Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Wenen

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

11 September 2017 | Oostenrijk, Wenen

Maandag 11 September 2017

Vanmorgen vroeg uit bed, snel ontbeten en hup naar het station gegaan. Even verschoten we, want er stond dat er al een trein naar Wenen om 08.20 was, maar nadat we goed de borden hadden bekeken, bleek dit de trein vanaf Wenen naar Boedapest te zijn en wij moesten die van andersom hebben, dus naar het platform gelopen. Daar was het al mega druk, en de trein niet erg lang dus het zou ons benieuwen.

Nadat we ingestapt zijn toch een plaatsje gevonden, maar helaas na een paar minuten kwam er iemand die gereserveerd had. We hebben de backpacks maar laten liggen boven in de bagage bak, en zijn op zoek gegaan naar een andere zitplaats, maar we kwamen er al heel snel achter dat hem dat niet ging worden. We zijn dus maar in het tussenstuk van de treincoupés gaan zitten, met wel nog zicht op de rugzakken. Nou maar hopen dat er snel nog wat mensen uitgaan, dat we toch kunnen gaan zitten.

Helaas was dat niet het geval en hebben we dus de hele rit (zo'n 2.45 uur) doorgebracht in het tussenstuk van de coupe. Ach we konden zo af en toe zitten en staan, ideaal wat het niet, maar dat maakt het Interrailen misschien nog wel wat meer bijzonder. Eenmaal aangekomen in Wenen, was het even zoeken waar we nou precies naar toe moesten. Ja, naar het hotel, maar hoe kwamen we daar. Uiteindelijk eerst maar even tickets gehaald voor het OV en daarna de tram gevonden. Na een korte overstap kwamen we rond 12.45 uur aan bij het hotel. Daar werden we erg vriendelijk geholpen en wat een geluk we konden ook gelijk inchecken en de kamer was ook al klaar. Dat scheelt wel echt heel erg veel, zo kunnen we de backpacks op de kamer zetten en op ons gemak de stad in.

Maar eerst even eten, zowat naast het hotel zat een kebab zaak en aangezien we in de afgelopen dagen erg gezond geluncht hebben, vonden we wel dat we toe waren aan een dürüm döner. Hij smaakte heerlijk en met een volle buik zijn we naar de stad gegaan. We hadden van de hele lieve meneer van de receptie wat informatie gekregen over waar we in de stad naar toe moesten gaan en hoe we daar moesten komen.
Eerst maar eens naar het centrum, op een een of andere manier lijkt het ov hier makkelijker begaanbaar (in de steden die we tot nu toe gehad hebben allemaal) dan in Nederland. Maar goed, dat kan ook te maken hebben met het feit dat we in Nederland alles met de auto doen...

Na wat mooie gebouwen in de stad, Parlementsgebouw, kerk, Raadhuis, hebben we de metro gepakt naar Schönbrunn, oftewel het Sissi Kasteel. Dit was een van de eerste dagen dat het weer echt wel wat minder was en we een parapluutje nodig hadden. Gelukkig regende het niet heel hard en is het ook gewoon droog geweest. Bij het Sissi kasteel was het droog dus hebben we nog een wandeling gemaakt door de kasteeltuin. Het is hier prachtig en ook ontzetten goed onderhouden. Helaas zijn er altijd mensen die letterlijk en figuurlijk van het padje zijn. Die vinden het nodig om niet het normale pad te volgen maar gewoon over het gras moeten lopen. Toch een beetje jammer, ik kan daar echt boos om worden. Heb ik er iets aan, nee dat niet, maar soms is het best leuk om boos te zijn en reacties te geven en dat mensen het toch niet horen, behalve Judith die er dan best wel om moet lachen en aan me vraagt... Het zit je wel hoog he, of niet? Wat kan ze soms toch geniaal uit te hoek komen!

Op het moment dat het weer wat begon te druppelen vonden we het tijd worden om de metro naar de stad te pakken. Daar zijn we eerst bij de Stefanusdom gaan kijken en daarna vonden we het tijd voor een bakkie op het terras. Nou ja, we zijn lekker binnen gaan zitten. Met die regen is het niet zo heel gezellig om buiten op het terras te gaan zitten. Judith vond een leuk tentje een Weense Stadsbrouwerij wat er erg gezellig uit zag. Daar zijn we lekker binnen gaan zitten en hebben we een warm chocomel met slagroom besteld... Gisteren nog in 28 graden in een korte broek en hemdje en vandaag bewolkt, af en toe een bui en een lange broek. Wat een verschil kun je hebben in 3 uur reizen met de trein.

