Dag 10 - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 10

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

28 September 2016 | Sri Lanka, Trincomalee

Woensdag 28 september 2016

Goedemorgen, niet zo heel goed geslapen ondanks dat we er gisterenavond vroeg in lagen en we vanmorgen niet vroeg het bed uit hoefden. Vannacht een aantal keer wakker geweest. Eerst omdat het "koud" was op de kamer (de airco stond op 23 graden) toen eruit geweest om de airco af te zetten. Een paar uur later wakker omdat het weer te warm was op de kamer, dus de airco weer aangezet. Zo ging het uiteindelijk door tot we uiteindelijk beide om 7.00 uur al wakker waren maar nog geen zin hadden om op te staan. Dat hebben we maar om 8.45 uur gedaan, waarna we eerst zijn gaan ontbijten. Veel zoetigheid hebben ze hier, dus dat smaakte best lekker.

Na het ontbijt zijn we terug naar de kamer gegaan om ons voor te bereiden op het snorkelen. Goed ingesmeerd met factor 50, ook alle randjes, daarna de bikini aangedaan en uiteindelijk met de 3 anderen naar het strand gelopen omdat we daar opgehaald zouden worden om 11.00 uur. Omdat het op een gegeven moment al bijna 11.10 uur was, ben ik toch maar even naar de receptie gelopen om navraag te doen hoe het zat met die boot om te gaan snorkelen. Ze wisten er niets vanaf, maar hebben uiteindelijk Thusha even gebeld die het uiteindelijk voor ons geregeld heeft.
Rond half 12 stonden we op het prachtige strandje van Pigeon Island, een natuurreservaat op een eiland waar wij vanuit het hotel opkijken. Een schitterende plek om vandaag eens te gaan snorkelen. Helaas, was het niet allemaal goed geregeld. We hadden nog geen snorkels (wel handig als je gaat snorkelen) dus gauw het mannetje van de boot aan zijn jasje getrokken en wat snorkels geregeld. Hij had geen flippers bij dus dat was wel jammer.

Op het eiland werden we begroet door een van de wildlife rangers, die ervoor zorgen dat de mensen die komen snorkelen geen koraal meenemen of kapot maken en dus de natuur daar beschermen. Hij heeft ons een plaatsje gegeven waar we onze spullen konden neerleggen en kort uitleg gegeven over waar we allemaal konden snorkelen. Eerst in de rustige baai om te "oefenen" en alvast wat koraal en vissen te bekijken voordat we naar "open" zee gingen om naar de haaien te gaan. Omdat het al bloedheet was nogmaals op het eilandje nog even gauw extra gesmeerd om maar zeker niet te verbranden. Judith had er zelfs voor gekozen om een shirtje aan te houden.

De eerste "duik" werd gemaakt, een mooie onderwater wereld met verschillende gekleurde vissen maar niets zo'n kleurrijk koraal. Omdat het op de meeste plaatsen in de baai wat ondiep is kun je zien dat er al vele mensen zijn geweest om te snorkelen waardoor sommige stukken van het koraal al aan het afsterven zijn, maar ondanks dat blijft het toch mooi om te zien.
Na een tijdje waren we er wel aan toe om naar de haaien te gaan en dus zijn we weer aan land gegaan en daar kregen we van de lokale ranger een paar flesjes water om even wat te spoelen en te drinken en een paar crackers. Even een korte pauze van 10 minuten en we waar klaar voor het "grotere" avontuur.

We merkte al snel dat het toch wel andere koek was dan in de baai, zo op open zee. We moesten de lokale ranger volgen (hij ging met ons mee) en hij zou ons de haaien en misschien wel een schildpad laten zien. De snorkelroute was afgezet met boeien en daar moesten we tussen blijven. En ja hoor, we hebben de rifhaaien gezien hoor. En ze waren nog best groot ook. Er zouden haaien van ongeveer een meter zwemmen, maar de 3 die wij gezien hebben die zaten toch wel tegen de 2 meter aan. En moeders maak jullie geen zorgen, ze zijn niet gevaarlijk.
Nadat iedereen de haaien gezien had zijn we terug gezwommen naar het strand. Daar waren de mannen uit ons groepje wel blij mee want die hadden het op zee even wat lastig gehad. Nadat iedereen goed en wel weer aan de kant was, wederom even wat gedronken.

De boot zou ons om 14.00 uur weer op komen halen, maar toen we uit het water kwamen was het pas 13.00 uur. We hadden dus nog tijd voor een extra "duik" maar deze keer gewoon in de rustige baai. Hier hadden we geen extra begeleiding voor nodig en ook hier blijft de omgeving erg mooi.
Na nog ruim een half uur op zijn kop in het water te hebben gelegen vonden we het wel goed. Nog even wat foto's gemaakt van het prachtige eilandje en de zee voordat we met de boot weer terug gingen naar het hotel. Het was weer een mooie snorkeltocht.

Terug bij het hotel hebben we wat gegeten, al duurde het een hele tijd voordat het er was, waarna we nog lekker naar het strand zijn gegaan. We waren er ondertussen al achter, dat een lange tijd in het water liggen in de zon om te snorkelen toch wel wat verbrandde billen en benen hadden opgeleverd ondanks dat we goed gesmeerd hadden. Er valt bijna niet tegen te smeren aangezien je constant in het water ligt met je bips boven het water uit. Dus de komende dagen goed smeren met after sun en hopen dat het snel bruin wordt.

Na nog een duik in de zee, hebben we lekker genoten van het prachtige uitzicht op het strand, waar ook de koeien gewoon rondliepen en kwamen relaxen, voordat we terug naar de kamer zijn gegaan. Daar gedoucht en voor de eerste keer after sun opgesmeerd, waarna we naar het dinerbuffet zijn gegaan. Weer goed gegeten en gezellig gekletst.
Morgen ochtend de lagune boot en dan in de middag een tocht van 70 km met de tuk tuk. We zijn benieuwd, voor nu Welterusten vanuit het warme Sri Lanka!

• 29 September 2016 - 18:26

Jacqueline:

Jammer van het koraal. Toch gek dat je tegenwoordig overal bewakers voor nodig hebt. Het zal allemaal toch weer prachtig zijn geweest. Weer hele positieve verhalen. Geniet er nog lekker van. Al weer bijna op de helft. Xxx