Nice & Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Nice & Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Nice & Barcelona

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

20 September 2017 | Spanje, Barcelona

Maandag 18 September 2017

Het was vroeg vanmorgen, maar goed dat heb je wel eens. Nadat we onze spulletjes bij elkaar gezocht hadden zijn we naar het ontbijt gegaan. Het was nog zo vroeg dat er verder niemand was, dus we waren even bang dat we niets zouden krijgen. Maar niets was minder waar... Net toen wij zaten kwam de man van het ontbijt binnen met vers stokbrood. Er werden verse croissantjes, vers stokbrood en verse jus op tafel gezet en we kregen een kannetje warme chocomel en thee erbij. Heerlijk gegeten, dat kunnen die Fransen dan weer wel.

Omdat we zo dicht bij het station zaten hadden we ruim de tijd om op het gemak daar naar toe te wandelen,met kijken waar de trein zou gaan vertrekken en het perron te zoeken. Het was best makkelijk want de trein vertrok op perron A en dat was het eerste perron voor onze neus.
Nadat we ingestapt waren en gelukkig weer een zitplaats bemachtigd hadden, nadeel was wel dat onze rugzakken niet boven in de bagage rekken konden waardoor we deze tussen onze benen moeten zetten wat niet echt praktisch is. Ach, maar 8,5 uur reizen vandaag...

Het eerste stuk ging weer langs de kust wat erg mooi was om te zien, helaas wel weer een hoop tunnels. De reis is rustig verlopen maar duurde wel wat lang vandaag, misschien ook wel omdat we vrij vroeg in de trein al zaten. Onze eerste stop was in Marseille, het duurde vrij lang voordat we konden zien waar de trein van zou vertrekken, maar gelukkig was het vrij dichtbij. Je kan wel zien dat dit een van de weinige treinen is waar je niet voor hoeft te reserveren, want het was behoorlijk druk op het perron. Omdat de overstap tijd wat kort was hadden we geen tijd om iets van een broodje te kopen, wat op zich niet erg was aangezien we rond 13.45 uur in Montpellier aan zouden komen. Helaas, doen de Fransen ook aan vertragingen en kwamen we ruim een half uur later dan het oorspronkelijke schema pas aan op het station.

Voor die mensen die mij (Kim) een beetje kennen, ik kan best een beetje chagrijnig worden als ik niet op tijd kan eten en had het dus ook heel even een beetje gehad met het reizen met de trein. Het was een lange saaie rit geweest, met niet erg veel boeiende uitzichten en daarbij niet op tijd gegeten, daar moest eerst verandering in komen. Gelukkig hadden we op Montpellier een overstap van bijna 2,5 uur dus dat moest wel goed komen. Nadat we een broodje gehaald en gegeten hadden, wat een heel stuk in het humeur scheelt, op het gemak wat gezeten en geïnternet voordat we naar de trein zijn gelopen. Deze trein hadden we gereserveerd dus we hoefden ons geen zorgen te maken voor de zitplaatsen, echter zijn de Fransen of eigenlijk Spanjaarden want het was een trein van de Spaanse spoorwegen niet heel goed in het duidelijk in de trein en op de kaartje vermelden welke zitplaats je hebt. Wij hadden 11 en 12, maar in de trein bleek er een 11 A,B,C,D en 12 A,B,C,D te zijn. We zijn maar ergens gaan zitten in de hoop dat het oké was.
Tijdens de reis controle van de tickets gehad, alles was prima in orde, niets gehoord over onze zitplaatsen dus dat moest wel goed zijn. Tot we in Girona aankwamen. Hier gingen de meeste mensen eruit, maar werd de coupe ook weer gevuld met mensen die het laatste stukje mee naar Barcelona zouden gaan. En daar ging het niet helemaal goed... Een jongeman gaf aan dat hij het stoeltje van Judith had, maar ik was niet van plan om voor het laatste half uur onze spullen nog helemaal te moeten verplaatsen dus nadat we onze kaartjes met nummers van de stoelen hadden laten zien, heeft hij naast ons een ander stoeltje gepakt en konden wij gewoon blijven zitten. Voor hem is het makkelijker ergens anders te gaan zitten dan wij met onze spullen en gelukkig vond hij dat niet erg.

