Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Praag

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

07 September 2017 | Tsjechische Republiek, Praag

Woensdag 06 September 2017

Wederom een goede morgen. Het is buiten minder mooi weer dan gisteren maar het ziet er nog droog uit, en dat terwijl de voorspellingen niet zo best zijn. Na het douchen, aankleden en de tas inpakken zijn we naar het ontbijt gegaan waar we weer goed gegeten hebben. Hierna uitgecheckt en de tram naar de Hackersemarkt genomen, daar zijn we overgestapt op de snel metro en ruim op tijd kwamen we aan op Berlin Hauptbahnhof waar onze trein naar Dresden zou vertrekken. Natuurlijk moesten we nog even kijken op welk spoor de trein zou vertrekken, maar het staat echt allemaal super goed aangegeven, dus het was zo gevonden.

Om 11.04 uur vertrok onze trein naar Dresden, we hadden een coupe voor ons alleen en dat was eigenlijk best wel relaxt. Even wat info van het reisverslag op het gemak bij gewerkt in de bijna 2 uur die we in de trein zouden zitten. Toch is het wel echt heel leuk reizen zo... Je ziet super veel van de omgeving in een korte tijd. En op het moment dat we in de trein stapten begon het te druppelen, daar kwamen we dan goed mee weg.
Om 12.56 uur kwamen we aan in Dresden, eerst even een bakkie doen bij de Starbucks en bedenken wat de beste manier zou zijn om naar de stad te gaan. We zitten immers met de backpack die we ook mee moeten sjouwen. Toch maar een metrokaartje kopen of 20 minuten wandelen naar de stad. Uiteindelijk besloten eerst op zoek te gaan naar bagagelockers om te kijken of de mogelijkheid bestond om de backpacks even achter te laten en dan lopend naar de stad te gaan.
Zoals op denk ik elk groot station waren er bagagelockers aanwezig en voor €4 was de keuze voor ons snel gemaakt. Even wat spulletjes overhuizen naar de kleine rugzak en onze mini stedentrip in Dresden kon beginnen.

Dwars door de winkelstraat zijn we naar het centrum van de stad gewandeld. Toch wel leuk om te zien dat er binnen Europa veel verschillende winkelketens zijn die we in Nederland ook vinden. Niet dat we iets gekocht hebben, maar toch.
Met een 20 minuutjes wandelen kwamen we aan bij zeg maar het historisch centrum van Dresden. Wat is het hier mooi en bijna op elke hoek van de straat is wel een ander mooi en oud gebouw te vinden. We keken onze ogen dus uit en er zijn weer een hoop mooie foto's gemaakt. Dresden ligt aan rivier de Elbe en dat ziet er schitterend uit. En het weer.... Op een paar druppeltjes na is het geweldig geweest. Het was zelfs warm genoeg om in een hemdje rond te lopen (graad of 24). Wat hebben we dus weer geluk gehad.

Na een paar uurtjes rondstruinen door de stad, zijn we op het gemak terug naar het station gewandeld. We hadden al gezien dat er een Lidl was, dus hebben we daar eerst nog even wat boodschappen gedaan. Aangezien we pas tegen 19.30 uur in Praag aan zullen komen en dan nog naar het hotel moeten leek het ons een goed idee een salade te kopen om deze in de trein onderweg op te eten. Scheelt weer in de kosten en zo hoeven we als we aankomen in Praag niet eerst op zoek te gaan om wat te eten.

