Dag 13 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 13 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 13

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

01 Oktober 2016 | Sri Lanka, Kandy

Zaterdag 01 oktober 2016

Wat gaat de tijd toch hard, het is alweer 01 oktober en dat betekend dat we inmiddels over de helft van onze reis zijn. Niet dat we daar aan willen denken, maar het is toch echt zo.
Vanmorgen wederom een kloppende man aan de deur voor de wake up call. In dit hotel zijn ze nog aan het bouwen en daar hadden we gisterenavond tot 22.00 uur nog last van. Nou zijn we pas tegen 21.45 uur naar bed gegaan, maar het had niet veel langer moeten duren of een van ons (waarschijnlijk ik) was in de pyjama naar de mannen toegelopen of ze niet wat rustiger aan konden doen, want om 7.00 uur werden we vanmorgen dus gewekt. Inmiddels (zeker na al die jaren) zijn we een expert geworden in het inpakken van de koffer en dus stonden we om 7.20 uur aangekleed en wel met de koffer op de gang. Dan maar gelijk naar het ontbijt. Netjes verzorgd, niet zo heel veel keus als in het afgelopen hotel, maar het bordje fruit stond al klaar voor je op tafel. Een paar boterhammen erbij en we hebben weer gegeten.

Na het ontbijt ruim de tijd gehad om nog even wat op internet te surfen en wat foto's naar elkaar te kunnen sturen, voordat we om 8.30 uur met de bus vertrokken.
Vandaag een lange dag voor de boeg, niet qua afstand maar vooral met de bezichtigingen die we zouden gaan doen. Allereerst zijn we gestopt bij een Batik fabriekje. Hier word nog steeds volgens de ouderwetse manier kleden en gewaden gemaakt. Judith werd even mooi aangekleed met de echt Sri Lankaanse kleding en het stond haar best goed. Ze mocht het helaas niet mee naar huis nemen en als ze hem wilde hebben dan moesten we er flink wat duiten voor neerleggen. Omdat we het toch niet gaan gebruiken, hebben we het niet gekocht en bleef de portemonnee in de rugzak.

Na de Batik fabriek zijn we doorgereden naar de koffiestop om daarna naar een bijzondere tempel te gaan. Deze tempel zit helemaal verscholen in een rots en bestaat uit verschillende grotten waar de Boeddha's in verscholen zitten. Onze gids had gisteren al wel verteld dat het een klein beetje klimmen zou zijn, nou dat had ie beter niet kunnen zeggen. Het was zeker niet zo zwaar als de Leeuwenrots van gisteren, maar het was zeker steunen en puffen om naar boven te komen. Het was vandaag een stuk helderder, waardoor de temperatuur al snel wat op liep (wij blij dat het gisteren meer bewolkt en dus wat minder warm was). Maar goed, het was de klim meer dan waard.
Thusha weet ontzettende veel te vertellen over de Boeddha beelden en de tempels waar we komen. Hij is overigens zelf ook Boeddhist, en is nu bezig in het ontzettende dikke boek over Boeddha, om nog meer te weten te komen over de levensstijl van Boeddha. Deze tempel waar we nu waren wordt nog steeds Golden Tempel genoemd. Vroeger (en dan spreken we over 1000 jaar geleden) waren alle Boeddha beelden in deze tempel versierd met bladgoud. Echter is dat 1000 jaar geleden verwijderd en zijn ze met speciale verf gekleurd. Na vele foto's van de verschillende Boeddha's genomen te hebben, zijn we weer naar beneden gelopen. Het liep inmiddels tegen 13.00 uur dus een lunch zou er wel ingaan na zo'n klim.

Maar helaas, we moesten eerst nog ongeveer een uurtje rijden en zouden eerst naar een houtsnij fabriekje gaan, voordat we zouden gaan lunchen. Aangekomen bij het houtfabriekje kregen we eerst uitleg over de verschillende soorten hout die ze gebruiken, hoe lang het duurt voordat de bomen ervan gekapt mogen worden en nog meer van die dingen. Natuurlijk hebben we een kijkje genomen in de winkel die erbij zat, maar ook hier netjes de portemonnee in de zak gehouden. Een houten Boeddha of olifant is best leuk, maar niet als er een behoorlijk prijskaartje aan zien (denk aan minimaal 75 euro). Nadat iedereen van de groep weer in de bus zat, zijn we eindelijk naar de lunch stop gereden.

Daar een heerlijke sandwich met een milkshake op en we konden er weer tegen aan. De bezienswaardigheden van vandaag zaten er nog niet op, want een bezoekje aan de kruidentuin kan in deze regio (centraal Sri Lanka) niet ontbreken. Normaal gesproken wordt deze rondleiding gedaan door een student of werknemer van de kruidentuin, maar omdat Thusha vaak naar deze kruidentuin gaat, kwam speciaal de dokter (die de tuin runt) de rondleiding doen. En eerlijk is eerlijk natuurlijk is het interessant om te weten hoe de verschillende kruiden en specerijen groeien, maar we hebben het al wel een keertje gezien. Na de rondleiding door de tuin natuurlijk een bezoek gebracht aan het winkeltje waar je alleen maar producten kan kopen die uit de tuin komen, maar wederom de portemonnee in de zak gehouden.

Het liep inmiddels al tegen half 5, dus er werd koers gezet naar het hotel in Kandy. Het is een grote en belangrijke stad in Sri Lanka en omdat de wegen best smal zijn, was het erg druk op de weg. Tegen 18.30 uur dus al in het donker kwamen we aan in het hotel. Lekker even wat tijd op de kamer rondgebracht en daarna weer gaan eten. Na het eten nog een verslagje maken en dan lekker gaan slapen, morgen hebben we een drukke dag in Kandy!

• 01 Oktober 2016 - 19:12

Jacqueline:

De Sri Lankezen worden van jullie wat betreft de souveniers niet rijk. Wel weer een gevarieerde dag. En al zijn er veel tempels volgens de beschrijvingen die jullie doen, is er geen 1 hetzelfde. Op naar een volgende dag....xxxx