Dag 6 - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 6

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

24 September 2016 | Sri Lanka, Jaffna

Zaterdag 24 september 2016

Ook deze ochtend weer gewekt door de wekker. Al zijn we beide dan gedurende de nacht/ochtend al een paar keer wakker geweest, want het is hier vroeg licht en ook weer vroeg donker.
Nadat de koffers buiten de deur gezet waren, zijn we naar het ontbijt gelopen. Een stukje Nederlands ontbijtkoek (zelf meengenomen) en een plakje cake zijn een prima start van de dag.

Om 8.30 uur zat iedereen weer braaf in de bus. De meeste heren waren na een nachtje slapen wel weer wat opgeknapt, dus de reis kon doorgezet worden. Een ritje van ongeveer 5 uur stond op het programma, onderweg nog wel een koffie/plas pauze en dan rond 14.00 uur zou de aankomst zijn in het hotel, waar de lunch dan al op ons stond te wachten.

Het was een mooie busrit vandaag, ondanks de warmte in de bus. De natuur veranderde met regelmaat, al blijft het overal extreem droog. De rijstvelden zijn helemaal dor geworden en ook de waterreservoirs zijn ver leeg. Maar van ons mag de regen nog even op zich laten wachten tot we weer terug zijn in Nederland.

Tusha onze gids, heeft weer het een en ander verteld tijdens de busrit en liet ook foto's zien van eerdere rondreizen die hij gedaan heeft. Ook heeft hij in de bus een grote blauwe sporttas waar een hele hoop boeken in zitten over de flora en fauna van Sri Lanka, en die boeken kunnen wij gewoon pakken als we iets willen opzoeken of willen weten.
Rond 10.30 uur hadden we koffiepauze (we hebben een paar dagen geleden per persoon een extra bedrag betaald voor de koffiepauzes die we gaan krijgen, zodat we dat niet meer af hoeven te rekenen en Tusha zorgt er dan ook voor dat er koekje bij zijn), en na ee heerlijk bakkie thee, en een cola voor Judith, was het nog ruim 2 uurtjes rijden tot aan het hotel in Jaffna.

Onderweg zijn we nog kort even gestopt bij een Nederlands Fort. Ze zijn het helemaal aan het restaureren, wat mede mogelijk wordt gemaakt door financieren uit Nederland. Het was vooral erg warm en we hadden inmiddels honger gekregen, dus heel veel zin in het fort hadden we niet, dus waren we blij dat we snel weer de bus in konden om naar het hotel te gaan.

Na de lunch hadden we nog even wat tijd voor ons zelf want om 16.00 uur moesten we weer (in gepaste kledij) paraat staan om naar een Hindoeïstische tempel te gaan. In deze tempel mochten we binnen geen foto's maken en moesten de mannen in een ontbloot bovenlijf naar binnen. Blij dat de "oude vellen" daarmee waren :).
Het was werkelijk waar een schitterende tempel. Alles versierd met goud en vele gekleurde tekeningen van Godin Sheva. Ondertussen dat we daar waren werd er verschillende keren geofferd, wat een bijzonder ritueel is dat om bij te mogen wonen. Mensen gaan er helemaal in op, en het is echt fascinerend om te zien. Omdat het zo mooi was, hadden we er graag wat foto's van willen maken, maar wat niet mag, dat doen we niet. Al hebben een aantal mensen van de groep toch wat schijt aan gehad, en hebben dus stiekem wat foto's gemaakt, te treurig voor woorden vinden wij.

Van de buitenkant mochten we gelukkig wel foto's maken en die kans hebben we gegrepen. Wat een schitterend gebouw ook van buiten in het goud, en dat schittert dan nog eens extra met de ondergaande zon. Ik denk dat we dit tot nu toe de mooiste tempel vonden van de reis, maar wie weet wat het ons allemaal nog gaat brengen.

Na het bezoek aan de tempel, terug naar het hotel gegaan en even op de kamer gerelaxt en gedoucht. Het diner buffet was prima vanavond en morgen ochtend mogen we een half uurtje langer slapen, want we worden pas om 7.30 uur gewekt omdat we om 9.00 uur weggaan.
We gaan een iets andere dagplanning doen dan in de reisomschrijving staat, dit omdat Tusha heeft gezegd dat Delft Eiland ook door de inwoners van Sri Lanka wordt bezocht en die doen dat vaak in het weekend. Dus we wisselen morgen om met maandag en dan komt alles weer op zijn pootjes terecht!

• 25 September 2016 - 17:28

Jacqeline:

Ondanks dat je het niet direct als zodanig omschrijft stel ik me zo voor dat allemaal heel kleurig is om te zien. De hoeveelheid foto's zal dan ook wel groot zijn. Ben weer benieuwd. Xxx