Dag 16 - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 16

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

04 Oktober 2016 | Sri Lanka, Embilipitiya

Dinsdag 04 oktober 2016

Vannacht goed geslapen, we zijn zelfs door de imam van vanmorgen om 5.15 uur doorgeslapen. Na het aankleden en de koffer buiten de deur zetten zijn we naar het ontbijt gegaan. Een uitgebreid buffet met zelfs warme wafels en chocoladesaus, dat konden we natuurlijk niet laten liggen.
Nadat iedereen weer keurig netjes op tijd in de bus zat zijn we vertrokken. Onze eerste stop was al heel snel, een school voor dove en blinde kinderen. Dit hoort officieel helemaal niet bij de reis maar Thusha komt er al 4,5 jaar met de groepen van Kras en hoopt stiekem dan wel een beetje dat er nog wat aan de kinderen gegeven wordt. Helaas hadden wij niets bij, maar hebben een kleine donatie achtergelaten voor de kinderen. Alle kinderen in Sri Lanka zijn verplicht om naar school te gaan, de lessen worden dan ook gefinancierd door de overheid, echter moeten de ouders zorgen voor uniformen en boeken. Het is fijn om te zien dan ook kinderen met een beperking de mogelijkheid krijgen om naar school te gaan. In wat minder ontwikkelde landen zie je vaak dat deze kinderen juist vergeten worden of niet gezien worden omdat ze "anders" zijn. Judith was met haar camera zelfs erg populair en verschillende kinderen wilden dan ook op de foto, er werd zelfs een selfie gemaakt!

Na de school zijn we doorgereden naar Ella, een plaatsje wat erg populair is bij de backpackers. Er zijn genoeg pensionnetjes of hostels om te slapen en in de omgeving is veel te doen. Hiking of trekking tochten door de bergen, maar ook mountainbiken. Omdat het in de bergen ligt, zijn we naar een plek gereden waar we een mooi uitzicht hadden op de bergen maar ook met het dal. Schitterend, al was het in de verte wel wat heiig. Vanuit Ella zijn we doorgereden naar een waterval in de buurt. Normaal gesproken een erg machtige waterval, maar omdat het al een hele tijd niet geregend heeft in het oosten van het land, heeft dat ook effect op de waterval. Overigens nog steeds prachtig om te zien, al schijnt hij ook erg gevaarlijk te zijn, want er zijn al 37 mensen om het leven gekomen bij het beklimmen van de waterval. Wij hebben het maar gewoon bij het maken van een foto gehouden, leek ons wel net zo veilig.

Na de waterval zijn we met slinger weggetjes doorgereden naar de koffiestop. Een lekker bakkie thee voor mij en cola voor Judith, en natuurlijk koekjes erbij. Thusha heeft aan het begin van de reis een pot gemaakt voor de koffiestops. Iedereen heeft hier aan mee gedaan, dus dat betekend dat we op niemand hoeven te wachten als het gaat om het betalen van de koffie en thee.
Na de koffiestop zijn we doorgereden naar het hotel in Emibilithya. Thusha had onderweg al doorgegeven wat we allemaal wilde eten, want hij wilde om 14.00 uur weer weg bij het hotel voor de safari doe voor de middag gepland stond, dus bij aankomst in het hotel hoefden we alleen nog maar een drankje te bestellen en stond het eten 5 minuten later al op tafel. Daar is Thusha zo goed in, zorgen dat alles lekker doorloopt en dat er vooral niet te lang overal op gewacht moet worden.

Na een korte inspectie van de kamer, wat er prima uitziet, zijn we naar de jeeps gelopen. We zouden met 12 van de 14 personen gaan en hadden dus 2 jeeps van 6 personen. Thusha zat voorin bij de chauffeur van de jeep en onze chauffeur van de bus ging ook mee en zat in de andere jeep voorin. Met de fototoestellen en de videocamera in de aanslag zaten we klaar voor onze safari in Sri Lanka. We reden naar het Udawalawe National park wat op ongeveer een half uurtje van het hotel af lag. De jeeps waren helemaal open (we hadden wel een dak) dus binnen no time de haren in de war. Maar goed, we hoefde zelf toch niet op de foto dus wat kon ons het schelen.

Bij binnenkomst in het nationale park was het gelijk op zoek naar de wilde dieren. In dit park kun je olifanten, krokodillen, buffels, luipaarden, heel veel verschillende vogels zien, en waarschijnlijk nog veel meer wilde dieren. Het was dus ogen goed open en misschien ook wel gewoon achter alle ander jeeps aan rijden of in ieder geval stoppen waar de andere jeeps ook staan want daar is vaak dan ook wat te zien. Zo zagen we vrij snel een aantal olifanten. Het was in onze jeep nog bijna een probleem want niet iedereen kon blijkbaar even goed een foto maken, want er stonden planten en bomen voor (volgens mij heb je dat in het wild) maar goed na wat gevloek (en dat was zeker niet door ons, want wij weten wel hoe een safari werkt) was iedereen toch gelukkig met zijn of haar gemaakte foto.
Tijdens de tocht door het park heen hebben we zitten genieten met zijn tweetjes. We keken elkaar aan en dachten beide, wat mogen wij ons toch gelukkig prijzen dat we dit mee mogen maken. Hoe bijzonder blijft het om deze pracht dieren in deze prachtige omgeving te zien. En het was een schitterende tocht, we hebben vele olifanten gezien, krokodillen (kleintjes hoor), heel veel vogels waaronder toekans en speciale parkieten gezien, maar ook ooievaars en pelikanen, hertjes en nog vele andere dieren in het park gezien. Omdat we een late middag drive hadden, hebben we ook een prachtige zonsondergang gezien. We vonden het eigenlijk jammer dat we na de zonsondergang alweer naar het hotel zijn gereden omdat de safari erop zat, maar het had voor ons nog uren mogen duren (al zien we niet zoveel in het donker).

Terug in het hotel waren we rond 18.30 uur dus hebben we lekker in de lobby nog wat foto's uitgewisseld voordat we zijn gaan eten. Ze hadden heerlijke spare ribs, dus je hebt ons niet horen klagen bij het eten. Sowieso is het eten mij hier 100% meegevallen, genoeg keuze en we waren zeker niet verplicht om alle dagen rijst te eten. Na het eten hebben we gezellig met een aantal van onze groep nog een drankje in de bar gedaan. Na een heerlijke douche liep het toch alweer tegen 23.15 uur dus het tijd om te gaan slapen!

• 05 Oktober 2016 - 17:37

Jacqueline:

Wat een feestje toch steeds om het verhaal van jullie te lezen. Ik lees soms met plaatjes dus ik zag de waterval en wilde dieren op mijn netvlies. Erg variërend jullie vakantie en komt denk ik wel in jullie favoriete top 3 terecht. Xxxx

• 05 Oktober 2016 - 17:56

Jacqueline Van Beek:

Lijkt me overweldigend zo'n natuurpark
    Staat hoog op mijn lijstje
    Ik had niet zo'n diversiteit in dit land verwacht
    Hele mooie reis