Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Bratislava

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

08 September 2017 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Vrijdag 08 September 2017

Vanmorgen op tijd eruit, rustig ontbeten en onze spullen gepakt voor de reis naar Bratislava. Gisteren al een metro/tram kaartje gekocht, dus we hoefden niet dat hele eind (ongeveer 15-20 minuten) te lopen tot aan het metrostation. Dat scheelt wel echt veel hoor, niet gelijk een hoop zweet op je rug en voorhoofd omdat je met die backpack op een stuk hebt moeten wandelen.
Aangekomen op het treinstation hebbend we bij de good old memories (Oostenrijkgangers) Billa boodschappen gedaan voor een lunch in de trein. Scheelt weer in tijd als we in Bratislava aankomen.

Eenmaal op het perron, stonden er toch echt wel heel veel mensen te wachten. Als dat maar in de trein gaat passen was natuurlijk weer onze eerste gedachte, maar kunnen we er iets aan doen... Nee dat dan weer niet dus we zouden het wel zien. Toen de trein er was zijn we ingestapt maar kwamen we langs verschillende coupes waarvan de stoelen allemaal gereserveerd waren... Het zal ons toch niet gebeuren dat we de komende 4,5 uur moeten staan of op de grond moeten gaan zitten?

Na een hoop gesjouw, tegenliggers in de trein wat eigenlijk niet past met zo'n grote rugzak op en de ander met een koffer, kwamen we in de wagon aan waar geen coupes waar gewoon stoelen met tafeltjes waren... Even op de kaartjes boven de stoelen gekeken en ook daar was er een hoop van gereserveerd, maar gelukkig konden we (zij het gespreid)nog wel zitten. Judith bij 3 mannen aan een tafeltje en ik naast een man een rij verder naar voren, pff dat scheelt een hoop.

De reis is verder rustig verlopen, mijn buurman ging er op een gegeven moment uit dus kon Judith naast me komen zitten. De controle in de trein is overigens een stuk beter dan in Nederland, we hebben al drie stempeltjes en sinds we bij Duitsland de grens zijn overgegaan iedere keer gecontroleerd. Het is volgens mij wel een bekend fenomeen hier, want we hoeven onze kaart maar te laten zien en het is oke. Geen ID of iets dergelijks wat we natuurlijk wel bij hebben.

Nadat Judith naast me is komen zitten hebben we onze salade op en met een kleine 45 minuten kwamen we aan op het treinstation van Bratislava. We hebben een kaartje voor de tram gekocht (€3,50 voor 24 uur) en de tram naar het hotel genomen. Dat was echt wel een mini stukje, maar als we dat te voet hadden moeten doen, dan waren we bek af geweest.

In het hotel of zeg maar Botel aangekomen (we slapen weer op een boot) hebben we ingecheckt en een plattegrond van de stad meegenomen zodat we ons alvast konden oriënteren hoe we dit het beste aan konden pakken om vanmiddag nog hopelijk het grootste gedeelte van de stad te zien... Zouden ze zo'n plattegrond ook van Hedikhuizen hebben met alle hoogtepunten...?

We zagen al snel dat we waarschijnlijk alles te voet konden doen. Dus korte broek en hemdje aan en gaan met die banaan (ow nee, die hadden we niet bij). Eerst in de richting van het kasteel gelopen en de bordjes City Walls gevolgd en waar we toen uitkwamen... Bij een een of andere herdenking (we denken over de holocaust / joden) waar heel wat politie en hoogwaardigheidsbekleders bij aanwezig waren. Het zag er indrukwekkend uit, maar we konden er geen zak van verstaan dus zijn we maar doorgelopen. In een ruim uurtje hebben we hoogtepunten van de stad gevonden en vonden we het tijd voor een versnapering, we hadden tenslotte pas 1 grote ijsco op, dus werd het tijd om het ijsjes niveau eens op te krikken. Heerlijk, en dat lekker in het zonnetje met zo'n 27 graden, je hoort ons niet klagen hoor.

Nadat we ons ijsje op hadden zijn we in de richting van het kasteel gelopen. Ja, meestal liggen die op een soort van heuvel/berg en dat wat nu ook het geval. En wederom erachter gekomen dat omhoog lopen niet mijn sterkste punt is. Maar, eerlijk is eerlijk, het was zeker de moeite waard. We hadden een prachtig uitzicht over de de Donau en een stuk van de stad en zagen ook onze boot liggen. Na een korte wandeling over het terrein zijn we weer naar beneden gelopen, wat een stuk makkelijker ging dan naar boven.

