Dag 11 - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 11

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

29 September 2016 | Sri Lanka, Trincomalee

Donderdag 29 september 2016

Vannacht eens goed geslapen, maar wel vroeg wakker. We hadden de wekker om 7.45 uur gezet, zodat we op ons gemak konden omkleden en naar het ontbijt konden gaan voordat we om 9.00 uur met de excursie mee zouden gaan.
Wederom goed gegeten, oke heel gezond is het niet, maar door al dat zweten wat we hier doen is die extra zoetigheid zeker niet verkeerd. Na het ontbijt de spulletjes gepakt en naar de lobby gelopen.
Daar stond bijna de hele groep al klaar om te vertrekken, dus hup met zijn allen in de bus en daar gingen we dan. Na ongeveer 5 minuten met de bus (misschien waren het er 7) kwamen we aan bij de rivier. Zo vond ik het er in ieder geval uitzien. Maar het was een lagune die vanuit de zee een stuk het binnenland in liep.
Nadat iedereen over de 3 boten verdeeld was, kon de tocht beginnen.
Wij dachten dat het een rustiger tocht door een knusse lagune zou zijn, maar daar hadden we ons toch een beetje in vergist. Er werd flink gas gegeven en onze haren die we in de ochtend zo goed gedaan hadden, waren binnen 2 minuten uit model. Gelukkig was dit bij iedereen zo, dus kon het ons niet zo heel veel schelen.

Rondom de oevers van de lagune waren verschillende soorten vogels te spotten. Een witte reiger, een grijze reiger, maar ook visarenden, en soms in de verte een ijsvogeltje. Ook hebben we koeien en dode vissen gezien. De lagune is een prima plek om te vissen en er waren dan ook verschillende vissers te vinden. We hebben een tijdje bij een visser staan kijken, en hij heeft er toch een aantal gevangen. Ze vissen hier overigens op verschillende manieren. Met grote netten, kleine netten, in een bootje of gewoon zo staand in de zee. Blijft mooi om te zien en voor deze mensen is het een belangrijke bron van inkomsten of gewoon om het gezin te kunnen voeden.

Na een tijdje op de brede lagune gevaren te hebben, zijn we nog wel een stukje door de smallere plekken tussen de mangroves door gevaren. Omdat we aan de achterkant wat te zwaar waren en daardoor de motor op de bodem kwam, moesten Judith en ik naar voren toe verhuizen. Helaas waren daar geen plaatsen meer dus zaten we op de punt/dek van het bootje. Jammer, voor de mensen uit ons bootje, want die keken natuurlijk tegen onze kont aan, gelukkig zijn wij de beroerdste niet en schoven we af en toe een stukje aan de kant zodat ze toch wat foto's konden maken.
Op de terugweg werd Judith weer naar achteren gedirigeerd, wij dachten om ervoor te zorgen de boot weer een beetje in balans te krijgen, maar ze mocht langs de (noem je deze mensen ook kapitein of gewoon sturende gids) gaan zitten en ons bootje gaan besturen. Dat zag er wel echt gaaf uit, al vond ze het best een beetje zwaar. Ze had in ieder geval de snelheid er goed inzitten.

Eenmaal terug aan wal, was het dus weer een minuut of 5 terug naar het hotel, waar we tegen 11.00 uur weer waren. Omdat we pas om 1430 uur weer weg moesten, vonden we dat een mooie gelegenheid om even een duik in het zwembad te nemen. Niet teveel met de rug in de zon, want die is nog een beetje gevoelig van gisteren. Na een tijdje zijn we aan de restaurant tafeltjes gaan zitten (deze liggen tussen het zwembad en het strand in) om wat te eten. Gisteren duurde het vrij lang voordat we te eten hadden, dus we wilde vandaag in ieder geval op tijd zijn, zodat we ook nog om konden kleden en niet in onze bikini's de tuk tuk rit hoefden te gaan doen. En dat is gelukt, vandaag waren ze een stuk sneller met het serveren en het bereiden van het eten dus we hadden uiteindelijk tijd zat.

OM 14.30 uur stond iedereen weer paraat om mee te gaan met de natuurreis van Thusha met de tuk tuk. Deze optionele excursie zit er normaal gesproken helemaal niet bij, maar heeft Thusha zelf bedacht omdat hij van andere groepen terug had gekregen dat de optionele excursies die er waren niet zo goed waren.
Dus om half 3 stonden er 8 tuk tuks klaar voor ons. Wij kozen de enigste rode tuk tuk en daar gingen we dan. Zo die dingen gaan nog hard ook, ze mogen maar 40 km per uur, maar volgens mij had die jongen van ons zijn karretje een beetje opgevoerd, want hij wilde iedereen inhalen en zeker niet als laatste rijden. En als we dan even stil stonden was hij druk bezig om te checken of zijn haar nog goed zat, de ijdeltuit ;-). We hebben gelachen, maar nog veel belangrijker heel veel gezien. Het was werkelijk waar een schitterende tocht die we gemaakt hebben. Langs papaya velden, door verschillende dorpjes heen, langs koeien op de weg, een plaats waar ze zout opslaan wat ze uit de zee halen, bij verschillende waterreservoirs. Eigenlijk te veel om op te noemen. En het zou de natuurreis van Thusha niet zijn, als we niet ook heel veel vogels en vlinders hebben gezien. Hij bracht ons ook nog bij een waterreservoir waar er krokodillen lagen. Helaas best wel Ver, maar toch we hebben ze gezien, en op die mooie plek hebben we een schitterend mooie zonsondergang gezien (hier kunnen ze in Key West nog wat van leren). We konden er geen genoeg van krijgen, maar helaas de tuk tuks vertrokken weer en wij moesten mee (maar gelukkig hebben we de vele foto's nog).
In de buurt van het waterreservoir waar we als laatste waren leven ook olifanten. Aangezien we de keutels hebben zien liggen, hoopten we ze vandaag ook te kunnen spotten, maar helaas, we hebben ze niet gezien. Wel nog een hele mooie arend in de boom gezien.

Omdat het hier snel donker wordt als de zon eenmaal onder is, zijn we met een sneltrein vaart terug naar het hotel gereden waar we iets na zessen waren. In de lobby gauw wat foto's uitgewisseld in de Sri Lanka app en met het thuisfront en daarna maar gelijk aangeschoven bij het dinerbuffet. Na het eten nog heerlijk even gedoucht en alvast de koffer ingepakt.
Morgen verlaten we deze mooie plek weer, maar gaan we weer door naar de volgende schitterende plek, namelijk de Leeuwenrots. Die gaan we beklimmen dus we zijn benieuwd!

• 30 September 2016 - 08:28

Marijke:

Wat een avontuur weer zo te horen hebben jullie een goede reis leider getroffen . Ja meiden jullie maken zeker indruk op de mannen die denken je weet maar niet waar het goed voor is , misschien een extra roepie

• 30 September 2016 - 10:11

Jacqueline:

Soms kan het toch een voordeel zijn om wat zwaarder te zijn. Beste plek in de boot. Wat zijn de dagen toch prachtig gevuld. Het zullen weer prachtige foto's zijn. Xxx