Florence en Nice - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Florence en Nice - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Florence en Nice

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

17 September 2017 | Frankrijk, Nice

Vrijdag 15 September 2017

Na weer een goed ontbijt in het hotel en de checkout, zijn we naar het station gelopen. Daar hebben we de trein naar Venezia Mestre genomen, alwaar we een overstap van een uur hadden. In een stationsrestaurant hebben we zitten wachten en vooral maar mensen zitten kijken, want er lopen toch figuren over straat. Ook hebben we een broodje gekocht voor onderweg, we zitten tenslotte vandaag wel een tijdje in de trein.

Precies op tijd (kunnen ze bij de NS nog wat van leren) zijn we vertrokken naar onze eerste stop van vandaag Bolonga. Een rustige reis, met genoeg te zien onderweg. Tegen het middaguur kwamen we daar aan en gelukkig voor ons hadden we ruim 20 minuten voor de overstap, tijd om dus even een plasje te doen en naar het volgende perron te lopen. Die tijd hadden we wel nodig, want we moesten toch een eindje kuieren om bij het perron aan te komen, dat is als je regionale treinen neemt, die komen niet op het hoofdperron aan.
De trein stond er al en we hebben een plaatsje gezocht, we zaten in een coupe met toch best ook wel wat donkere zwarte mannen, maar goed niet oordelen op het uiterlijk al waren we op onze hoede. Gelukkig waren we niet de enigste vrouwen in de coupe wat ook al wel wat scheelde. Onderweg naar Prato onze volgende stop hebben we ons broodje gegeten, zo dat was ook weer gebeurd.

In Prato hadden we onze laatste overstap voor vandaag, om dus uiteindelijk in Florence of zoals de Italianen het zeggen Firenze aangekomen. Het zonnetje scheen en de trein naar Florence stond al te wachten dus het ging allemaal goed. Aangekomen op het station van Florence wat echt heel druk is, zijn we een buskaartjes gaan kopen om naar het hotel te gaan. Er ligt hier inmiddels 1 tramlijn maar die komt niet bij ons hotel en de rest zijn ze nog aan het aanleggen. Hier gebeurd dus alles nog ouderwets met de bus. Het was goed te doen, maar de bus zat erg vol en dat is niet erg handig met zo'n grote rugzak op.

Na iets langer dan 20 minuten met de bus kwamen we aan bij het hotel. Oke, het ziet er vanaf de buitenkant niet echt bijzonder uit, je kan zelfs zeggen dat het wel een opknapbeurt kan gebruiken maar het gaan om de binnenkant. Na he inchecken en het betalen van de citytax (ze kennen hier hun prijzen wel bijna €15 voor twee personen en twee nachten) zijn we naar de kamer gegaan. Het ziet er oké uit. Na even wat gerelaxt te hebben op de kamer en het hotel voor onze overnachting in Nice geboekt te hebben, hebben we de bus naar de stad gepakt. Ook deze zat echt weer bom vol. Aangekomen in de stad zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje, het liep inmiddels al tegen 17.30 uur en met een broodje als lunch hadden we wel weer trek in iets. Rondom de basiliek of kathedraal hebben we een tentje gevonden waar we pizza en pasta hebben gegeten. Je bent tenslotte in Italië... We hebben heerlijk gegeten en na nog een wandeling door de stad en alvast wat bezienswaardigheden gezien te hebben zijn we met de bus weer terug naar het hotel gegaan.

Na een douche in een toch wel zeer kleine douchebak (je kan je kont eigenlijk net niet draaien) maar gelukkig wel mer warm water, hebben we nog even wat extra info opgezocht over Florence en zijn bezienswaardigheden en zijn we daarna gaan slapen. Welterusten!

Zaterdag 16 September 2017

Niet zo'n hele goede nacht gehad, maar ja dat heb je wel eens. Toch met frisse zin naar het ontbijt gelopen, maar eerlijk is eerlijk, het was niet heel veel. Gelukkig goed genoeg en aangezien we vandaag toch een dagje stad doen, moet dat met de lunch vast goed komen. Nadat we onze spulletjes gepakt hebben, zijn we met de bus naar de stad gegaan. Wederom een drukke bus, maar omdat we nu wat eerder ingestapt waren hadden we in ieder geval nog een zitplaats.