Rond 19.35 uur kwamen we aan op Barcelona Sants, het treinstation van Barcelona. Gauw metrokaartjes gekocht en naar het hotel gegaan. Die metro dat is een gangenstelsel, soms denk ik wel eens dat het sneller zou zijn om bovengronds te wandelen maar met die rugzak is de metro toch wel erg praktisch. Aangekomen bij het hotel, zeer vriendelijk geholpen, onze tassen op de kamer neergezet en eerst maar eens een hapje gaan eten. We zijn uitgekomen bij de 101 mini burger tent. Hier kun je voor €9,95 3 verschillende soorten mini hamburgers bestellen met een portie friet en een drankje erbij. Echt een super leuk concept en nog eens goed te eten. Na het eten terug naar het hotel gegaan en tijd om plat te gaan. Ondanks dat je niet veel doet op zo'n reisdag, het hakt er wel in. Dus welterusten!

Dinsdag 19 September 2017

Vanmorgen uitgeslapen, nou ja... Geen wekker gezet en pas tegen 08.45 uur opgestaan. Alles lekker op het gemak. Eerst maar eens gaan ontbijten, wow dat is echt heel goed hier. We hebben zelfs bruine afbak broodjes, dat is voor het eerst deze vakantie. Nadat we dus heerlijk ontbeten hadden zijn we terug naar de kamer gegaan en nog even de hop on hop off bussen met elkaar vergeleken. Ze hebben hier twee 'maatschappijen' met ook beide verschillende routes, wat elkaar eigenlijk niet heel veel uitmaakt, ook qua prijs niet. Nadat we een keuze gemaakt hadden hebben we de kaartje bij het hotel geboekt, kregen we ook nog eens twee euro korting per persoon zeg. Daarna in de richting van Playa Catalunya gewandeld want vanaf hier vertrekken de hop on hop off bussen.
Pff, nu pas zie ik hoe groot en vol met mensen Barcelona is zeg... We kwamen ook nog langs de La Ramblas gewandeld, dat voetgangersgebied waar vorige maand nog een aanslag is geweest... Toch wel wat politie op straat, maar eigenlijk meer voor het herdenkingpunt waar nog veel bloemen en kaarsje liggen dan om het voetgangersgebied te beveiligen. Ongelofelijk als je nadenkt wat er een maand geleden hier gebeurd is en hoe het er vandaag allemaal weer heel ontspannen en zonder zorgen rondloopt.

Nadat we de definitieve kaartjes, koptelefoontjes en kaart hadden gekregen zijn we de bus ingestapt. We hebben kaartjes voor twee dagen dus we gaan eerst de hele route uitzitten om daarna te kijken waar we vandaag of anders morgen uit willen stappen. Lekker toeristisch gaan we het aanpakken hier in Barcelona. Er is onderweg van alles te zien, en de invloeden van Gaudi zijn dan op vele plekken in de stad ook goed zichtbaar, met als hoogtepunt natuurlijk de Sagrada Familia. De Christelijke Kerk wat het levenswerk van Gaudi moest worden en waar ze ruim 90 jaar later nog steeds aan het bouwen zijn en dat het voorlopig ook nog niet af is.
Het fijne van de hop on hop off bussen zijn dat je onderweg in 18 verschillende talen en dus ook het Nederlands een hoop informatie krijgt. Zo leer je nog eens wat.

Nadat we de blauwe route die zo'n twee uur duurt en met het verkeer in Barcelona bijna 2,5 uur duurt zijn we overgestapt op de rode route. In het begin wat dezelfde bezienswaardigheden, maar deze route doet met name het zuidelijke gedeelte van de stad aan. Via Park Montjïc zijn we ook een stukje langs de stranden van Barcelona gereden, toch bijzonder dat zo'n grote stad ook aan de zee ligt. Het is vandaag heerlijk weer dus we vinden het best oke zo daar boven in het busje.
Nadat we de rode route gedaan hadden, liep het al tegen 15.00 uur, euh tijd om even wat te eten. Het scheelt dat we vanmorgen wat later ontbeten hebben, maar wat trek hadden we inmiddels wel wat gekregen. Gauw een broodje bij de Subway gehaald. Daarna terug naar de rode lijn gelopen en bij de kabelbaan in Park Montjïc uitgestapt. Daar hebben we een kaartje gekocht en zijn we met veel plezier ingestapt bij de kabelbaan. Het was dan wel niet zo'n heel lang ritje, maar het was het zeker meer dan waard. Wat een schitterend uitzicht over de stad, helaas moesten we entree betalen om het kasteel binnen te mogen (toen Judith een aantal jaren geleden in Barcelona was, hoefde dit nog niet), maar dat hebben we niet gedaan. We hebben een rondje om het kasteel heen gewandeld en op die manier genoten van het uitzicht over de stad en de haven.

