 45 meter hoog, die vroeger diende als uitkijk post om de werkende slaven in de omgeving in de gaten te houden. Judith is zo stoer geweest om alle trappen naar boven te beklimmen en zo een prachtig uitzicht over de vallei te hebben. Beneden werden we weer platgelopen door mensen die wat wilde verkopen of die om zeep en shampoo vroegen. Helaas hadden wij niets bij dus konden we ook niets uitdelen en dat hebben we ze laten weten.
Nadat we nog even bij een ouderwetse suikermeloen zijn geweest, waar ze het sap uit het suikerriet halen, zijn we het laatste stukje met de bus naar het hotel gereden.
We zitten aan de Caribische zee op basis van All Inclusief en dat vinden we heerlijk. Het ziet er hier prachtig uit met een mooi zonsondergang.

Na het eten zijn we naar de bar gegaan, waar de rest van de groep ook zat en hebben we gezellig een drankje gedaan. Tevens werd er een show gegeven door het entertainment van het hotel en daar hebben we ons kostelijk bij vermaakt. Na de show was het tijd om naar bed te gaan.
Morgen een stadstour door Trinidad.

Vrijdag 19 september

Vanmorgen redelijk uitgerust wakker geworden en met de spullen op zak naar het ontbijt gelopen. Dat zag er niet verkeerd uit. Heerlijk ontbeten met wat yoghurt en muesli en wat pannenkoekjes. Nadat we klaar waren zijn we in de bus gestapt. Niet iedereen ging mee vandaag op de stadstour van Trinidad.

Eerst zijn we naar het uitzichtpunt gereden. Hier hadden we een mooi uitzicht op de vallei die bekend staat als de vallei van de suikermolens, vanwege de vele suikerrietplantages en de vele suikerfabrieken die hier vroeger stonden.
Na het uitzichtpunt zijn we door Nieuw Trinidad naar Oud Trinidad gereden. Het verschil is te zien aan de weg. Oud Trinidad bestaat helemaal uit keien terwijl dit in Nieuw Trinidad niet zo is. Voordat ee bij het oude gedeelte aankwamen zijn we gestopt bij een pottenbakker. Allerlei potten, bordje en vazen werden er gemaakt. In het winkeltje had je keus genoeg en heb dan voor mezelf een kleurrijke vaas gekocht. Nou maar hopen dat hij de hele reis heel blijft.
Na de pottenbakkerij was nog een paar minuutjes rijden naar de oude stad waar we zijn uitgestapt om een kleine rondwandeling te maken door de oude stad. Als eerste zijn we gestopt bij het voormalig huis van de familie Iznaga. Deze familie staat bekend om de grote suikerfabriek die ze hadden. Het huis is vervallen en moest worden gerenoveerd. De afgelopen 15 jaar is er niets aan gebeurd, maar omdat Trinidad 500 jaar bestaat besloten ze dat de renovatie van het huis, wat nu een hotel moet worden binnen 22 maanden klaar moet zijn. De streef datum van oplevering is april 2015, maar in de staat hoe het er nu bij ligt, gaan ze dat niet redden. Alles op zijn tijd, vandaag niet dan morgen wel.

We zijn verder gelopen naar het plein Plaza Mayor, en hebben hierom heen een wandeling gemaakt. We zijn langs het Santaria huis gelopen. Santaria is en van de drie geloven die ze hier in Cuba hebben. Je kan het vergelijken met het katholieke geloof, alleen heten de goden die ze aanbidden anders. Omdat Santeria geen eigen kerken heeft gaan de mensen gewoon naar de katholieke kerk. De priesters van het Santaria hebben soms in hun woning een kleine tempel waar gelovigen naar toe kunnen komen. Dit het dan het Santaria huis.
Na het Santaria huis kwamen we op een pleintje waar 5 oude mannen muziek aan het maken waren. In de schaduw van de bomen spelen ze zachtjes hun melodietjes. We kunnen er zo de hele dag bij gaan zitten, helaas is dat niet mogelijk want de stadstour gaat gewoon verder. Na een paar minuutjes wandelen kwamen we aan bij het Museo Romantico, gevestigd in het huis waar vroeger een rijke Spaanse familie woonde. De meubelstukken komen ui die tijd maar zijn niet origineel van de familie. Op het balkon hadden we een prachtig uitzicht over de kerk en de stad.
Na ons bezoek aan het museum zijn we doorgelopen maar de kerk Parroquial Mayor, die we even bezocht hebben. Ook zijn we nog naar een soort kroegje gegaan waar de plaatselijke bevolking muziek maakte en we een drankje gedaan hebben. Hierna hebben we van Gladys wat vrije tijd gekregen om een plaatselijk marktje te bekijken. Wij moesten nog geld wisselen want gisteren was het wisselkantoor dicht. Na een lange wandeling door nieuw Trinidad kwamen we aan bij de bank..... 50 wachtende voor ons, dus doorgelopen naar het wisselkantoor..... Net gesloten vanwege lunchtijd, dus weer verder gelopen naar wisselkantoor nummer twee. Gelukkig was deze wel open, naar ook het werken in het wisselkantoor gaat op zijn gemak. Uiteindelijk is het ons toch gelukt en konden we weer terug naar het oude gedeelte van de stad. De tijd was ondertussen bijna verstreken dus hebben we maar een plekje in de schaduw opgezocht om te wachten op de rest van de groep en de bus.

