Onze eerste twee dagen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Onze eerste twee dagen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Onze eerste twee dagen

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

05 September 2017 | Duitsland, Berlijn

Interailen 2017

Maandag 4 September 2017

Na maanden plannen (eerlijk gezegd waren het maar 2 weken) was vandaag de dag aangebroken dat onze reis door Europa met de trein zou gaan beginnen. Gisteren eerst met de paps en mams en Oma Goijaerts gezellig in Tilburg samen gegeten en gedag gezegd, en na een korte nacht... Ja ja, toch weer liggen kletsen vanmorgen rustig opgestaan.
Na een heerlijke douche en een goed ontbijt zijn we met de backpacks op naar station Reeshof gelopen. Pff... Het was dan nog geen 10 minuten maar het zweet stond al op mijn rug en je zult het geloven of niet, de eerste trein gehaald. Na een paar minuten konden we overigens al uitstappen want op Tilburg Centraal Station moeten we overstappen op de trein naar Deventer.
Eenmaal in de trein naar Deventer kwamen we erachter dat we in de stiltecoupé zaten, nou dat is echt niets voor ons... Dus in Den Bosch maar verplaatst naar de normale coupe, waar we gewoon kunnen kletsen zonder dat we scheef aangekeken worden.

Na een ruim uurtje kwamen we in Deventer aan en hadden we even wat tijd om naar het toilet te gaan. De trein van de Deutsche Bahn zou op perron 1 vertrekken, dus daar op het gemak naar toe gegaan (niet dat het station van Deventer zo groot is hoor). Even in het zonnetje gezeten en na 10 minuten kwam de wit/rode trein aanrijden. Op het station werd al aangekondigd dat je met het instappen rekening moest houden met de gereserveerde plekken, wat wij dan weer niet hebben. Dus op goed geluk hebben twee stoelen toe geëigend in de hoop dat er de rest van de trip ook konden blijven zitten. Via Almelo en Hengelo zijn we uiteindelijk de grens overgegaan naar Duitsland. De trein vanaf Deventer ging rechtstreeks met een aantal stops naar Berlijn dus we zaten de komende uren goed. Met een knapzak in de hand zouden die uren voor ons geen probleem zijn.
Wat is de wereld toch mooi, en hoe gaaf is het als je het bijna met de minuut ziet veranderen.

Na ruim 5 uur in de trein kwamen we om 17.30 uur op onze eindbestemming aan Berlin Hauptbahnhof. Wow, dat is wel echt een mega station, zeker vergeleken met station Tilburg Reeshof. Omdat we de komende dagen toch met het ov gaan reizen zijn we eerst (met die enorme backpack op) een ov kaartje gaan kopen, een toeristenticket waarmee we 48 uur onbeperkt met al het openbare ov van Berlijn kunnen reizen. Via Google maps, konden we precies op zoeken welke tram/metro/snel metro of bus we konden pakken, het probleem was alleen hoe gaan we dat gevonden krijgen. Een lieve meneer zag aan ons dat we zoekende waren dus heeft ons een zetje in de goede richting gegeven. En uiteindelijk zijn we met de snel metro aangekomen op Alexanderplatz. We dachten dat dit wel een goede plek zou zijn voor ons om wat te eten, maar we zagen voornamelijk alleen maar grote winkels. Primark, C&A, Decathlon etc, en dan niet zomaar van die kleine lullige pandjes, nee joh ze zijn hier mega. Maar eerlijk is eerlijk veel behoefte om te shoppen met die enorme rugzak op dat hadden we niet. Dus wat rondgelopen en uiteindelijk bij de Carambar uitgekomen. Er zaten al flink wat meer mensen op het terras dus het zal vast wel goed zijn.
We bestelde wat te drinken en als eten curryworst voor Judith en een hamburger voor mij, als vooraf hadden we nachos. Het heeft ons heerlijk gesmaakt, en ondanks dat we alleen maar in de trein hoefden te zitten, was het toch een vermoeiende dag voor ons.

Het werd dus tijd om de tram naar het hotel te pakken. Die hadden we zo gevonden en met ruim 25 minuten kwamen we aan bij het City Hotel East Berlin aan (Holiday Inn stond er boven op het hotel). Na het inchecken zijn we naar onze kamer gegaan in het derde gebouw op de 8e verdieping. Na een heerlijke douche en het op de hoogte brengen van het thuisfront zijn we gaan slapen. Morgen ochtend begint onze citytrip Berlijn.

Dinsdag 05 September 2017

Goedemorgen deze morgen. Na redelijk geslapen te hebben zijn we vanmorgen na het uitstekende ontbijt met de tram naar het centrum van Berlijn gegaan. In de Kulturbrauerei was het verzamelpunt voor de start van de fietstocht van Berlin on Bike, die we online al gereserveerd hadden. Om 09.45 uur waren we daar en na het uitzoeken van onze fietsen (gelukkig hoefden we geen helm op) kon de fietstocht met 12 anderen en Jeroen onze gids beginnen. Om ervoor te zorgen dat Jeroen goed kon zien of onze groep compleet bleef moest er iemand een hesje aan doen en achteraan fietsen. Nou, dat vond ik geen probleem hoor. Kun je in ieder geval lekker lang genieten van de tocht :).

