Dag 15 - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 15

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

03 Oktober 2016 | Sri Lanka, Bandarawela

Maandag 03 oktober 2016

Vannacht redelijk goed geslapen, de airco was nu een stuk beter en we waren na zo'n drukke dag van gisteren ook wel erg moe. Na het ontbijt zijn we in de bus gestapt en zijn vertrokken we naar onze volgende bestemming Bandarawela. Het was een schitterende route door de bergen. De vele slinger en slanger weggetjes waren prachtig, maar na een tijdje had ik erg toch wel een beetje genoeg van. Er zat geen recht stuk weg in deze route van vandaag.
We zouden vandaag door de regio van de vele theeplantages rijden en in plaats van een koffiestop zouden we vandaag theepauze hebben, met een lekker stukje cake. Er werd helaas behoorlijk wat roet in het eten gegooid. Want onderweg in de bergen werd er flink naar onze bus geseint. Wij maar denken dat er iets met de bus aan de hand was, bleek dat de andere bus chauffeurs ons wilde waarschuwen dat we aan het einde van de weg niet verder konden omdat de Tamils weer aan het staken waren. Wederom vanwege problemen met het nakomen van de afspraken met de regering. Dat betekende dus dat we op de berg een plaatsje moesten zoeken om te draaien want we moesten het hele eind weer terug.

Met behoorlijk wat tegensputteren van een paar uit de groep, is het uiteindelijk gelukt om de bus te draaien. En dus werd er koers gezet naar een andere theeplantage en fabriek maar dus ook naar een vervangende lunchstop.
We waren onderweg naar boven al een thee fabriek tegengekomen, dus daar zijn we dan ook maar gestopt., Thusha was daar ook nog nooit geweest dus het was even afwachten hoe het zou zijn. We werden vriendelijk ontvangen en rondgeleid door de fabriek. Echter vanwege de staking was er ook geen thee geplukt dus er viel weinig te verwerken in de fabriek. Na de rondleiding door de fabriek werden we uitgenodigd om 3 verschillende soorten thee te proeven, helaas geen cake erbij dus dat werden koekjes uit de bus. Na het proeven van de 3 verschillende soorten thee moest er natuurlijk een kijkje genomen worden in de winkel. Dit is nou een leuk souveniertje om mee te nemen naar huis, want we houden van heerlijke thee. Dus er werden wat zakken verse thee ingeslagen om mee te nemen naar huis.

Nadat iedereen weer in de bus was gestapt, was het aan de chauffeur om een alternatieve route te zoeken, maar of hij er wel een beetje op kon schieten want we hadden wel een trein te halen. Dat betekende wel dat de lunchpauze er een beetje bij inschoot want we zijn onderweg ook nog gestopt om wat foto's te maken van een prachtige waterval.

De trein zou om 15.00 uur vertrekken, dus het werd op een gegeven moment een beetje billenknijpen, gelukkig had Thusha een kort lijntje met iemand op het perron en die vertelde dat de trein ongeveer 25 minuten vertraging had, dus dat betekende dat we gelukkig iets meer spelling hadden om op tijd bij het station aan te komen. En warempel (we zaten inmiddels rond de 1300 meter boven zeeniveau) het begon ineens te regenen. Onze eerste regenbui deze vakantie!

Toen de trein arriveerde was een haastig een plaatsje zoeken in de 2e klas. We hoopten dat we allemaal bij elkaar konden zitten, maar helaas was er geen plaats voor ons allemaal in dezelfde coupe, dus zaten Yanah en Frans alleen. Onderweg super veel gezien, en wat een schitterende uitzichten hebben we gezien. We zaten overigens aan de goede kant van de trein, ondanks dat er in de eerste 20 minuten nadat de trein vertrokken was een prachtige waterval aan de rechterkant van de trein verscheen. Maar omdat de deur van de trein hier gewoon open blijven staan hadden we een prachtig uitzicht over de waterval.
Thusha kwam regelmatig wat vertellen als er aan een bepaalde kant van de trein wat te zien was, zodat we klaar zaten met de fototoestellen en de videocamera.

Na een heerlijke treinreis van 2 uur (hij had van ons nog wel wat langer mogen duren) kwamen we aan in Bandarawella. Daar zijn we uit de trein gestapt en te voet naar het hotel gegaan. Het was nog geen 10 minuten wandelen dus dat was goed te doen. De bus was met de koffers nog onderweg dus we zijn vast naar de kamer gegaan en de koffers zouden vanzelf naar de kamer gebracht worden. Ondertussen hebben we nog naar een prachtige zonsondergang gekeken.

Tijdens het diner was het behoorlijk druk, al die Nederlandse toeristen.... We hebben maar weinig Nederlandse toeristen gezien de afgelopen 2 weken, dus het was wel weer even wennen om andere Nederlanders te zien behalve die uit de groep. We hebben heerlijk gegeten en naderhand met een gedeelte van de groep nog wat gedronken, en we zijn dus laat naar bed gegaan. Morgen om 7.00 uur weer op, dus voor nu slaap lekker!

• 04 Oktober 2016 - 20:14

Jacqueline:

Zo, zo. Eindelijk toch iets gekocht? Weer een mooi stuk om te lezen en ik hoop dat jullie in de theefabriek toch iets hebben kunnen filmen. Ben daar toch wel nieuwsgierig na als verstokte theedrinker. Goh, de laatste week alweer ingegaan. Leuk dat we net nog konden Skypen. Jij in Sri Lanka en ik vanuit Rhodos. Blijft toch gek. Maak er nog een waanzinnige week van. Love you ladies.