Dag 2 en 3 - Reisverslag uit Simanindo, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 - Reisverslag uit Simanindo, Indonesië van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3

01 September 2012 | Indonesië, Simanindo

Dag 2:
Vanochtend om 5 uur in plaats van de afgesproken 6 uur al wakker... Dit dankzij het ochtend gebed van de moskee die in de buurt van ons hotel zat. Wat hebben we ontzettend genoten van het prachtige gezang, ahum ahum, maar na een kwartier was het gelukkig weer rustig. Dus nog heel even in kunnen doezelen, tot de wekker om 6 uur echt ging.

Na een heerlijk ontbijtje, brood met kaas, zijn we rond half 8 met de bus vertrokken richting het Tobameer. Onderweg zagen we de landschappen al wat veranderen, en overal waar je kijkt zie je mensen. Langs de weg staan groepen dagloners te wachten tot dat ze, als ze geluk hebben, uitgekozen en opgehaald worden om een dag te gaan werken. Ook heel veel dieren, overal lopen honden, katten, kippen etc rond.
We kregen uitleg over wat B1 en B2 is, vrije vertaling; B1 = hond, wat we dus echt niet gaan eten, B2 = varken., goed om te weten dus.

Onderweg een stop gemaakt bij de Sipisopiso waterval, waar we naar beneden konden wandelen, via een trap om hem vanaf daar te bewonderen. We zijn er beide weer achter gekomen, dat we een goede conditie hebben. Vanaf daar ook al een prachtig uitzicht over het Tobameer. Voordat we verder gingen hier nog even een koffiestop gehad.

De volgende stop hebben we gehad bij het Koningshuis, hier kregen we uitleg over het dorp en in het Koningshuis zelf konden we rondkijken. Het Koningshuis is het huis van het hoofd van het dorp. Ook hebben we het jongenshuis gezien. In dit huis woonden vroeger alle jongens, vanaf ongeveer 12 jaar, omdat ze vanaf die leeftijd niet meer bij moeder mochten en konden slapen. Het was heerlijk weer dus lekker in het zonnetje rond gelopen.

Hierna onze reis vervolgd richting het Tobameer over een flinke bochtige weg. Dus we waren erg blij toen we rond kwart voor 2 arriveerden bij het restaurant, waar we onze lunch kregen. Lekker een lopend buffet, waar iedereen dan ook lekker van genoot.

Koffer waren ondertussen al op de boot geladen, waarna we ons er na de lunch aan toe konden voegen. Na een heerlijke boottocht van 45 minuten, in het zonnetje, legde we aan bij een dorpje op het eiland Samosir, wat in het Tobameer ligt. Hier erg veel kraampjes en winkels met eigenlijk allemaal hetzelfde. Zodra je maar durft te kijken, beginnen ze al met onderhandelen, dus zonnebril op en doorlopen werk dan het beste.... En wat weten ze goed dat we Nerderlanders zijn, want KIJKEN KIJKEN NIET KOPEN, hebben we toch regelmatig voorbij horen komen.

In dit dorpje Tomok kregen we van Sudirman uitleg op een begraafplaats voor belangrijke dorpshoofden en hoe dit bij de Batak bevolking in zijn werk gaat en waar zij in geloven. Hiervoor moesten we ook volgens gewoonte een sjaal over de rechterschouder hangen en 3x Horas zeggen wat betekend dat je goed bent. Horas betekend in de taal van de Batak eigenlijk alles, van je ziet er goed uit tot aan dat je stinkt ofziets dergelijks. Hierna nog even langs de kraampjes gelopen en terug de boot op.

De volgende stop was in het dorpje Parawisata waar we rondkeken en uitleg kregen over hoe er met slechte/boze mensen om werd gegaan en hoe deze ritueel gedood werden. Dit werd ook met een lokaal slachtoffer uitgebeeld. Sudirman kan erg leuk maar ook veel vertellen. Hij komt oorspronkelijk ook van Sumatra af en is zelf ook een Batak dus hij weet ook veel van de gebruiken daarvan af. Ook hier weer verschillende kraampjes waarvan de verkoopsters iets vasthoudender waren, ze kwamen zelfs tot op de boot toe mee om iets te verkopen aan een groepsgenoot die er met het onderhandelen niet uit was gekomen.