De fietstocht zou ongeveer 3,5 uur duren en zou ons langs de hoogtepunten van Berlijn brengen. Als eerste zijn we gestopt in het Mauerpark, dit park is aangelegd in de dood zone van de muur (het was niet alleen een muur, maar een hele zone waar je vooral niet moest komen). In deze zone had je een muur, een greppel, een wachttoren, een aangeharkt stuk zand, een stuk spijkermuur wat dan weer afgesloten werd met een muur. In deze zone was er altijd licht, 27 jaar lang en het was altijd bewaakt. Het werd dus echt bijna onmogelijk gemaakt om op deze manier van Oost naar West Berlijn te komen. Na het afbreken van de muur hebben ze omdat Berlijn een arme stad is en de meeste mensen geen tuin of balkon hebben een stadspark aangelegd, waar een gedeelte van de muur nog zichtbaar was.

Vanaf daar zijn we verder door de stad heen gefietst en kregen we allerlei informatie over Berlijn. Zo zijn we ook bij gedeelte in de stad geweest waar de muur inclusief dode zone staat zoals het er vroeger en dat is nog maar 27 jaar geleden (09-11-1989 werd de Muur afgebroken) eruit zag. Het is bijna niet voor te stellen dat het zo recent want dat is het eigenlijk nog, de stad zo verdeeld was. Ook hebben we gezien dat mensen er alles aan wilde doen om vanuit Oost Berlijn naar West Berlijn en dus de vrijheid, wilde ontsnappen door middel van zelf gegraven tunnels. De tunnels werden door middel van stenen op gras aangegeven waar ze gelegen waren. Door de tunnel die wij 'gezien' hebben zijn 57 personen ontsnapt. Zij hadden een wachtwoord gekregen waardoor ze door de tunnel naar West Berlijn konden gaan. Dit moest natuurlijk zo geheimzinnig mogelijk gebeuren, en dus zat er elke keer wat tijd tussen de mensen die het huisje waar de tunnel onder lag in gingen en niet meer terug kwamen. Tot persoon 58 kwam, het wachtwoord zei, nog even terug is gegaan om zogenaamd iets te halen en uiteindelijk de tunnel verraden heeft. Hierop werd de tunnel opgeblazen zodat er geen gebruik meer van gemaakt kon worden.

Vanaf de gedenkplaats van de Muur zijn we door gefietst naar museumeiland. Op dit aangelegde eiland in de Spree zijn verschillende musea's te vinden, waaronder het museum waar een grote munten tentoonstelling is. Een paar maanden geleden is hier een munt van 3 cm dikte en een 50 cm doorsnede met een gewicht van 100 kg (munt was van puur goud en een waarde van 3,4 miljoen Euro) gesloten. Een brug was afgesloten en met een trap zijn ze, waarschijnlijk met hulp van binnenuit want er is geen alarm afgegaan, het museum binnen gekomen. Het is nog steeds een raadsel waar de munt gebleven is want deze neem je niet zomaar even mee in je binnenzak.

Vanaf hier zijn we langs de Reichtag (Parlementensgebouw) in de richting van de Brandenburger Tor gereden. Op het plein voor de Brandenburger Tor was het kei druk, dus gauw even een foto gemaakt en weer doorgegaan, naar het Holocaust Monument. Dit monument is gemaakt voor alle Joden die omgekomen zijn. De kunstenaar heeft ruimte gegeven om zelf te zien in het monument wat je wilt zien, maar het feit dat er aandacht aan besteedt word is zeker niet verkeerd. Na een korte stop met 15 minuten vrije tijd zijn we via de plek waar Adolf Hitler zelfmoord gepleegd heeft naar Gendarmemarkt gefiets. Hier staan twee prachtige kerken een Franse Dom en een Duitse Dom tegenover elkaar op het plein. Normaal gesproken vinden er vele festivals plaats op die plein, maar vandaag konden we het gewoon betreden met de fiets. Vanaf hier zijn we naar de Berliner Dom gefietst. Deze Dom ziet er erg oud uit (deze is gebouwd in 1904) maar is erg mooi, en achter de Dom zie het contrast van de TV toren van Berlijn welke er een stuk moderner uitziet maar gebouwd is 1965. Vanaf hier was het nog een kwartiertje fietsen naar de Kulturbrauerei waar onze fietstocht weer eindigde.

Na de fietstocht, die echt heel erg leuk was een ook zeer leerzaam (al waren we soms iets meer bezig met het maken van foto's dan met het luisteren naar de gids), zijn we op eigen houtje met de metro in de richting van de Brandenburger tor gegaan. Daar wilden we net even wat meer tijd hebben om wat meer leuke foto's te maken en vooral ook foto's zonder dat oranje hesje wat ik aan had gedurende de fietstocht. Maar eerst even wat lunchen, we vonden een klein terrasje bij de Mercedes Benz dealer en hebben daar wat gedronken en een panini op. Hierna op het gemak naar de Brandenburger Tor en het holocaust Monument gegaan, om dit zelf en zonder haast nog eens te bekijken. Hierna hebben we de ondergrondse gepakt naar Schloss Charlottenburg. Zoals bij ons wel vaker het geval is, stond deze in de steigers maar gelukkig konden we toch nog wel een paar mooie foto's maken.

