Villach en Venetië - Reisverslag uit Mogliano Veneto, Italië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Villach en Venetië - Reisverslag uit Mogliano Veneto, Italië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Villach en Venetië

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

13 September 2017 | Italië, Mogliano Veneto

Dinsdag 12 September 2017

Goedemorgen, het weer ziet er een stuk beter uit dan gisteren. Omdat we in dit hotel geen ontbijt erbij hadden (voor €13,90 p.p) kunnen we dat zelf wel halen, helemaal aangezien de Lidl de buurman is van ons hotel. Ze hebben ook hier een vers brood afdeling bij de Lidl, dus een paar croissantjes gehaald als ontbijt en een salade voor de lunch in de trein. Gauw even terug naar de kamer gegaan om de croissantjes op te eten om daarna in de richting van het station te gaan. We hebben ervoor gekozen op een ander station op te stappen, scheelt uiteindelijk maar 7 minuten, maar we hebben het idee dat dit station van vandaag voor ons sneller te bereiken is met het ov.
We kwamen ruim op tijd aan bij station Wien Meidling, we hadden er nog voor kunnen kiezen om een trein eerder te pakken, die kwam net aanrijden op het perron toen we aankwamen, maar die zou er uiteindelijk een half uur langer over doen, en we vonden een overstap ook niet erg.
We hebben dus op het station zitten wachten tot de trein kwam naar voor ons de tussenstop halte Salzburg. Het was toch ook best wel wat druk in de trein, maar gelukkig nog wel plek om te zitten en nog belangrijker de plaatsen waren niet gereserveerd. Nog voordat we zaten was het donker in de trein. Wij maar denken dat het kwam doordat we in een speciale donkere coupe zaten, bleek het gewoon een ontzettend lange tunnel te zijn.

De rit naar Salzburg verliep rustig, we hadden internet in de trein dus zijn alvast op zoek gegaan naar waar we in de komende dagen naar toe gaan, want voor de meeste treinen in Italië en Frankrijk moet je reserveren en dat zijn niet zomaar een paar eurootjes. Aangezien Judith erg goed is in het zoeken naar de juiste tickets is zij daar mee bezig geweest, terwijl ik ondertussen op zoek ben gegaan naar hotels, hoe is het weer in de steden etc.

Rond het middaguur kwamen we aan op Salzburg HBF, daar gauw een plasje gegaan, we betalen liever €0,50 cent voor een schoon toilet op het station dan een minder schoon toilet in een schommelende trein. Daarna naar het perron gelopen voor onze trein naar Villach. In deze trein was het minder druk dus hebben we ook hier makkelijk een zitplaats kunnen bemachtigen. Eerst in de trein wat gegeten, die salades van de Lidl zijn erg goed te eten. Daarna het schrijfboekje erbij gepakt en maar eens gaan opschrijven wat onze opties zijn als het gaat om de treinen in Frankrijk/Barcelona.

Judith had wat tickets gevonden in een promo, voor nog een beetje een schappelijke prijs, dus hebben we er maar voor gekozen deze gelijk te reserveren. Het zijn gewoon losse tickets, dus we hebben onze interrailpas er niet voor nodig. Nadat deze geboekt waren, nagedacht over de reis daar naar toe, want in Milaan geven ze niet erg goed weer aan en zal erg duur zijn, terwijl we als we naar Pisa gaan bijna net zo lang in de trein zitten naar Frankrijk dan vanaf Milaan. Moeilijke keuzes om te maken ;). Maar dat zijn zorgen voor later.

Eerst maar eens gaan genieten van het uitzicht nu we steeds dichter in de buurt kwamen van Villach. Het is jammer dat het slecht weer is vandaag, heel veel regen, waardoor het uitzicht op de bergen wat beperkt wordt, maar ondanks dat blijft het prachtig hier. Aangekomen op Villach HBF, waar voor mij vele herinneringen liggen van vroeger, zijn we naar het hotel gelopen. Bah, regen is echt niet leuk.

In het hotel/gasthof aangekomen erg vriendelijk geholpen en naar onze kamer gegaan. Als het weer beter was geweest dan hadden we een wandeling door de stad kunnen maken, maar met die regen is dat niet te doen. Ja, het kan altijd als je als verzopen katje weer thuis wil komen. Gelukkig hadden we ook nog een andere optie, namelijk Villach Warmbad. Een Therme waar we met twee haltes treinen dat is dus een minuut of 7 naar toe konden. Even bijkomen en dan weten we zeker dat we onze bikini niet voor niets meegenomen hebben.