Het liep inmiddels als tegen 17.45 uur dus vonden we het tijd worden voor een terrasje waar we ook gelijk wat konden gaan eten. Na, 3 rondjes door de stad (zo groot is Bratislava dus) uiteindelijk toch maar een keuze gemaakt van waar we wilden gaan zitten. Met de kaart voor onze neus een keuze gemaakt voor het diner. Zalm en soep vooraf (jullie mogen zelf bedenken wie wat besteld heeft) en schnitzel en spare ribs als hoofdgerecht. Het heeft ons heerlijk gesmaakt, Judith proefde haar eten een uur later nog aangezien ze dacht dat een pepertje een tomaatje was en ze deze dus helemaal in haar mond gestopt heeft.... Na het betalen van de rekening (we kunnen geen Slowaaks, maar zagen toch echt wel dat de voorgerechten er niet op stonden) terug in de richting van het hotel gegaan. Eerst nog even wat boodschapjes gehaald bij de Billa, foto's van het kasteel by Night gemaakt en toen naar de kamer. We hadden nog een bonnetje gekregen met een gratis kopje thee of koffie dus daar hebben we ook nog even gebruik van gemaakt.

Terug op de kamer, gedoucht en ondertussen wat informatie opgezocht over Boedapest. Daar gaat onze reis morgen naar toe, en aangezien we maar 1,5 dag daar te besteden hebben en we al hoorde dat dat best krap is, willen we er wel alles uithalen wat erin zit dus een beetje voorbereiding kan dan geen kwaad. We zagen via cityspotters (de website van de fietstocht in Berlijn) dat er ook een fietstocht was in Boedapest dus dat lijkt ons een goed begin van onze vrije dag in Boedapest.

Na wat info opgezocht te hebben werd het tijd om onze ogen te sluiten, we willen morgenochtend toch een beetje op tijd de trein naar Boedapest pakken zodat we daar de middag/avond nog hebben om het een en ander te zien. Dus voor nu, slaap lekker en welterusten!

• 10 September 2017 - 18:53

Jacqueline:

Heerlijk om die steden aan te kunnen met mooi weer want dat hij zo maar anders gekund.

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

Interrailen

Daar zijn we weer!
Nadat we terug waren van onze reis naar Sri Lanka, moesten we al vrij snel gaan kijken naar de vakantie periode van 2017. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal in een jaar kan en gaat gebeuren, maar we wilden er in ieder geval zeker van zijn dat we onze vakantieweken tegelijkertijd gepland zouden hebben. Dus dit werd doorgegeven op het werk (bij beide ook goedgekeurd) en daarna zouden we het wel zien.

Maar zoals wel vaker is gebleken de afgelopen jaren, waren we al snel weer naar de mogelijkheden aan het kijken. Het zelf rijden tijdens de vakantie in 2015 is ons erg goed bevallen en West Canada staat nog steeds heel hoog op het lijstje. Dus al snel werd daar de focus wat opgelegd en werden er verschillende reizen bekeken. Wat ziet het er daar toch schitterend uit, maar wel erg prijzig. Het werd na wat reizen bekeken te hebben toch weer geparkeerd en we zouden het wel zien.

Toch bleef het een beetje sudderen en niet alleen de reis naar Canada maar ook werd er gesproken over Interrailen. Geen idee hoe dit te sprake kwam (tijdens de Sri Lanka reis wel eens besproken) en dus werd het internet geopend en werd er wat informatie over het interrailen opgezocht. Hoe meer we er van te weten kwamen, de mogelijkheden en ook de prijzen zagen, hoe enthousiaster we er over werden.
Met de trein Europa ontdekken, zelf kunnen bepalen hoe lang je ergens blijft, waar je naar toe gaat en hoe je reis er uit gaat zien, dat zagen we wel zitten.

En nu... 3 dagen nadat we terug zijn van onze heerlijke vakantie in Tenerife, is het definitief. De treinpassen om elke dag gedurende 22 dagen door 30 landen van Europa te kunnen reizen zijn besteld. Een beetje vroeg misschien, maar nu hadden we nog een mooie korting van 15% die we niet aan onze neus voorbij wilde laten gaan.

We zijn de afgelopen periode al wel gaan kijken naar waar we graag naar toe zouden willen gaan binnen Europa, maar het definitieve programma bekijken we pas een paar weken/dagen van te voren. We willen immers wel een beetje mooi weer tijdens onze reis.

We kijken er enorm naar uit en willen jullie graag weer meenemen op ons avontuur door Europa. We hopen jullie via deze site weer op hoogte houden van onze belevenissen!
Mochten jullie overigens nog leuke steden weten binnen Europa, dan horen we het graag...

Liefs en tot snel!

Kim en Judith