Dag 19 - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 19 - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 19

07 Oktober 2016 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Vrijdag 07 oktober 2016

Voor deze morgen hadden we een wekker gezet, want we hadden afgesproken dat we samen met Cor en Maaike naar Galle zouden gaan. We hadden gisteren van een aantal groepsleden al gehoord dat dit prima met de lokale bus te doen was, dus na het ontbijt stonden wij rond 9.15 uur te wachten bij het bushokje. We wisten niet zo goed of de bussen vanzelf zouden stoppen dus hebben we bij de eerste best bus onze hand maar opgestoken. We stapten in, en het was nog erg rustig in de bus, dus we hadden plaats om te zitten. Hier heeft iedere bus naast een chauffeur (wat wel handig is anders komt ie niet vooruit) ook een mannetje wat het geld ophaald. Maar liefst 35 roepies per persoon moesten we betalen om mee te mogen (omgerekend is dit ongeveer 25 euro cent). Tijdens de rit naar Galle werd de bus steeds voller en voller en na ruim 40 minuten rijden kwamen we aan op het busstation. Het was werkelijk waar een hele belevenis om zo tussen de lokale mensen mee te rijden.

Vanaf het busstation zijn we naar Galle Fort gelopen. Cor en Maaike hadden uit een reisgids een wandeling van ongeveer 3 km gevonden dus zijn we die gaan doen. We kwamen langs alle "belangrijke" plaatsen van het Fort (al hadden we er al een aantal gezien dagen geleden). Na ruim anderhalf uur door het fort heen gestruind te hebben waren we wel toe aan een drinkpauze. Het was behoorlijk warm vandaag en de zon stond hoog aan de hemel. Dus hebben we een gezellig tentje opgezocht om wat te drinken. Na het drankje hebben we de wandeling afgemaakt. Het was schitterend, over de stadswallen van het fort hebben we gewandeld met uitzicht op zee. Dit hadden we woensdag niet gezien.
Met de wandeling achter de rug was het inmiddels lunchtijd geworden, dus hebben we wederom binnen in het fort een leuk tentje opgezocht om wat te eten. We keken uit over de haven van Galle en hadden uitzicht op de zee. We vonden het zo leuk zitten daar met zijn vieren dat we na de lunch gewoon nog een extra drankje hebben besteld om er nog even van te kunnen genieten.

Tegen 16.00 uur zijn we weer naar het busstation gelopen en moesten we even zoeken welke bus we terug naar Hikkaduwa moesten hebben. We hadden het kaartje van het hotel bij en bijna alle mensen hier zijn super behulpzaam dus de juiste bus was zo gevonden. De bus zat al aardig vol, maar we hadden met zijn vieren nog net een zitplek, zij het allemaal op een verschillend bankje. Ook hier werd al rijdend het kaartje (niet dat we die kregen) betaald en we hebben aan de bijrijder gevraagd of hij het ons wil melden wanneer we er weer uit moesten. De bus zat bomvol, de mensen stonden tussen de banken en daar had Judith wel een beetje last van. Een jongeman stond zo dicht tegen haar aan dat ze nauwelijks kon bewegen, zelf toen de bus al aardig leeg was en er verschillende zitplaatsen vrij waren gekomen. Het fototoestel van Maaike gaf uikomst, want na het maken van de foto was de jongeheer zo vertrokken.
Uiteindelijk werden we netjes bij de bushalte vlakbij het hotel afgezet en zijn we nog even bij een strandtentje wat gaan drinken met zijn vieren. Hier hebben we een schitterende zonsondergang gezien en konden we een beetje bijkomen van deze mooie dag.

Na een heerlijke douche die we wel verdiend hadden hebben we wat gegeten waarna we op tijd zijn gaan slapen. Het was toch best wel een vermoeiende dag. Morgen om 10.00 uur vertrekken naar helaas het laatste hotel van deze reis!

• 10 Oktober 2016 - 17:06

Jacqueline :

Toch wel een avontuur op zich om zonder begeleiding er op uit te gaan. Maar jullie hebben er in ieder geval van genoten. Xxx