Op het gemakje omgekleed en met de trein naar het Warmbad gegaan. Wat is het fijn om even niets te hoeven dan gewoon alleen maar even dobberen in het 32-34 graden warme water. Een paar keer van de glijbaan geweest en heerlijk gebubbeld. Even bijkomen van al dat gene wat we in de afgelopen dagen allemaal gezien en gedaan hebben en dat was fantastisch. Na een aantal uurtjes in het heerlijke water, zijn we weer terug met de trein naar het hotel gegaan. We hadden nog niet gegeten, dus hebben we voor het eerst deze vakantie ons diner doorgebracht bij de Mac. Heerlijk gegeten, en daarna naar het hotel gegaan. Nog gauw even het chloor uit de haren wassen en lekker het bedje in. Morgen gaan we in de richting van Venetië. We zitten ongeveer 20 minuten met de trein er vandaan, want de prijzen in Venetië zelf rijzen de pan uit, en dat past niet in het budget. Slaap lekker!

Woensdag 13 September

Goedemorgen, na een heerlijk ontbijt en een gezellige kletst met twee Nederlanders werd het tijd om het mooie (deze ochtend scheen de zon) Villach te gaan verlaten voor Mogliano Veneto (een plaatsje ongeveer 20 minuten met de trein van Venetië vandaan). Onze treinreis bestond vandaag uit twee ritten, eerst van Villach naar Udine en daar zouden we overstappen op de trein naar Venetië waar we er bij Mogliano Veneto uit zouden moeten. Een ritje van ongeveer 4 uurtjes, erg goed te doen dus.

Onderweg naar Udine hebben we onze ogen uitgekeken, wat is Oostenrijk (en een stukje Italië natuurlijk ook) een prachtig land. Omdat het vandaag zonnig was, maar met laag hangende bewolking gaf dit echt een mooi effect aan de natuur. Onder de wolken zag het grond en boven de wolken lag er wat sneeuw. Helaas konden we niet de hele tijd wat zien, want we hebben ook behoorlijk wat tunnels gehad, en dan is het altijd weer een verrassing hoe het er aan het einde van de tunnel uit ziet.

In Udine zijn we uitgestapt en hadden en een overstap van ongeveer 25 minuten. We hebben daar heerlijk in het zonnetje gezeten en zijn bijna in de verkeerde trein gestapt... Nou ja, ik dan. Er kwam een trein aan op ons perron dus ik denk, die moeten we hebben. Maar Judith zo alert als ze was vond het wat aan de vroege kant voor onze trein en nadat we even gauw op het bordje hadden gekeken, bleek het inderdaad niet onze trein te zijn. We hebben dan wel een onbeperkt reizen met de trein kaart, maar om nou helemaal in een andere plaats uit te komen is ook zoiets.

Gelukkig na ongeveer 10 minuten wachten was daar onze trein met eindbestemming Venetië. Het was wederom niet druk in de trein en hadden alle tijd om een plaatsje te zoeken. En zoals altijd het liefste vooruit rijdend, want achteruit rijdend in de trein daar kan ik niet zo goed tegen.
Rond een uurtje of 13.35 uur kwamen we aan in Mogliano Veneto en konden we op zoek naar ons hotel. Het ligt echt super dicht bij het station, wat voor ons een hoop gesjouw met die rugzak scheelt.

In het hotel werden we wederom zeer vriendelijk geholpen en zijn we na het inchecken naar onze kamer gegaan. Ziet er allemaal weer prima uit, de WiFi is iets minder, maar op het toilet doet hij het prima! Na wat rondgesnuffeld op internet om een keuze te maken voor onze volgende bestemming, hebben we onze rugzakjes weer ingepakt en zijn we met de trein naar Venetië gegaan.

Wat is het daar toch eigenlijk verschrikkelijk toeristisch, maar wel een ontzettend leuke en mooie plek om gezien te hebben. Met de meute mee zijn we in de richting van het San Marco plein gewandeld. Het is eigenlijk helemaal niet zo heel ver lopen, maar door alle smalle weggetjes/steegjes en bruggetjes doe je er wel een tijdje over. Gelukkig is er veel te zien aan souvernierswinkeltjes, eettentjes en water, heel veel water. Het is een mooie dag vandaag, de zon schijnt lekker en we hebben dan ook onze korte broek met hemdje aangedaan.

