Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Boedapest

10 September 2017 | Hongarije, Boedapest

Zaterdag 09 September 2017

Zo, anders schrok ik even van de wekker wakker vanmorgen. Judith lag op dat moment al op haar tablet een spelletje te doen of wat info op te zoeken over onze volgende treinritten, dus zijn we rustig opgestaan. Na het ontbijt, wederom gewoon goed, hebben we uitgecheckt en zijn we nog even langs de Billa gegaan voor een lunch voor in de trein. Daarna naar de tramhalte gelopen, maar euh... Waar bleven die trams. Aangezien ons Slowaaks niet goed is, moesten we met Google translate even opzoeken op welke tijden de trams zouden rijden in het weekend. Het is natuurlijk zaterdag en daar hadden we niet helemaal aangedacht. We waren dan wel ruim op tijd in de richting van het treinstation gegaan, maar nu we niet zoveel trams zagen rijden, vonden we het toch wel even een beetje spannend worden.

Maar alle spanning voor niets, want na een minuut of 3 wachten kwam daar onze tram aan. En ook de aansluiting naar het treinstation vertrok gewoon op tijd en dus waren we rond 09.30 uur op het station. Daar zagen we dat de trein naar Boedapest op spoor 1 vertrok maar wel 10 minuten vertraging had. Op het gemak zijn we naar het spoor gegaan en daar hebben we gewacht tot de trein er was. Ondertussen liep het perron weer vol, en omdat we dus niet gereserveerd hadden waren we wel een klein beetje benieuwd of we konden zitten. Het was tenslotte dezelfde verbinding als van Praag naar Bratislava en die trein zat gisteren behoorlijk vol.

Maar zoals wel vaker, we hebben ons weer drukker gemaakt dan dat nodig was, en we hadden dan ook heel gemakkelijk een zitplaats (niet gereserveerd) gevonden. De stoelen tegenover ons zijn zelfs leeg gebleven dus het is weer relaxt reizen zo. Na een uurtje of 3, iets minder zelfs kwamen we om 12.35 uur aan in Boedapest. Wow, wat een mooi en groot station.

Met de rugzak op en een klein beetje hulp van Google Maps zijn we naar het hotel gelopen. Wij willen graag inchecken.... Helaas dat is pas mogelijk vanaf 14.00 uur, maar je kunt je tas wel hier achter laten. Dat zou erg fijn zijn, want met die zware backpack op gaan wij niet de stad in. Zo, dat even geregeld en hup wij terug naar het station waar dan ook de metro was. Even geld gepind en een metro/ov kaart voor 24 uur gehaald en de metro naar kwamen wij later achter het Parlements gebouw genomen. We hadden gelezen dat je tram 2 moest nemen en dat die tram langs de Donau zou rijden en je zo alvast de hoogtepunten kon zien. Zo gezegd, zo gedaan, maar eerst vonden wij het tijd om op een bankje in het zonnetje onze gekochte lunch (wraps) op te eten en dat smaakte prima.

Hierna tram 2 gepakt en inderdaad dat is echt een leuk begin om Boedapest te ontdekken. We konden blijven zitten in de tram, want hij zou over dezelfde route ook weer terug gaan, dus twee keer plezier. Bij het einde weer uitgestapt en over de promenade langs de Donau in de richting van de Kettingbrug gelopen. Onderweg nog een monument gezien met allemaal schoenen, van mensen die geëxecuteerd zijn en uiteindelijk in de Donau terecht zijn gekomen. Toch wel indrukwekkend.
Eenmaal bij de Kettingbrug zijn we deze overgelopen naar de andere kant waar we uitkwamen bij Buda Castle, nou ja, bij de lift naar boven dan. Wie weet zouden we dat morgen nog kunnen doen, maar voor vandaag in ieder geval niet. Er stond niet alleen een hele lange rij, maar we wisten ook niet precies waar we allemaal naar toe zouden gaan met de fietstocht van morgen.

Terug over de Kettingbrug vonden we het tijd voor een ijsje. Google Maps onze grote vriend aangezet en naar een ijssalon gezocht. Dat was maar 10 minuutjes lopen dus wij op pad. We kwamen aan bij Gelarto Rosa en hebben daar een ijsje besteld. En wat kregen we, een ijsje gemaakt in de vorm van een roos met de smaken die je wilde. Wat een feest zeg, en hij smaakte nog lekker op. Op een bankje met uitzicht op de Sint Stefanusbasiliek hebben we dit heerlijke feestje opgegeten.
Het is overigens kei druk in de stad, er zijn allerlei festivals en feestelijkheden dus we vallen met onze neus in de boter. Ook op het plein voor de basiliek was het hartstikke druk met allemaal Hongaarse Klederdracht, dans, muziek en eten. We hadden net een ijsje op, dus dat hebben we even over geslagen.