Aangekomen in de stad op het gemak wat rond gewandeld. We hadden gisteren al wat bezienswaardigheden gezien, maar zeker nog niet heel de stad. Het weer is een beetje wisselvallig, het ene moment schijnt heerlijk de zon en het andere moment is het zwaar bewolkt en lijkt het te gaan regenen, helaas kunnen we daar geen invloed op uitoefenen.
We vinden het overigens erg opvallend dat je bij de grootste bezienswaardigheden van de stad behoorlijk wat militairen zit lopen en staan, en dan echt in vol ornaat met mitrailleur en al. Het geeft je aan de ene kan een veilig gevoel en aan de andere kant ook weer niet, want zo wordt je wel echt met je neus op de feiten gedrukt dat onraad en onrust op de loer ligt en misschien wel dichterbij is dan wij soms denken. We laten ons er niet gek door maken hoor, wij doen wat we willen doen en natuurlijk letten we op, maar om nou ergens voor weg te blijven daar passen we voor.

Nadat we een aardig rondje bezienswaardigheden gehad hadden vonden we het wel tijd voor een lunch. We kwamen uit op een heel gezellig pleintje met verschillende terrasjes en we kozen voor de Ierse Pub. Daar kwamen w al eerste op uit, maar die hadden ook echt wel lekkere dingen op de kaart staan als lunch. Dus in Italië zitten we te lunchen bij de een Ierse Pub, het moet niet gekker worden.
We hebben een drankje besteld en als eten uienringen en een specialiteit van het huis (een soort van kapsalon, maar dan met frietjes, kip en bacon en een lekkere saus erover heen). We hebben heerlijk gegeten en we zaten ook nog eens lekker daar op het terras.

Na het afrekenen zijn we toch nog verder de stad ingelopen. Florence als stad ligt aan rivier de Arno en aan beide kanten van de rivier heb je een aantal bezienswaardigheden liggen. We waren nog niet aan de overkant van de rivier geweest dus dat werd het vanmiddag wel tijd voor. Op het gemakje genietend van het zonnetje wat in een keer weer flink was gaan schijnen zijn we naar de andere kant van de stad gelopen. Daar kwamen we uit op Piazza de Piti uit. Hierop staat een erg mooi een soort van paleis, maar waar je zeker €19 p.p voor moet betalen, en dat vonden wij het dan weer niet waard... Maar voor wat bekijks, actie en leedvermaak konden we gewoon op straat blijven. Tegenover het paleis stond een auto (een rance rover jeep) iets wat met zijn voorbanden op het kruispunt geparkeerd, en laten de politieagenten dat nou net niet goed vinden. Dus na wat rondgebel door de politie kwam daar de takelwagen aan, en ja hoor de auto werd weggetakeld. Dat heeft overigens nog best wel wat voeten in aarde gehad, maar de uitgebreide versie besparen we jullie.

Nadat we dit spektakel gezien hadden zijn we terug in de richting van de rivier en dus de andere kant van de stad gelopen. We hadden eigenlijk best wel zin in een ijsje, maar ze kennen hier hun prijzen wel zeg je betaal zo €6 tot €10 voor een ijsje met 3 of 4 smaken, nou dat vonden wij toch een beetje te gek voor woorden. Na nog even de basiliek op de foto te hebben gezet zijn we weer terug naar naar het pleintje van de lunch gewandeld. Je kan wel merken dat ze hier gewend zijn om een siësta te hebben, want er zijn verschillende tentje tot een uurtje of 3 open en dan pas van 18.30 uur weer. Aangezien het net 17.00 uur was, waren we benieuwd waar we terecht konden, maar gelukkig op dat pleintje was er nog genoeg keus voor ons. Aangezien het de laatste dag in Italië is vonden wij het wel een goed idee ook echt Italiaans te gaan eten. Nadat we eerst wat gedronken hadden, we hadden ook iets later geluncht dus veel honger hadden we nog niet, hebben we tegen 18.00 uur de kaart opnieuw gevraagd en besteld. Judith een risotto en ik een pasta en we hebben heerlijk gegeten. Met een volle buik zijn we naar het station gelopen om opnieuw kaartjes te kopen voor de bus. We hadden een 24 uurs kaartje maar die was inmiddels verlopen en aangezien we voor morgenochtend ook nog kaartjes nodig hebben en we het zonde vinden daar €0,80 per persoon meer voor te betalen in de bus bij de chauffeur dan dat we even wandelend naar het station zouden wandelen, hebben we onze benenwagen nog maar even aangeslingerd. Het is hier allemaal goed op loopafstand te doen, dus zover was het niet.