We kwamen op de terugweg naar de ondergrondse langs een ijssalon en omdat het weer het toe liet (de hele dag zonneschijn en een graad of 24 gehad) vonden we dat we een lekker ijsje wel verdiend hadden. Nadat we deze op het gemak hadden opgesnoept zijn we met de metro naar Checkpoint Charlie gegaan. Dit is nog een oud wachtershuisje uit de tijd van de tweede wereldoorlog, waar je de zogenaamde Amerikaanse grens over kon gaan. Voor een paar Euro kon je met twee 'Amerikaanse soldaten' op de foto, maar dat vonden wij dan weer niet echt nodig. Het stelde ook niet zo heel veel voor hoor, maar het was we leuk om gezien te hebben. Via de Gendarmenmarkt zijn we uiteindelijk naar de Berliner Dom gegaan. De zon was al in kracht aan het afnemen en de lucht kleurde mooi voor nog wat extra foto's. Omdat het al tegen 19.00 uur liep zijn we eerst op Alexanderplatz nog wat foto's gaan maken alvorens we op de Hackerse Markt wat zijn gaan eten. Het liep inmiddels als tegen 20.15 uur en het was donker. Na een kleine maaltijd zijn we nog even naar de Brandenburger Tor gegaan om deze by Night op de foto te zetten waarna we koers naar het hotel gezet hebben.

Het was een lange maar zeer geslaagde dag in de stad Berlijn. We hebben besloten dat we morgen niet de trein van 09.04 uur pakken maar die van twee uurtje later. Dan kunnen we nog wat langer slapen op het gemak ontbijten en rustig naar de Hauptbahnhof vertrekken voor de trein naar Praag met een tussenstop in Dresden. Hopelijk valt het slechte weer/ regen wat ze voorspeld hebben mee, maar dat zien we morgen wel. Voor nu.... Welterusten!

• 06 September 2017 - 19:14

Jacqueline:

Ik was ook in Berlijn, zo leuk als jij het omschrijft. Dan de foto's erbij en ik had helemaal duidelijk beeld. Kijk al uit naar het volgende verslag. Xxx

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Interrailen

Daar zijn we weer!
Nadat we terug waren van onze reis naar Sri Lanka, moesten we al vrij snel gaan kijken naar de vakantie periode van 2017. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal in een jaar kan en gaat gebeuren, maar we wilden er in ieder geval zeker van zijn dat we onze vakantieweken tegelijkertijd gepland zouden hebben. Dus dit werd doorgegeven op het werk (bij beide ook goedgekeurd) en daarna zouden we het wel zien.

Maar zoals wel vaker is gebleken de afgelopen jaren, waren we al snel weer naar de mogelijkheden aan het kijken. Het zelf rijden tijdens de vakantie in 2015 is ons erg goed bevallen en West Canada staat nog steeds heel hoog op het lijstje. Dus al snel werd daar de focus wat opgelegd en werden er verschillende reizen bekeken. Wat ziet het er daar toch schitterend uit, maar wel erg prijzig. Het werd na wat reizen bekeken te hebben toch weer geparkeerd en we zouden het wel zien.

Toch bleef het een beetje sudderen en niet alleen de reis naar Canada maar ook werd er gesproken over Interrailen. Geen idee hoe dit te sprake kwam (tijdens de Sri Lanka reis wel eens besproken) en dus werd het internet geopend en werd er wat informatie over het interrailen opgezocht. Hoe meer we er van te weten kwamen, de mogelijkheden en ook de prijzen zagen, hoe enthousiaster we er over werden.
Met de trein Europa ontdekken, zelf kunnen bepalen hoe lang je ergens blijft, waar je naar toe gaat en hoe je reis er uit gaat zien, dat zagen we wel zitten.

En nu... 3 dagen nadat we terug zijn van onze heerlijke vakantie in Tenerife, is het definitief. De treinpassen om elke dag gedurende 22 dagen door 30 landen van Europa te kunnen reizen zijn besteld. Een beetje vroeg misschien, maar nu hadden we nog een mooie korting van 15% die we niet aan onze neus voorbij wilde laten gaan.

We zijn de afgelopen periode al wel gaan kijken naar waar we graag naar toe zouden willen gaan binnen Europa, maar het definitieve programma bekijken we pas een paar weken/dagen van te voren. We willen immers wel een beetje mooi weer tijdens onze reis.

We kijken er enorm naar uit en willen jullie graag weer meenemen op ons avontuur door Europa. We hopen jullie via deze site weer op hoogte houden van onze belevenissen!
Mochten jullie overigens nog leuke steden weten binnen Europa, dan horen we het graag...

Liefs en tot snel!

Kim en Judith