Al rustig aan wandelend, we zijn nog een beetje stijf van de voorgaande dagen, zijn we door de stad heen gegaan en hebben we geprobeerd al wat 'belangrijke' gebouwen te bekijken, wat ons aardig gelukt is. Tegen een uurtje of 18.00 uur zijn we een restaurantje gaan opzoeken, we hadden al gezien dat in de straat van de ijssalon er genoeg leuke tentje waren dus we hebben een Italiaan uitgezocht. Een pasta voor Judith en een pizza voor mij en we hebben weer heerlijk gegeten.
Na het eten, het was inmiddels donker geworden zijn we over de promenade langs de Donau met daarbij een schitterend uitzicht over stadsgedeelte Buda terug naar de metro gelopen. Ondertussen natuurlijk even goed ons best gedaan wat foto's van Boedapest by Night te maken.

Met de metro terug naar het hotel gegaan en na een heerlijke douche (moest opletten dat ik geen overstroming kreeg) het bedje opgezocht. Morgen ochtend gaan we fietsen door Boedapest, we zijn erg benieuwd wat we dan allemaal nog te zien en te horen krijgen! Slaap lekker voor nu!

Zondag 10 September 2017

Vanmorgen redelijk op tijd opgestaan en naar het ontbijt gegaan. Ook hier is het ontbijt prima te doen, met genoeg keus. Een lekker kopje thee erbij en we konden op pad. Met de metro naar het meetingpoint van iBike Boedapest, daar aangekomen was alles pot dicht. Oke, we waren misschien wel wat aan de vroege kant 09.30 uur en het was om 09.45 uur verzamelen maar dan nog. In Berlijn was het al een drukte van jewelste toen we daar aankwamen bij de fietstocht. Toch maar gewoon even wachten en als er om 10.00 uur niemand zou zijn, dan zouden we wel even gaan bellen in ons beste Hongaars.

Maar dat bleek niet nodig te zijn, want om 09.50 uur kwam er iemand gehaast op een fietsje aangereden. Of we voor de Nederlandse fietstocht kwamen, ja dat deden wij. We moesten nog maar even wachten, want de gids was er nog niet, maar we konden al wel vast een fiets uitproberen. Dus dat hebben we dan ook maar gedaan, of we nog een helm op wilden... Euh, beste man, wat denk je zelf... Echt niet, en dan ons kapsel verruïneren daarnaast komen we uit Nederland, fietsland dus we denken dat niet nodig te hebben.

De gids liet wat langer op zich wachten, en toen hij er eenmaal was, moesten we nog even wachten op de andere mensen die mee zouden gaan met de fietstocht. Uiteindelijk hebben we tot 10.15 uur gewacht, en is er helemaal niemand meer gekomen, waardoor we de fietstocht met zijn drietjes gedaan hebben. Judith, ik en de gids, hoe leuk is dat. De gids vertelde dat we het op het gemak zouden doen, want hij had gisteren een wandeltocht gedaan met vrienden en had daar spierpijn van. Dat vonden wij geen probleem, zolang we maar alles te zien kregen vonden wij het prima.

De tocht begon, hij vertelde in zijn beste Nederlands (het was een Hongaar die Nederlands gestudeerd heeft in Boedapest) het een en ander over de stad. De manier waarop hij vertelde vonden we nu al veel leuker dan onze gids in Berlijn, maar goed die groep was natuurlijk ook veel groter.
We zijn langs de vele hoogtepunten van de stad gegaan, begonnen bij de Grote Markthal, over de Elisabeth brug naar de andere kant van de stad. Buda Castle, een groot hotel met badhuis, kerkjes, Margret Island, het Parlement, de Basiliek, de Opera, Heldenplein en de grote Synagoge, en onderweg als we stopten kregen we een Hongaars kaasbroodje. Hij had voor 10 personen meegekregen maar dat hebben we nu met 3 man op. We kregen beide ook nog twee flesjes water dus er werd goed voor ons gezorgd. De fietstocht zou eigenlijk maar 2 uurtjes duren, maar we zijn om 10.15 uur vertrokken en waren om 13.15 uur weer terug. Onze gids heeft super zijn best gedaan en ons (denken wij) meer laten zien van de stad dan normaal gesproken gebruikelijk is tijdens de fietstocht. Dit was het geld maar ook het wachten meer dan waard.