Nadat we de kaartjes hadden hebben we die overvolle bus naar het hotel weer gepakt. In het hotel hebben we vriendelijk gevraagd of ze onze treinkaartjes naar Barcelona konden printen wat gelukkig geen probleem was. Hierna naar de kamer gegaan, lekker gedoucht en ons klaar gemaakt voor de nacht. Slaap lekker!

Zondag 17 September 2017

Pff, geen idee wat ze hier 's nachts in het hotel allemaal doen, maar die geluiden zijn niet echt bevordelijk voor je nachtrust. Dus na een slechte nacht voor ons beide, hebben we ons aangekleed en naar het ontbijt gegaan. Of ze nou op zondag wat meer keus hebben of wij gewoon eerder zijn waardoor we meer keus hebben, dat weten we niet, maar het was prima te doen.

Na het uitchecken naar de bus gelopen, waar we nog een tijdje moesten wachten. Op zondag rijden de bussen immers een andere dienstregeling. Maar zolang was het wachten nou ook weer niet, alleen ging het instappen wat minder soepel. Er stonden al behoorlijk wat mensen te wachten en wij dan met die rugzakken, gevolg een volle bus en ik werd de stempel mevrouw. Je moet hier zoals in eigenlijk alle steden waar we geweest zijn zelf je kaartje afstempelen in een machine, maar die hangt er maar eentje in de bus, en aangezien ik daar met mijn snufferd zowat tegen aan stond omdat ik door de mega volle bus geen kant op kon, werden alle kaartjes netjes doorgeven en door mij gestempeld. We hebben nog even getwijfeld of we er een euro per keer voor moesten vragen, maar dat hebben we toch maar niet gedaan.
Onderweg naar het treinstation is de chauffeur gelukkig een aantal halte voorbij gereden want er kon echt geen mens meer bij. Na een 20 minuutjes als haringen in een tonnetje zijn we uitgestapt en hebben we eerst op het station een broodje voor onderweg gehaald. Ook zoiets, je moet eerst kijken en dan onthouden welke je wilt, dan bestellen en afrekenen bij de kassa en dan bij de man van de broodjes ze gaan halen met je bonnetje. Ik ben er van overtuigd dat het sneller en makkelijker kan, maar goed het zijn Italianen...

Nadat de broodjes in de pocket waren zijn we naar het perron gelopen, de trein stond er al maar plaatsnemen in de trein kon nog niet, het duurde ook nog bijna een half uur voordat hij ging vertrekken. Toen we eenmaal wel in konden stappen waren wij bijna als eerste bij de deur van onze coupe, we wilde immers wel een zichtplek hebben. Achteraf hoefden we ons daar geen zorgen over te maken want de trein zat in onze coupe niet vol. Na een vlotte eerste reis kwamen we aan bij onze eerste overstap la Spezia Centrale, daar hadden we een overstap van ongeveer 25 minuten maar de trein had wat vertraging dus werd de overstap tijd wat korter. Gelukkig niet erg want we konden het makkelijk halen. Ook deze trein stond al te wachten en bracht ons naar de tweede tussenstop en dat was Genova. Onderweg overigens ontzettend genoten van de prachtige omgeving. We zijn een stuk door de bloemenriviera gereden met de trein (zoek maar wat plaatjes op Google op) en dat is echt schitterend, helaas waren er ook hele grote stukken tunnel bij waardoor we niets konden zien, maar wat het uitzicht na de tunnel weer net iets mooier maakte. Tijdens deze rit hebben we wat gegeten en gerelaxt, meer dan dat kunnen we eigenlijk ook niet.

Aangekomen bij onze laatste tussenstop en tevens de laatste halte voor we Italië verlaten Ventimiglia. Ook hier is en blijft de omgeving prachtig. Wederom had de trein wat vertraging, maar ook nu gelukkig genoeg tijd tussen de treinen om over te stappen. Ook deze trein stond al klaar dus ingestapt voor het laatste uurtje treinen van vandaag. Onderweg bij de eerste Franse halte nog wat tumult en sensatie in de trein. Politie liep wat door de trein heen en keken in de toiletten of er iemand in zat. Geen idee wie of wat ze zochten, maar niet veel later werden er (wij denken illegalen of zo) uit een afgesloten hokje gehaald en naar buiten gebracht. Zo, kunnen we dat ook weer afstrepen van bucketlist, en met wederom vertraging zijn we doorgereden naar onze laatste halte van vandaag Nice.