Om 17.08 vertrok onze trein naar Praag, we hebben een heel eind tot in Tsjechië de rivier de Elbe gevolgd en zagen daarmee ook de omgeving wat veranderen. De rit naar Praag is rustig verlopen, op dat irritante kind met een tamboerijntje na, die ongeveer een uur bij ons in de coupe hebben gezeten. Maar goed, daar kunnen we niet erg veel aan veranderen. Onderweg hebben we een prachtige regenboog gezien (helaas geen foto, we zaten aan de verkeerde kant van de trein) hebben we zon maar ook veel regen gehad, maar zittend in de trein is dat helemaal niet erg.
Tegen 19.30 uur kwamen we (inmiddels was het donker) aan op het hoofdstation van Praag. Judith had nog wat Kronen over van haar stedentrip en daar konden we mooi een metrokaartje van kopen. Het was maar goed dat we dat gedaan hadden, want we werden (waarschijnlijk door onze grote rugzak) gecontroleerd. Na ik denk ongeveer 15 minuten met de metro kwamen we aan bij ons eindpunt. Nou ja, van de metro dan, vanaf dat punt wat het ongeveer 15 minuten lopen, waar je dan met zo'n rugzak bijna 25 minuten doet. Het was behoorlijk donker dus moeilijk te oriënteren waar we nou naar toe moesten, maar helemaal op ons gemak waren we niet. Gelukkig is daar nog altijd Google maps die ons verteld welke richting we op moesten.

Uiteindelijk (niet dat het ons zoveel moeite gekost heeft) zijn we bij ons hotel/boot aangekomen. Na het inchecken naar de kamer gegaan, Hmmm.... Geen handdoeken. Die eerst maar eens even gaan halen, want na zo'n dag is het wel lekker om even wat op te frissen. Bij het inchecken hadden we een kaartje voor het diner gehad, we hadden in de trein al gegeten dus hebben we navraag gedaan of we deze ook morgen kunnen gebruiken, geen probleem. Het enige is wel dat we er geen diner bijgeboekt hebben dus het is voor ons nog een klein mysterie.

Na een korte heerlijke douche is onze mini kajuit (want eerlijk is eerlijk, heel erg groot is het niet, maar wel ontzettend leuk) werd het tijd om onze dag af te sluiten. Morgen gaan we Praag verkennen en Judith is de gids.

Donderdag 07 september 2017

Goedemorgen weer... Allereerst goed om te vermelden dat we niet zeeziek zijn geworden van het slapen op de boot. We hebben wel af en toe een klopgeest (water wat wegloopt van douche/toilet) maar verder is het hier erg rustig. Na het ontbijt, prima niet heel erg uitgebreid maar zeer goed te doen, zijn we met de metro naar de stad gegaan. Judith was de gids vandaag want zijn is hier immers al een keertje geweest. We zouden beginnen bij de Praagse Burcht, het was alleen even een beetje zoeken welke kant op moesten lopen want de bordjes om te volgen waren daar een beetje schaars. Gelukkig (na een half uur wandelen) kwamen we aan bij de Praagse Burcht, wow dat ziet er echt heel gaaf uit en wat een schitterend uitzicht over de stad.

Op ons gemak (met ongeveer 1000 Chinezen, Japanners of Koreanen tegelijkertijd) de Praagse Burcht bekeken. Het is toch jammer dat al die toeristen als maar voor je neus gaan staan als je een foto wilt maken. Maar goed, gelukkig hebben we alle tijd. Na wat rondgewandeld te hebben vonden we het tijd voor een drankje en een hapje bij de Starbucks (die kom je hier ook overals tegen). Inmiddels was het zonnetje wat gaan schijnen en konden we even relaxen met een zonnetje in het gezicht, een drankje in de hand en een prachtig uitzicht over de stad. Hierna zijn we naar de wisseling van de wacht gaan kijken, maar we waren niet de enige die op dat idee waren gekomen, dus na een paar minuten vonden wij het wel weer genoeg en zijn we in de richting van de Karels Brug gewandeld.

Judith onze gids van vandaag, had het goed bedacht dat we eerst bij de Praagse Burcht zouden beginnen, want de wandeltocht naar de brug ging lekker naar beneden. Ik zou er niet aan moeten denken dit naar boven gewandeld te moeten hebben, dan had mijn tong op mijn schoen gehangen denk ik.

Aangekomen bij de Karelsbrug kun je wel zien dat dit een ontzettende grote trekpleister van de stad is. Een hoop toeristen (oke, oke, wij zijn ook toeristen) lopen met een selfiestick al fotograferend over de brug heen. Nou, dat doen wij niet, maar dat wil niet zeggen dat we geen foto's gemaakt hebben. Het was een beetje wisselvallig qua weer, het ene moment erg bewolkt en donker maar nog net geen druppel regen en het andere moment een licht blauwe lucht met wat bewolking en een zonnetje. Eigenlijk prima weer om de stad te bekijken.