Na een bezoek aan het San Marco plein wilden we ook naar de Basiliek, maar vanwege een kleine navigatiestoring zijn we daar niet uitgekomen en vonden we het tijd worden voor een hapje. We hebben dan ook een eettentje opgezocht om wat te eten en te drinken. Op een pleintje ergens midden in Venetië hebben we een bruchetta met salami en beide een lasagne op. Prima gegeten voor ook nog een beetje en normale prijs. Hierna zijn we door alle smalle straatjes en steegjes weer naar het station gelopen en hebben we de trein terug naar het hotel gepakt. Daar uiteindelijk eerst maar onze volgende locatie geboekt, dat wordt geen Milaan maar Florence. Daarna gedoucht en niets meer gedaan. Morgen nog een hele dag om Venetië te ontdekken en beter te leren kennen.
Voor nu, slaap lekker en tot morgen!

• 13 September 2017 - 22:13

Jacqueline:

Jammer van het slechte weer in Villach hoewel wat uurtjes relaxen in het zwembad ook niet verkeerd is. Hopelijk vanaf nu alleen nog lekker weer. Hier heeft de herfst zijn intrede gedaan inclusief regen en storm. Xxx

• 14 September 2017 - 09:33

Jacqueline Van Beek:

Wat een leuk idee om zo te reizen lijkt me wel vermoeiend
    Maar je ziet en maakt zo wel heel veel moois mee
    Hier in Nijmegen is het ook herfst geworden
    Groetjes

Verslag uit: Italië, Mogliano Veneto

Interrailen

Daar zijn we weer!
Nadat we terug waren van onze reis naar Sri Lanka, moesten we al vrij snel gaan kijken naar de vakantie periode van 2017. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal in een jaar kan en gaat gebeuren, maar we wilden er in ieder geval zeker van zijn dat we onze vakantieweken tegelijkertijd gepland zouden hebben. Dus dit werd doorgegeven op het werk (bij beide ook goedgekeurd) en daarna zouden we het wel zien.

Maar zoals wel vaker is gebleken de afgelopen jaren, waren we al snel weer naar de mogelijkheden aan het kijken. Het zelf rijden tijdens de vakantie in 2015 is ons erg goed bevallen en West Canada staat nog steeds heel hoog op het lijstje. Dus al snel werd daar de focus wat opgelegd en werden er verschillende reizen bekeken. Wat ziet het er daar toch schitterend uit, maar wel erg prijzig. Het werd na wat reizen bekeken te hebben toch weer geparkeerd en we zouden het wel zien.

Toch bleef het een beetje sudderen en niet alleen de reis naar Canada maar ook werd er gesproken over Interrailen. Geen idee hoe dit te sprake kwam (tijdens de Sri Lanka reis wel eens besproken) en dus werd het internet geopend en werd er wat informatie over het interrailen opgezocht. Hoe meer we er van te weten kwamen, de mogelijkheden en ook de prijzen zagen, hoe enthousiaster we er over werden.
Met de trein Europa ontdekken, zelf kunnen bepalen hoe lang je ergens blijft, waar je naar toe gaat en hoe je reis er uit gaat zien, dat zagen we wel zitten.

En nu... 3 dagen nadat we terug zijn van onze heerlijke vakantie in Tenerife, is het definitief. De treinpassen om elke dag gedurende 22 dagen door 30 landen van Europa te kunnen reizen zijn besteld. Een beetje vroeg misschien, maar nu hadden we nog een mooie korting van 15% die we niet aan onze neus voorbij wilde laten gaan.

We zijn de afgelopen periode al wel gaan kijken naar waar we graag naar toe zouden willen gaan binnen Europa, maar het definitieve programma bekijken we pas een paar weken/dagen van te voren. We willen immers wel een beetje mooi weer tijdens onze reis.

We kijken er enorm naar uit en willen jullie graag weer meenemen op ons avontuur door Europa. We hopen jullie via deze site weer op hoogte houden van onze belevenissen!
Mochten jullie overigens nog leuke steden weten binnen Europa, dan horen we het graag...

Liefs en tot snel!

Kim en Judith