Eenmaal buiten het station zagen we aan de overkant van het station ons hotel al liggen, van de buitenkant kan het wel een opknapbeurtje gebruiken maar goed eerst maar eens even kijken hoe het er van binnen uit ziet. Bij het inchecken er weer achter gekomen waarom Fransen niet echt mijn volk is, namelijk ze vertikken het om Engels te praten, maar met handen en voeten toch de sleutel van de kamer gekregen, en die ziet er echt netjes uit. Het is niet groot, maar dat is niet erg en alles is aanwezig. Nadat we de tassen op de kamer hebben gelegd zijn we naar de Mac Donalds geweest. We hebben wel niet veel gedaan, maar zo'n reisdag hakt er wel in en we hadden echt geen puf meer om een restaurantje te zoeken. Na gegeten te hebben onze maaltijd afgelosten met een ijsje en daarna naar het hotel gegaan. Tijd om te gaan slapen, morgen weer vroeg dag, dan moeten we de trein van 8.44 uur hebben! Dus, slaap lekker!

• 19 September 2017 - 07:22

Jacqueline:

Zo zie je maar dat we niet angstig willen zijn maar wel op ons hoede. Zegt overigens eigenlijk al genoeg. Desalniettemin een mooie kijk op Italië gehad. Op naar Spanje.

Verslag uit: Frankrijk, Nice

Interrailen

Daar zijn we weer!
Nadat we terug waren van onze reis naar Sri Lanka, moesten we al vrij snel gaan kijken naar de vakantie periode van 2017. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal in een jaar kan en gaat gebeuren, maar we wilden er in ieder geval zeker van zijn dat we onze vakantieweken tegelijkertijd gepland zouden hebben. Dus dit werd doorgegeven op het werk (bij beide ook goedgekeurd) en daarna zouden we het wel zien.

Maar zoals wel vaker is gebleken de afgelopen jaren, waren we al snel weer naar de mogelijkheden aan het kijken. Het zelf rijden tijdens de vakantie in 2015 is ons erg goed bevallen en West Canada staat nog steeds heel hoog op het lijstje. Dus al snel werd daar de focus wat opgelegd en werden er verschillende reizen bekeken. Wat ziet het er daar toch schitterend uit, maar wel erg prijzig. Het werd na wat reizen bekeken te hebben toch weer geparkeerd en we zouden het wel zien.

Toch bleef het een beetje sudderen en niet alleen de reis naar Canada maar ook werd er gesproken over Interrailen. Geen idee hoe dit te sprake kwam (tijdens de Sri Lanka reis wel eens besproken) en dus werd het internet geopend en werd er wat informatie over het interrailen opgezocht. Hoe meer we er van te weten kwamen, de mogelijkheden en ook de prijzen zagen, hoe enthousiaster we er over werden.
Met de trein Europa ontdekken, zelf kunnen bepalen hoe lang je ergens blijft, waar je naar toe gaat en hoe je reis er uit gaat zien, dat zagen we wel zitten.

En nu... 3 dagen nadat we terug zijn van onze heerlijke vakantie in Tenerife, is het definitief. De treinpassen om elke dag gedurende 22 dagen door 30 landen van Europa te kunnen reizen zijn besteld. Een beetje vroeg misschien, maar nu hadden we nog een mooie korting van 15% die we niet aan onze neus voorbij wilde laten gaan.

We zijn de afgelopen periode al wel gaan kijken naar waar we graag naar toe zouden willen gaan binnen Europa, maar het definitieve programma bekijken we pas een paar weken/dagen van te voren. We willen immers wel een beetje mooi weer tijdens onze reis.

We kijken er enorm naar uit en willen jullie graag weer meenemen op ons avontuur door Europa. We hopen jullie via deze site weer op hoogte houden van onze belevenissen!
Mochten jullie overigens nog leuke steden weten binnen Europa, dan horen we het graag...

Liefs en tot snel!

Kim en Judith