Rond half 7 in ons hotel aangekomen wat dus ook op dit eiland in het meer ligt en waar we nu 2 dagen gaan verblijven. We hebben een prachtig uitzicht op het meer en een zee van ruimte, het lijkt wel een balzaal haha. Ook onze kamerjongen kwam zich nog even aan ons voorstellen.

Om half 8 zijn we gezamelijk gaan eten in het restaurant van hotel. Dit keer geen witte rijst met boontjes, maar nasi met kip en currysaus, vis in sojasaus en overheerlijke frietjes. Wat hebben we er van genoten. Na een gezellig diner in het donker naar de kamer gelopen al kletsend met de rest van de groep. Nadat we op ons balkonnetje nog wat gelezen hadden heerlijk ons bed ingedoken.

Dag 3;

Goedemorgen, het is net 7 uur geweest en we zijn zojuist door een paar klopjes op de deur door een mannetje gewekt, de ouderwetse wake up call dus. We hadden eigenlijk nog geen zin om op te staan, maar omdat er maar tot ongeveer half 8 warm water is en Judith nog niet gedoucht had was zij degene die er als eerste uit was, wat een wonder opzich is haha.

Na een lekkere geroosterde boterham met kaas en een gebakken eitje zijn we rond half 9 met de boot vertrokken. Aan boord was ook een plaatselijke Batak band meegegaan die ons de gehele excursie muzikaal zou ondersteunen. Er werd van alles gespeeld, zelfs een geniale nederlandse medley met o.a. Vader Jacob. En natuurlijk weer een heerlijk zonnetje erbij, wat willen we nog meer.

De eerste stop was in een dorpje waar we de rijstvelden gingen bezoeken en een basisschool konden bekijken. Over de smalle paadjes en dijkjes zijn we door de rijstvelden gelopen wat echt prachtig is en soms wat modderig. Verder stonden er nog verschillende andere gewassen waar we van Sudirman uitleg over kregen. Hij heeft zelfs voor ons een pinda opgegraven waar iedereen met zn neus bovenop stond om een foto van te maken want die hebben we met zijn allen natuurlijk nog nooit gezien.... haha.

Uiteindelijk kwamen we bij de lokale bassischool uit waar er op dat moment geen kinderen waren. Dit komt omdat het zaterdag is, toch moeten ze op zaterdag wel naar school komen om sociale activiteiten uit te voeren zoals bv. het schoonmaken van de klaslokalen en het vrijhouden van de paden naar de school toe.

Omdat er verschillende reisgenoten dingen uit nederland mee hadden genomen zoals bv. pennen en ballonnen en andere kinderspulletjes stonden het binnen de kortste tijd helemaal vol met kinderen. Ze wilde allemaal wat hebben en deden daar ook hun uiterste best voor. Omdat er op dat moment ook 3 leraressen aanwezig waren, zijn alle kinderen in het lokaal gaan zitten en hebben ze prachtig en uit volle borst voor ons gezongen. Ook hier veel bekende 'nederlandse' liedjes maar dan de indonesische versie ervan. Natuurlijk stond daar ook een zangprestatie van ons tegenover. Dus hebben we als groep ook uit volle borst een paar liedjes ter gehore gebracht, het was geweldig om mee te maken, hiervoor zijn we naar Indonesie gekomen.

Rond half 12 waren we na een tocht door het rijstveld weer terug op de boot, die ons over het prachtige Tobameer naar een prachtige waterval bracht. Daar hadden we mogelijkheid om in het meer te gaan zwemmen. Die kans lieten wij niet schieten. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden dus een verkoelende duik was toch wel erg prettig. Vanaf de boot zijn we in heerlijk warm water gesprongen en hebben we lekker rondgedobberd. Dichtbij de waterval konden we niet komen vanwege de stroming.

Nadat iedereen uitgezwommen was, kregen we van Sudirman een handdoek aangeboden en was het personeel van de boot al druk bezig met het klaarzetten van de lunch. Fantastisch, op een boot bij een waterval, heerlijk in het zonnetje genieten van een heerlijk bord eten. Natuurlijk was er weer rijst, maar dit keer ook een soort van babi pangang, ei in pittige saus en groente in zoetzure saus. We hebben zitten genieten. Na het eten werd alles weer opgeruimd, zodat we nog wat van het zonnetje konden genieten voordat de boot weer koers zette richting het hotel.

