Dag 14 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 14

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

02 Oktober 2016 | Sri Lanka, Kandy

Zondag 02 oktober 2016

Na een redelijke nachtrust, wel met wat airco probleempjes, werden we vanmorgen we als vanouds gewekt met de telefoon (die van het hotel, maar ook die van Judith). Nadat we ons op het gemak hadden aangekleed zijn we naar het ontbijt gelopen. Wederom niet erg uitgebreid, maar genoeg om iets te kunnen kiezen wat te eten. Na het ontbijt nog even naar de kamer gegaan en papa en mama van Logten nog even via de app een goede reis gewenst, zijn we in de bus gestapt voor onze eerste stop vandaag in Kandy.

De eerste stop was bij de Tempel van de Tand. Toen jaren geleden Boeddha stierf op 80 jarige leeftijd, had hij 4 tanden. Deze tanden werden naar verschillende plaatsen op de wereld gebracht om een heilige plaats te maken. Echter werden deze plaatsten en dus ook de tand, niet goed beschermd waardoor er binnen een korte tijd van de 4 tanden er nog maar 1 over was. Deze lag eerst in India, in de geboorteplaats van Boeddha (tegenwoordig hoort het bij Nepal) maar omdat de tand hier ook niet veilig was, werd deze verplaatst naar Kandy, Sri Lanka. Om de tand te beschermen werd er een speciale tempel gebouwd en werd de tand in een speciale stoepa gedaan met daarbij een slot. In de loop der jaren werden er meerdere stoepa's omheen gebouwd en nu zit de tand veilig bewaard in 7 stoepa's die alleen geopend kunnen worden door alle 7 sloten te openen. Dit gebeurd natuurlijk niet zomaar. 1 keer per 5 jaar wordt er een speciale ceremonie gehouden door de Boeddhistische monikken, om de tand te kunnen tonen aan het publiek. Jaarlijks wordt er wel ter ere van de tand van Boeddha een processie (met replica) en feestperiode van 10 dagen gehouden.

Om de tand van Boeddha te eren offeren de mensen hier 3 keer per dag. In de morgen om 5.30 uur (een beetje te vroeg voor ons) dan offeren ze alleen maar drankjes.
Om 9.30 uur (hier waren wij bij, zo dadelijk meer hierover), dan offeren ze 32 verschillende soorten groenten en 32 verschillende soorten drankjes. En dan offeren ze om 18.30 uur nogmaals drankjes aan de tand. Het is een speciaal ritueel en het is dan ook ontzettend druk tijdens de offertijd. De tempel van de tand geldt als de belangrijkste tempel van de wereld als het gaat om het Boeddhisme.

Wij waren er vanmorgen dus vroeg, en dat was maar goed ook. We kregen uitleg van Thusha over de tuin van de tempel en de verschillende beelden die er in stonden. En moeten even in de rij staan om een kaartje te halen (alleen voor de toeristen) en om onze schoenen uit te doen. het blijft toch een beetje vreemd om met duizenden verschillende mensen allemaal met blote voeten over dezelfde vloer heen te lopen. Dat kan eigenlijk niet zo fris zijn, maar daar denken we maar niet over na.
Nadat we de tempel betreden hadden hebben we even staan wachten tot het 9.30 uur was. Door middel van trommels en een fluit/toeter wordt er aangekondigd dat het offertijd is. En omdat het dus een belangrijke tempel is en dus ook nog eens zondag, de dag dat iedereen vrij is, was het kei druk in de tempel.
Omdat alleen maar tijdens de offer tijd de bovenste deur (daar waar de tand ligt) open is, was het behoorlijk dringen geblazen. Er werd geduwd en getrokken want iedereen (en dan met name de plaatselijke bevolking) wil de kans krijgen om bij de tand te offeren, en wij.... Wij wilden alleen maar even kijken. Helaas mochten we op verschillende plaatsten in de tempel geen foto's maken, maar het zag er ondanks de drukte schitterend uit. Nadat we ook nog een gouden Boeddha en de bibliotheek met het 1200 bladzijde grote boek hadden gezien, konden we een beetje uit de drukte komen.
We zijn ook nog even binnen geweest in het museum en na weer een bijzondere rondleiding door de tempel heen konden we onze schoenen weer gaan halen en zijn we in de bus gestapt naar de volgende bezienswaardigheid van deze dag.