Hierna hebben we de kabelbaan weer naar beneden gepakt en zijn we weer op de bus gestapt. Deze heeft ons weer naar het beginpunt van de toer gebracht. Nadat we uitgestapt waren, zijn we op zoek gegaan naar een eettentje. Het was inmiddels al 20.00 uur dus het kon wel weer. We zijn terecht gekomen bij een tapas restaurant waar we een paar kleine gerechtjes besteld en gegeten hebben, het was heerlijk en ook leuk om dit hier in Barcelona te doen. Na het eten op het gemak door de stad terug naar het hotel gelopen. In de stad zie je her en der wel wat politie en militairen, maar van een echte dreiging kunnen wij niet spreken. Dat kan ook niet, want volgens Judith lopen de militairen hier rond met een jacuzzi. Zie je het al voor je, geniaal gedacht en natuurlijk weer hard gelachen. Terug in het hotel hebben we ons klaar gemaakt voor de nacht! Slaap lekker!

• 21 September 2017 - 03:08

Marijke:

Weer een mooi verslag ik voelde me weer terug in Barcelona samen met Judith. Helaas door omstandigheden heb ik de andere verslagen niet kunnen lezen en als ik thuis kom print ik ze uit en kan oma ook nog nagenieten van jullie Europa trip. Een goede terug reis en ik verheug me erop jullie gauw te zien kusjes en veel liefs

• 21 September 2017 - 17:12

Jacqueline:

Inmiddels weer in het vliegtuig maar ik ben er van overtuigd dat deze reis weer hoog gescoord heeft bij jullie. Kijk alweer uit naar de foto/filmavontuur. Xxxx

Verslag uit: Spanje, Barcelona

Interrailen

Daar zijn we weer!
Nadat we terug waren van onze reis naar Sri Lanka, moesten we al vrij snel gaan kijken naar de vakantie periode van 2017. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal in een jaar kan en gaat gebeuren, maar we wilden er in ieder geval zeker van zijn dat we onze vakantieweken tegelijkertijd gepland zouden hebben. Dus dit werd doorgegeven op het werk (bij beide ook goedgekeurd) en daarna zouden we het wel zien.

Maar zoals wel vaker is gebleken de afgelopen jaren, waren we al snel weer naar de mogelijkheden aan het kijken. Het zelf rijden tijdens de vakantie in 2015 is ons erg goed bevallen en West Canada staat nog steeds heel hoog op het lijstje. Dus al snel werd daar de focus wat opgelegd en werden er verschillende reizen bekeken. Wat ziet het er daar toch schitterend uit, maar wel erg prijzig. Het werd na wat reizen bekeken te hebben toch weer geparkeerd en we zouden het wel zien.

Toch bleef het een beetje sudderen en niet alleen de reis naar Canada maar ook werd er gesproken over Interrailen. Geen idee hoe dit te sprake kwam (tijdens de Sri Lanka reis wel eens besproken) en dus werd het internet geopend en werd er wat informatie over het interrailen opgezocht. Hoe meer we er van te weten kwamen, de mogelijkheden en ook de prijzen zagen, hoe enthousiaster we er over werden.
Met de trein Europa ontdekken, zelf kunnen bepalen hoe lang je ergens blijft, waar je naar toe gaat en hoe je reis er uit gaat zien, dat zagen we wel zitten.

En nu... 3 dagen nadat we terug zijn van onze heerlijke vakantie in Tenerife, is het definitief. De treinpassen om elke dag gedurende 22 dagen door 30 landen van Europa te kunnen reizen zijn besteld. Een beetje vroeg misschien, maar nu hadden we nog een mooie korting van 15% die we niet aan onze neus voorbij wilde laten gaan.

We zijn de afgelopen periode al wel gaan kijken naar waar we graag naar toe zouden willen gaan binnen Europa, maar het definitieve programma bekijken we pas een paar weken/dagen van te voren. We willen immers wel een beetje mooi weer tijdens onze reis.

We kijken er enorm naar uit en willen jullie graag weer meenemen op ons avontuur door Europa. We hopen jullie via deze site weer op hoogte houden van onze belevenissen!
Mochten jullie overigens nog leuke steden weten binnen Europa, dan horen we het graag...

Liefs en tot snel!

Kim en Judith