Onderweg naar het hotel zijn we door de Batak band met muziek vermaakt en wat is er voor die mannen nou lekker dan om aan 2 blonde dames te vragen of ze niet mee willen dansen. Natuurlijk konden we geen nee zeggen, dus daar stonden we dan met zijn tweetjes. De groep heeft wel foto's gemaakt maar gelukkig staat het niet op de film haha.

Niet veel later kwam het liedje Rosita, daarvoor werd eigenlijk Rien naar voren gevraagd maar die wilde niet dus zochten ze een ander slachtoffer, dit werd Kim, who else?? Tijdens het liedje Rosita werd Kim liefdevol door de mannen van de band toegezongen terwijl ze in hun midden stond. Ze kwamen steeds dichterbij staan en het liedje bleef maar duren. Gelukkig staat het deze keer wel op de film. Na nog veel vermaak met de muziek kwamen we uiteindelijk rond 4 uur aan bij het hotel.

Hier eerst de informatie voor het eten vanavond gekregen want we gaan bij de plaatselijke viskwekerij eten. Voordat we naar de kamer gingen nog even gevraagd wanneer we internet hadden, dit zou om half 5 zijn. Aangekomen bleek de verbinding niet te werken dus zijn we uitgeweken naar het plaatselijke internet cafe. Hier gauw onze berichtjes getypt waar we ongeveer omgerekend 0,88 cent voor moesten betalen voor een uurtje internet, ongelovelijk.

Zometeen weer terug richting het hotel waar we ons nog eens goed met aftersun geen smeren, want het is erg hard gegaan vandaag op het water. We hopen dat we morgen wel in het volgende hotel internet hebben zodat we jullie op de hoogte kunnen houden. Foto's plaatsen is nog niet gelukt maar gaan we dan weer proberen.

Tot blogs,

• 01 September 2012 - 13:08

Herman Mieke:

Wat hebben jullie toch een druk program. Maar wel schitterend als je dit zo leest. En hebben jullie leuke medereizigers. Goed insmeren hé. Nu groetjes van Herman en Mieke rijpert.

• 01 September 2012 - 13:42

Ons Moeke:

Wat een heerlijk verhaal weer. Ik zie het allemaal zo voor me. Kim te midden van zingende mannen en Judith helemaal in een scheur foto's maken en filmen. En gaan jullie nu daadwerkelijk bruin terug komen van de vakantie?? Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal. Love you. Dikke kussen van ons allemaal.

• 01 September 2012 - 16:18

Mams:

Wat een mooie verhaal, jullie hebben al veel beleefd in korte tijd.
    Bij de mannen vallen jullie ook al in de smaak , dus dat wordt oppassen beblazen.
    Zo te lezen hebben jullie het weer getroffen met het reisgezelschap en die met jullie.
    Als je terug komt herkennen we jullie waarschijnlijk niet meer zo bruin, hopelijk heeft kim niet te veel last van haar allergie??
    Oma heeft ook met veel plezier jullie verslag zitten lezen en ik heb ze laten zien op de site van fox wat de komende tijd nog op het progamma staat.
    Wij genieten hier ook mee het lijkt wel of we met jullie op reis zijn.
    Nu veel liefs en een dikke knuffel en een pootje van teddy.

• 01 September 2012 - 17:41

Susan:

Wauw!! Wat straalt er een hoop van jullie verslag af. Schoonheid, gezelligheid, mannen haha! Juud ga je dan toch die Aziaat aan de haak slaan? Ben nu al benieuwd naar de foto's en film dus juud, dit fotoboek graag wat sneller klaar dan die van jullie vorige reis ;-)
    Blijf genieten en schrijven, dan geniet ik van hieruit mee. X

• 02 September 2012 - 10:22

Peter:

Geweldig mooi geschreven Kim, ben een beetje jaloers over wat jullie allemaal weer meemaken. geniet ervan en nog veel plezier!!!!

• 02 September 2012 - 11:54

Marie- Therese Schaapsmeerders:

Wat een mooi verhaal zeg. ik moest in het eerste stukje overigens lachen om b1 en b2. Ik dacht meteen aan Bassie en Adriaan. Maar daar was ook een B100 bij. ha,ha wie weet zit die ook ergens om het hoekje.
    Maar in ieder geval het is van hier uit ook genieten. ik verheug me al weer op de komende dagen.Nog veel plezier.