Na een terugrit in de bus kwamen we rond 13.30 uur aan bij het hotel. Eerst maar eens wat gaan eten, een heerlijk buffet waar je zelf je eigen pasta kan laten maken. Goed gegeten en met een volle buik en de spullen naar de kamer gelopen waar we snel onze bikini's hebben aangetrokken. Tijd voor een duik in de zee en een relaxte middag aan het strand, daar waren we wel even aan toe.
Een paar bedjes onder de parasol gezet en naar de zee gerend. Wow, de zee is gewoon warm. Afkoelen lukt daardoor niet echt maar wat is net fijn. De rest van de groep kwam ondertussen ook aan gedruppeld en in de zee heerlijk ontspannen met zijn allen.
De zon brandt als een gek dus er moest goed gesmeerd worden, al hebben we niet helemaal voorkomen dat onze schouders en nek toch wel een beetje verbrand zijn. De hele middag hebben we doorgebracht aan het water en tegen 18.00 uur toen het eindelijk wat af begon te koelen zijn we naar onze kamer gegaan om te douchen. We hebben ons goed ingesmeerd met after sun en zijn aangekleed en wel naar net dinerbuffet gelopen. Wederom erg lekker gegeten en na het eten weer bij de bar gaan zitten. Heerlijk hoor All inclusief, je kan bestellen wat je wilt zonder te hoeven betalen.
Ook vanavond was er weer een show, maar het einde hebben we niet gezien omdat we naar onze kamer zijn gegaan om te gaan slapen. Morgen weer een lange dag in de bus naar Havana, waar als net goed is de verloren koffer zal zijn.

Zaterdag 20 september

Dagverslag volgt, maar de koffer is gearriveerd in het hotel!

• 21 September 2014 - 22:59

Mama Jacqueline:

Cultuur voor de dames. Hoe is het mogelijk. Ik kan mijn een goed beeld vormen en verwacht dan ook hele kleurrijke foto's te zien straks. Lekker die paar dagen all inclusive. Dat je kunt pakken wat je lekker vind en je niet per se aan de rijst hoeft. Blijf lekker genieten en mask maar veel foto's. Xxxx

• 21 September 2014 - 23:05

Jacqueline Van Beek:

Tjee,zo te lezen weer een hele drukke ondernemende reis.Weer lange dagen en weer veel te zien.fijn voor Judith dat haar koffer weer boven water is.Cuba lijkt me ook wel wat vooral omdat het water daar net zo duur is als de cocktails.Dames geniet ervan.Ik geniet mee door jullie verslagen te lezen! Groetjes

• 22 September 2014 - 13:21

Marijke Goyaerts:

Hallo dames wat een reis verslag, en wat hebben jullie al veel gezien en beleefd. Ikben erg benieuwd naar jullie foto's deze zullen erg kleurrijk zijn. Wat hebben wij het hier toch goed als je jullie verhalen van de bevolking hoort. Maar ja deze mensen weten waarschijnlijk niet beter maar wel triest. Maar ze zullen op hun manier wel gelukkig zijn. Gelukkig dat judith's koffer is gearriveerd dan kun je de stroopwafels nuttige als het ontbijt weer eens tegen valt. Kim vanuit Ouddorp wens wij je een hele fijne verjaardag toe en van harte gefeliciteerd groetjes Joost en Marijke en een pootje van teddy