Vanaf de Karelbrug zijn we (gezamenlijk met een hoop andere toeristen) de oude stad binnen gelopen. Winkeltjes met souveniertjes aan weers kanten van de straat, echt enorm gezellig maar niet met 1000 man slenterend voor je neus. Dus heeft de gids ons via wat minder drukke sluipweggetjes naar de Astronomische klok gebracht. Na een korte uitleg (dank aan Wikipedia) was het 13.00 uur en dus begon de klok geluid te maken... Je kan het vergelijk met een koekoeksklok, maar dat net wat anders.

Hierna zijn we het plein opgelopen en konden we onze ogen uitkijken. Wat is het hier toch schitterend. We hebben wat rond gelopen op het plein en zijn daarna wat verder de stad ingelopen voor wat andere bezienswaardigheden. Omdat we toch ook inmiddels wel even een plasje moesten doen, er voor gekozen even een terrasje te pakken en dan daar naar een schoon toilet te gaan. De bediening op het terras was niet al te best, ze zagen er chique uit, maar erg vlotjes waren ze niet. Dus na een drankje en een plasje hebben we betaald en zijn we verder gegaan.
Er was nog genoeg te zien in de stad, en het weer... Dat bleef een beetje wisselend, we hebben zelfs een paar druppeltjes gehad. Maar dat mocht de pret niet drukken, want Praag is echt een hele mooie stad.

Vanuit het centrum (dus zeg maar de grote winkelstraat) zijn we weer terug in de richting van de Karelsbrug gewandeld, want daar is toch echt het meeste te zien. We zijn nog even door de oude Joodse wijk heel gewandeld en wilden een bezoek brengen aan de oude Joodse begraafplaats, maar om daar nou entree voor te moeten betalen, dat zagen we dan ook weer niet zitten.
Hier in Praag is de Trdlnik een traditionele zoetigheid om te eten en als het zoet is en het gevuld kan worden met chocolade of ijs dan slaan wij dat zeker niet over.
Maar waar haal je nou de lekkerste van de hele stad als je om de 50 meter zowat een klein winkeltje hebt waar ze deze verkopen...? Gewoon daar waar ze er het lekkerste uit zien en je ze met je favoriete ingrediënten kan laten vullen. En dat hebben we dan ook gedaan. Ik eentje gevuld met chocolade, aardbeien, slagroom en nog meer chocolade en Judith had er eentje met vanille room, aardbeien, slagroom en een beetje kaneel poeder.
Met het uitzicht op de Karelsbrug en een zonnetje in de rug hebben we deze lekkernij heerlijk opgegeten.

Vanaf daar hebben we de tram gepakt naar het dansende huis. Daar hebben we nog wat foto's gemaakt en besloten om met de tram (zo zie je ook nog wat anders van de stad) terug in de richting van het hotel te gaan. We hadden tenslotte nog een diner (waar we niet voor betaald hebben) te goed. Terug in het hotel zijn we eerst maar eens op zoek gegaan naar een hotel voor de dag van morgen. Bratislava schijnt echt mooi te zijn en het is een goede tussenstop om de reistijd van Praag naar Boedapest te minderen. Dus we zijn online opzoek gegaan naar een hotel in Bratisalva en wat hebben we gevonden.... Een boot.
De boot hier in Praag is ons goed bevallen dus waarom niet nog een keertje. We zitten dan ongeveer 5 minuten wandelen van de oude stad af dus dat is dan ook goed te doen aangezien we de dag erna begin van de middag naar Boedapest willen reizen.

Na het boeken van het hotel zijn we naar het restaurant gegaan voor ons gratis diner. Althans dat hopen we nog steeds. We hebben ons kaartje wat we gekregen hebben afgegeven en hebben een plaatsje gezocht (wat overigens niet moeilijk was, want zo druk was het niet). Het was diner in buffetvorm, dus er zit altijd wel wat bij wat je lust. En dat was ook het geval, we hebben prima gegeten en nadat we de rekening gevraagd hadden, stonden daar echt alleen maar de drankjes op die we besteld hadden.