Na de heerlijke chocomel met slagroom liep het al tegen 18.00 uur en besloten we om in dit tentje ook wat te eten. We hadden de kaart al gezien en de voor mij ow zo bekende Berner Wurst (alom bekend bij de Oostenrijkgangers), niet bekend... Het is een soort van grote knakworst gevuld met kaas en omhuld met spek, stond op de kaart. Dus de keuze voor mij was zo gemaakt. Judith wilde graag een schnitzel dus zo gezegd zo gedaan, en besteld. En wat hebben we heerlijk gegeten, natuurlijk met warme apfelstrudel met ijs en slagroom na. Na het eten zijn we al wandelend door de stad en nog mooie verlichtte gebouwd gezien te hebben naar de metro gegaan en uiteindelijk met de tram terug naar het hotel gegaan.

Eerst het hotel in Villach maar geboekt. We wilde in eerste instantie naar Klagenfurt, maar het weer wordt morgen niet best, en in Villach kunnen we naar de Therme / Warmbad om even een paar uurtjes te relaxen. Dat leek ons wel een goed idee, na de vele kilometers die we in de afgelopen dagen gemaakt hebben. Ook maar even gekeken naar de vervolgtrein reizen voor de komende dagen want in Italië en Frankrijk is het gebruikelijk de ritten te reserveren. Omdat dat echt onze aandacht vereist hebben we dat uitgesteld naar morgen en was het tijd om te gaan slapen! Welterusten en tot morgen!

• 12 September 2017 - 16:10

Jacqueline:

Wat heerlijk om toch wat vroeger her te beleven. We hebben het altijd heerlijk gehad in Oostenrijk. Veel plezier daar in Villach wat overigens ook een mooi stadje is.

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Interrailen

Daar zijn we weer!
Nadat we terug waren van onze reis naar Sri Lanka, moesten we al vrij snel gaan kijken naar de vakantie periode van 2017. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal in een jaar kan en gaat gebeuren, maar we wilden er in ieder geval zeker van zijn dat we onze vakantieweken tegelijkertijd gepland zouden hebben. Dus dit werd doorgegeven op het werk (bij beide ook goedgekeurd) en daarna zouden we het wel zien.

Maar zoals wel vaker is gebleken de afgelopen jaren, waren we al snel weer naar de mogelijkheden aan het kijken. Het zelf rijden tijdens de vakantie in 2015 is ons erg goed bevallen en West Canada staat nog steeds heel hoog op het lijstje. Dus al snel werd daar de focus wat opgelegd en werden er verschillende reizen bekeken. Wat ziet het er daar toch schitterend uit, maar wel erg prijzig. Het werd na wat reizen bekeken te hebben toch weer geparkeerd en we zouden het wel zien.

Toch bleef het een beetje sudderen en niet alleen de reis naar Canada maar ook werd er gesproken over Interrailen. Geen idee hoe dit te sprake kwam (tijdens de Sri Lanka reis wel eens besproken) en dus werd het internet geopend en werd er wat informatie over het interrailen opgezocht. Hoe meer we er van te weten kwamen, de mogelijkheden en ook de prijzen zagen, hoe enthousiaster we er over werden.
Met de trein Europa ontdekken, zelf kunnen bepalen hoe lang je ergens blijft, waar je naar toe gaat en hoe je reis er uit gaat zien, dat zagen we wel zitten.

En nu... 3 dagen nadat we terug zijn van onze heerlijke vakantie in Tenerife, is het definitief. De treinpassen om elke dag gedurende 22 dagen door 30 landen van Europa te kunnen reizen zijn besteld. Een beetje vroeg misschien, maar nu hadden we nog een mooie korting van 15% die we niet aan onze neus voorbij wilde laten gaan.

We zijn de afgelopen periode al wel gaan kijken naar waar we graag naar toe zouden willen gaan binnen Europa, maar het definitieve programma bekijken we pas een paar weken/dagen van te voren. We willen immers wel een beetje mooi weer tijdens onze reis.

We kijken er enorm naar uit en willen jullie graag weer meenemen op ons avontuur door Europa. We hopen jullie via deze site weer op hoogte houden van onze belevenissen!
Mochten jullie overigens nog leuke steden weten binnen Europa, dan horen we het graag...

Liefs en tot snel!

Kim en Judith