Dag 5&6: Ottawa - Quebec - Reisverslag uit Québec, Canada van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 5&6: Ottawa - Quebec - Reisverslag uit Québec, Canada van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 5&6: Ottawa - Quebec

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

21 September 2015 | Canada, Québec

Zaterdag 19 september 2015

We hadden vanmorgen de wekker gezet, maar dat bleek wederom niet echt nodig. Net voor de wekker waren we wakker, en zijn we na het aankleden gaan ontbijten. We konden kiezen tussen Second Cup, Starbucks, Subway en nog een paar andere tentjes. We kozen gewoon weer voor Second Cup, waar we de afgelopen ochtend ook gegeten hadden. Een heerlijk broodje met een heerlijke grote cup thee. Na het ontbijt zijn we even terug naar onze suite gegaan om de koffers te pakken en nog een plasje te doen. De koffers hebben we mee naar beneden genomen, om ze daar beheerd te laten staan omdat we toch ook nog Ottawa wilde bekijken.

Op loopafstand van het hotel, lagen alle belangrijke bezienswaardigheden. Parlement Hill, het War Memorial, waar we ook de wisseling van de wacht hebben gezien. Hierdoor konden we goed de Engelse invloeden zien. Canal Rideau en vele andere mooie of belangrijke gebouwen of musea. Alles in een beetje dezelfde kastelen stijl gebouwd, erg indrukwekkend. Ook hebben we de kathedraal bezocht, en er stond net een bruidje te wachten, dus dat pakte we mooie even mee.

Nadat we in Ottawa alles wat we wilden zien ook gezien hadden, hebben we de auto gepakt om koers te zetten naar onze volgende bestemming van de reis Quebec. Het zou een lange rit worden, dus voor mij was het schoentjes uit en genieten van de de omgeving. Wel moesten we nog even op zoek naar een tankstation, want met de huidige bezinestand zouden we Quebec niet gaan halen.

Toen we een tankstation gevonden hadden, hebben we ook gelijk maar even een hapje geven. Je moet tenslotte goed voor jezelf zorgen. Na het eten zijn we door gereden, dat wil zeggen Judith reed, en ik zat ernaast. De omgeving veranderde, maar bleef mooi om te zien. Je ziet al duidelijk dat de natuurlijk wat herfst kleuren begint te krijge ondanks dat het vandaag nog ruim 27 graden was.

Rond 16.00 uur kwamen we aan in het plaatsje Trois- Rivieres. Het plaatsje van de 3 rivieren. In dit plaatsje waren een aantal bezienswaardigheden die de moeite waard waren. In onze eigen gemaakte reisgids stonden deze mooie beschreven, maar we zijn er al wel achter gekomen dat het verstandig is om de volgende keer er adressen bij te zetten. Maar gelukkig stond het in dit plaatsje allemaal erg goed aangegeven, waardoor we niet lang hebben hoeven zoeken. We hebt een kijkje genomen wij de oude gevangenis, zag er erg mooi uit voor een gevangenis, het is dat er tralies voor de ramen zaten anders had je gedacht dat het gewoon een woonhuis was. Vanaf de oude gevangenis zijn we doorgereden naar een van de 5 (misschien wel meer) kerken die dit plaatsje had. Een prachtige oude kathedraal, waar toevallig ook weer net een bruidje voor stond. Een populaire dag vandaag om te trouwen. Na de kathedraal zijn we nog op zoek gegaan naar het Ursulineklooster, en ook dat hebben we zonder problemen gevonden. Wij zijn goed bezig geweest vandaag.

Nadat we het plaatsje Trois-Rivieres hadden verlaten, hebben we nog een bezoekje gebracht aan het plaatsje Cap-de-Madeleine. Een bedevaartplaats, en dat was ook goed te zien aan de prachtige kerk en het bij behorende seminarie. Nadat we Cap-du-Madeleine hadden verlaten was het nog een anderhalf uur rijden naar Quebec. Het liep tegen 19.15 uur toen w aankwamen bij het hotel, we moeten toch wel erg wennen dat er hier allemaal Frans gesproken word. Gelukkig kunnen ze ook nog een beetje Engels waardoor het voor ons iets makkelijker is.

Nadat we de koffers op de kamer hadden wegzet, zijn we met de auto richting het centrum van Quebec gereden, we zitten er iets vanaf, om daar bij Chez Victor iets te eten. Het zag er vanaf de buitenkant erg chic uit, maar het bleek een gezellige brasserie te zijn waar we een heerlijke burger hebben gegeten. Niet z'on vette, maar goede kwaliteit met een salade ernaast. Erg goed te doen. Na het eten in we terug naar het hotel gegaan en voordat we het wisten lagen we (moet eigelijk allen mezelf benoemen) te slapen. Ik denk dat ik het nodig had! Weltrusten!

Zondag 20 september 2015

Vanmorgen wakker geworden van de wekker.... Heerlijk geslapen en ondanks dat er gisteren in het hotel een feest was van, jawel een bruidspaar, hebben we daar geen last van gehad. We konden vanmorgen gebruik maken (tegen betaling) van het ontbijt buffet van het hotel en dat was erg goed. We hadden keuze uit croissantjes, toast, vers (maar ook blik) fruit, yoghurt en muesli, verse sapje en koffie of thee. Prima te doen vonden wij, en aangezien we iets verder van het centrum af zitten, hoeven we ook niet ver weg t gaan voor het ontbijt.

Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt en naar het centrum van Quebec gereden. Judith had van te voren al een parkeerplaats gevonden op internet en deze ingesteld op de navigatie en dus met een minuut of 10 arriveerde we op de plaats van bestemming. Wat een prachtige oude stad is Quebec.

Als eerste kwamen we langs het parlement gebouw, daar kunnen in Nederland over de stijl van bouwen nog wel wat van leren, wat een prachtig gebouw. Vanaf hier zijn we naar de Citadel gelopen. Een oud fort, waar nu het een en ander aan renoveert word, maar waar je nog steeds kan zien dat het een praktische ligging had, aan de oever van de Saint Lawrencerivier, maar wat hoger op de kant. We hebben niet zo heel ceel met musea's dus hebben we de Citadel alleen vanaf de buitenkant gezien.

Na de Citadel zijn we in de richting van Fairmont Chateau de Frontenac gewandeld. Het is vandaag wat frisser, maar de zon staat hoog aan de hemel en de lucht kleurt helder blauw, dus uit de wind in de zon was het heerlijk vertoeven. Het Chateau heeft een prachtige ligging in het centrum van Oud Quebec, met uitkijk op de Saint Lawrencerivier. Om even van het uitzicht en het zonnetje genieten, hebben we een warme chocomelk bij de Starbucks gehaald samen met een brownie en deze heerlijk opgesmikkeld op een bankje in de zon, met het Chateau op de achter grond. Wat hebben we het toch goed.

Nadat we het Chateau nog even van binnen hebben bekeken (het is inmiddels een hotel, ik zou alleen niet willen weten wat ik hier voor een nachtje zou moeten betalen) zijn we op zoek gegaan naar een aantal belangrijke kathedralen. Nou we hebben het geweten. In een rondje van ongeveer 2 a 3 kilometer (heuveltje op, heuveltje af) hebben we er zeker een stuk of 5 gezien. Als we maar niet van ons geloof afvallen met al die kerken... Natuurlijk hebben we bij de mooiste kathedraal de Notre-Dame de Quebec een grote kaars aangestoken, voor ons zelf om ons een goede en veilige reis verder te wensen maar ook voor alle die wij missen en waar we aan denken!

Vanuit de kathedraal zijn we doorgelopen naar het Ursuline klooster. Stonden we toch aan de verkeerde kant van het klooster. Gelukkig konden we het mooie gebouw toch nog zien toen we aan de hoofdingang stonden in plaats van bij de achter ingang. Vanaf het klooster zijn we terug naar de rand van het
oude centrum gewandeld, waar we met 6 trappen naar beneden aankwamen in een leuke gezellige winkelstraat. Oké het loopt hier vol met toeristen, maar dat doet niets af aan de sfeer die er hangt. Iedereen is even vriendelijk, loopt te lachen en te genieten. Natuurlijk hebben we ook nog even een paar kleine souveniertjes gescoord.

Helaas moesten we de 6 trappen en ook weer op, en dat voelden we in onze kuiten wel, helaas omdat we voordat we de trappen opliepen ook al een heuveltje hebben beklommen. Toen we boven kwamen hebben we even wat rust genomen, een beetje water gedronken en een broodje gehaald. Er moet tenslotte ook gegeten worden, al wat het al na 14.00 uur.
Na het heerlijke broodje zijn we tickets gaan halen om het museum van Chateau St. Louis te bekijken. Het chateau was vroeger in gebruik door de Franse Gouverneurs, maa is ergens in de 1800 jaren afgebrand waarna ze het nooit meer hebben opgebouwd. Op de plek waar het Chateau stond, ligt nu een mega groot terras, maar onder het terras liggen de oude resten nog. Best interessant om dit te zien, helemaal als je weet dat er boven je hoogt duizenden mensen wandelen. Ze verwachten nog meer van het Chateau te kunnen vinden, maar daarvoor zou het Frontenac voor een gedeelte sloopt moeten worden en daar gaan ze natuurlijk nooit aanbeginnen. Ze moeten het dus doen met de resten die ze gevonden hebben.

Na het museum hebben we nog een kijkje genomen bij Hotel de Ville (oftewel het stadhuis) van Quebec, het parlement gebouw, en zijn we over de stadswallen (beschermd door UNESCO) naar het Artillerie gewandeld. Onze voeten begonnen we inmiddels aardig te voelen na deze indrukwekkende dag, dus hebben we hierna een restaurantje opgezocht waar we heerlijke spare ribs gegeten hebben. Ze waren zo mals dat ze echt van het bot afvielen.

Na het het zijn we terug (heuveltje op) naar de auto gelopen, om weer terug naar het hotel te gaan. Zo, nu zijn we een keertje opt tijd in het hotel en hebben we nog even de tijd om de prachtige foto's vandaag te bekijken. Vandaag was de perfecte dag om een groepsfoto te maken, en eerlijk is eerlijk, hij is goed lukt! Iedereen staat er leuk op!
Tot Morgen!

• 21 September 2015 - 18:05

Jacqueline:

Weer een heel verslag. Prachtig m te lezen. Veel kerken en kathedralen. Zullen wel veel foto's zijn. Ben heel benieuwd. Xxxx