Terug op de kamer besloten om toch ook maar vast even naar een hotel in Boedapest te kijken en ook dat hebben we gereserveerd. Tot nu toe, maar dat roepen we niet te hard, zitten we onder het budget wat we aangehouden hadden voor de overnachtingen, we zijn dus goed bezig vinden we zelf.
Nog gauw even het thuisfront op de hoogte gebracht en onze Instagram en Polarsteps pagina bijgewerkt en het werd tijd om te gaan slapen.
Morgen willen we om 09.48 uur de trein naar Bratislava hebben, en aangezien we nog een stukje met de metro moeten reizen en we zeker niet ter laat willen zijn, zetten we om 07.00 uur de wekker. Voor nu... Welterusten!

• 08 September 2017 - 15:29

Marijke:

Nu dames de afgelopen dagen hebben jullie zo te lezen veel moois uit de geschiedenis gezien.Gelukkig voelt het weer nog mee buiten de druppels. Hopelijke hebben jullie reserve schoenen bij want het zijn wat kilometers wat je maakt. De lekkernij worden er wel afgelopen. Nu een voorspoedige reis en Kim het zijn weer mooie verhalen .

• 08 September 2017 - 17:23

Jacqueline:

Heerlijk om het weekend te starten met die beeldende verhalen. Samen met de foto's reis ik op afstand weer mee. Op naar het volgende verhaal. Xxxx

• 08 September 2017 - 20:07

Jacqueline Van Beek:

zoals altijd boeiende reisverslagen, stiekem reis ik zo met jullie mee
    Maak nog vele mooie herinneringen

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Interrailen

Daar zijn we weer!
Nadat we terug waren van onze reis naar Sri Lanka, moesten we al vrij snel gaan kijken naar de vakantie periode van 2017. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal in een jaar kan en gaat gebeuren, maar we wilden er in ieder geval zeker van zijn dat we onze vakantieweken tegelijkertijd gepland zouden hebben. Dus dit werd doorgegeven op het werk (bij beide ook goedgekeurd) en daarna zouden we het wel zien.

Maar zoals wel vaker is gebleken de afgelopen jaren, waren we al snel weer naar de mogelijkheden aan het kijken. Het zelf rijden tijdens de vakantie in 2015 is ons erg goed bevallen en West Canada staat nog steeds heel hoog op het lijstje. Dus al snel werd daar de focus wat opgelegd en werden er verschillende reizen bekeken. Wat ziet het er daar toch schitterend uit, maar wel erg prijzig. Het werd na wat reizen bekeken te hebben toch weer geparkeerd en we zouden het wel zien.

Toch bleef het een beetje sudderen en niet alleen de reis naar Canada maar ook werd er gesproken over Interrailen. Geen idee hoe dit te sprake kwam (tijdens de Sri Lanka reis wel eens besproken) en dus werd het internet geopend en werd er wat informatie over het interrailen opgezocht. Hoe meer we er van te weten kwamen, de mogelijkheden en ook de prijzen zagen, hoe enthousiaster we er over werden.
Met de trein Europa ontdekken, zelf kunnen bepalen hoe lang je ergens blijft, waar je naar toe gaat en hoe je reis er uit gaat zien, dat zagen we wel zitten.

En nu... 3 dagen nadat we terug zijn van onze heerlijke vakantie in Tenerife, is het definitief. De treinpassen om elke dag gedurende 22 dagen door 30 landen van Europa te kunnen reizen zijn besteld. Een beetje vroeg misschien, maar nu hadden we nog een mooie korting van 15% die we niet aan onze neus voorbij wilde laten gaan.

We zijn de afgelopen periode al wel gaan kijken naar waar we graag naar toe zouden willen gaan binnen Europa, maar het definitieve programma bekijken we pas een paar weken/dagen van te voren. We willen immers wel een beetje mooi weer tijdens onze reis.

We kijken er enorm naar uit en willen jullie graag weer meenemen op ons avontuur door Europa. We hopen jullie via deze site weer op hoogte houden van onze belevenissen!
Mochten jullie overigens nog leuke steden weten binnen Europa, dan horen we het graag...

Liefs en tot snel!

Kim en Judith