Dit was bij een Edelstenen handelaar. Een verplicht nummertje tijdens bijna elke vakantie waar ze edelstenen verkopen, maar goed het hoort erbij. Na het bekijken van een dvd (in het nederlands) met daarin een korte uitleg over hoe moeilijk het is om edelstenen op te graven onder het genot van een kopje koffie of thee (cola mocht ook) konden we natuurlijk een kijkje nemen in de showroom. Allemaal erg mooi maar nog steeds niet voor onze portemonnee.
Na dit bezoek zijn we doorgereden naar een zijde fabriekje. Hier kort wat uitleg gekregen over hoe ze zijde maken en wat ze met zijde maken. Er was een mogelijkheid om je met een sarong aan te laten kleden in de originele klederdracht van Sri Lanka. Voor de foto zeggen we daar geen nee tegen. Een aangezien Judith gisteren bij de Batik winkel aangekleed werd, was het nu mijn beurt. Met een lange zijde doek van wel 6,5 meter werd ik aangekleed. Het zag er best mooi uit, echter is het niet iets wat ik graag in Nederland zou willen dragen, dus wederom niets gekocht.

Boven de zijde winkel zat een restaurantje, en daar hebben we wat geluncht. Prima eten, alleen zat er bij Judith een beetje plastiek in haar tostie, waar iemand uit de groep dan weer stennis over moest maken bij de ober. Het was het laatste stukje brood wat ze had, en oke netjes is het niet, maar wij kunnen dat prima zelf oplossen (er dus niets mee doen, want ach de rest was toch al op) maar dat liet deze persoon niet gebeuren. Uiteindelijk 150 roepies (en dus ongeveer 90 cent) korting gekregen op de rekening.

Na de zijde winkel zijn we doorgereden naar de Botanical Garden van Kandy. Het was niet echt een tuin, maar meer een ontzettend groot park waarin meer dan 5000 verschillende planten en bloemensoorten staan. Thusha kent ontzettend veel van de natuur en heeft ons dan ook door het park heen geleid. We hebben tijdens de wandeling nog wat gedronken en daar kennisgemaakt met het gezin van Thusha. Zijn vrouw en 2 kinderen waren naar Kandy gekomen om even bij Thusha te kunnen zijn. Hij werkt super veel (doet veel reizen achter elkaar) en is dus maar weinig thuis. Omdat de kinderen morgen vrij zijn, kwamen ze een dag (en een nacht) over. Super lieve kinderen, de jongen van 7 lijkt sprekend op zijn vader en het meisje van bijna 4 lijkt erg op haar moeder. Samen met zijn gezin zijn we nog door de Orchideeën tuin gelopen en daar snel naar de bus gegaan want om 17.00 uur zou de culturele show van de Kandy dansers beginnen. Een show van een uur met daarin Sri Lankaanse dansers en danseressen. Een beetje te vergelijken met de show die we in Indonesie gezien hebben alleen dan een stuk korter en het was binnen in een soort van theater.
Na de show met de bus weer naar het hotel gegaan en na een diner met muziek en veel gezelligheid zat de dag er weer op! Slaap lekker!

• 03 Oktober 2016 - 20:02

Marijke:

Wat een beleefnis weer , jullie hebben weer veel beleefd en de foto en het filmpje zijn ook bijzonder. En wat een mooien orchideeën , en leuk dat je kennis heb gemaakt met de familie van thusa nog een fijne week dames wat gaat het toch snel groetjes en veel liefs xxx

• 03 Oktober 2016 - 20:13

Jacqueline:

Weer heel bijzonder. Die stennis maakt over een tosti komt zeker uit de randstad? En dan nog korting vragen. Ik zou met plaatsvervangende schaamte juist een grotere fooi geven. Maar goed plastic in het eten hoort natuurlijk niet. Het gaat allemaal wel snel en het zal straks weer een behoorlijk fotoboek worden. Geniet er nog van. Xxxx