Omdat we al zoveel van die mini kaasbroodjes op hadden, hadden we eigenlijk helemaal geen honger meer. En zijn dus gewoon even naar de Aldi geweest en hebben daar een soort van worstenbroodje gekocht en een fles yoghurtdrink. Prima te doen, en dan hebben we in ieder geval nog genoeg plek voor zo'n lekker ijsje als gisteren.
Nadat we in de schaduw het opgegeten en gedronken hebben, in de zon was het daar toch echt iets te warm voor zijn we een nieuw ov kaartje gaan kopen, de 24 uur van het vorige kaartje waren immers om en we hadden er toch echt nog eentje nodig om ook weer terug bij het hotel te kunnen komen. Daarnaast waren er nog een aantal bezienswaardigheden die we nog graag wilde zien, maar waar we niet te voet naar toe wilden.

Op het gemak hebben we nog wat door de stad heen gestruind en zijn we met de bus naar de MatthiasKerk en het Vissersbastion gegaan en vanaf daar te voet naar Buda Castle. Hier was het wijnfestival aan de gang, dus we konden niet het terrein op (ja, na het kopen van een dag kaart voor het festival) maar dat vonden wij niet zo'n goed idee, dus moesten we het doen met het prachtige uitzicht vanaf een plekje voor het kasteel. Prima te doen vonden wij, al werden we op een gegeven moment letterlijk aan de kant gedrukt door een hoop toeristen van een rondleiding die ook wel even van het uitzicht wilde genieten.... Wij aan de kant, en we zijn dan ook maar terug in de richting van de bus gelopen.

We hebben de bus in de richting van Sint Stefanusbasiliek genomen en daar uitgestapt om weer zo'n heerlijk ijsje te halen bij Gelatro Rosa. Zeker een aanrader voor diegene die nog van plan zijn naar Boedapest te gaan. Je moet even wachten tot je aan de beurt bent, maar dat is het zeker waard, wat een plaatjes van ijsjes maken die mensen. Judith en ik zitten er aan te denken dit in Nederland ook te gaan doen, we zien er een markt in....

Na het ijsje zijn we de basiliek in gegaan. God vind het vast niet erg dat we minder dan de gevraagde donatie hebben betaald toen we binnenkwamen. We hebben het overigens goed gemaakt door 2 kaarsje aan te steken... Het is een prachtige basiliek, helaas konden we kapel met daarin de Rechterhand van Stefanus niet in vanwege een private ceremonie. Geen idee of we er veel aan gemist hebben, maar dat zal wel niet. Anders zoeken we het wel op op internet.

Na de basiliek zijn we op zoek gegaan naar een terrasje, daar vonden we het wel tijd voor. We hebben denken wij alle hoogtepunten van de stad gezien en even een beetje relaxen kan geen kwaad, met het uitzicht over het stadsgedeelte Buda en het zonnetje. We wilden in eerste instantie een drankje doen op een van de boten die aan de kade liggen, maar we zagen de prijzen en besloten toch maar gewoon op de promenade te gaan zitten. Daar op het gemak wat gedronken en ondertussen (wat is het toch handig dat je internet overal in Europa kan gebruiken zonder extra kosten) het hotel in Wenen geboekt. Nadat we ons drankje op hadden zijn we een eettentje gaan zoeken, ergens in de straat van de basiliek want daar vonden we het erg gezellig eruit zien. Voor de zekerheid nog even wat geld gepint, want het staat slordig als je te weinig hebt als je de rekening krijgt.

We hebben heerlijk gegeten, wederom wel bij een Italiaans restaurant, maar dat was niet zo erg. Judith had een verse spinazie salade met tomaten en geitenkaas ik gnocchi met spinazie en geitenkaas. Het was heerlijk en we hadden een heerlijk toetje op de kaart zien staan dus konden we het niet laten deze nog te bestellen.... Gevolg... Toch nog te weinig forinten (Hongaarse munteenheid) om de rekening te betalen. Tja, hoe konden we dat oplossen... Het staat zo slordig om eerst nog geld te gaan pinnen en als we met de credit card zouden betalen bleven we met al die forinten zitten. Uiteindelijk gevraagd of het mogelijk was de rekening in Forinten en in .Euro's te betalen wat gelukkig helemaal geen probleem was. Toch wel fijn dat we in de resterende dagen gewoon met euro's kunnen betalen.

Na het eten, hebben we nog even de bus naar de Mattiaskerk genomen voor een mooi uitzicht over stadsgedeelte Pest in het donker. Daarna hebben we de metro terug naar het hotel genomen. Het was weer een hele mooie maar lange dag en aangezien we morgenochtend om 08.40 uur de trein naar Wenen pakken, is het douchen en naar bed! Welterusten!

• 12 September 2017 - 06:46

Jacqueline:

Zo, de dagen zijn goed gevuld.