Dag 17 - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 17

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

05 Oktober 2016 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Woensdag 05 oktober 2016

We hebben goed geslapen, dat kan ook niet anders want we waren best wel moe, en toen vanmorgen de wekker ging hadden we ook nog niet echt zin om op te staan. Maar goed, we hadden geen keus, de koffer moest om 7.30 uur buiten de deur staan, we moesten nog ontbijten en om 8.20 uur zou de bus naar het Olifanten weeshuis vertrekken en daar wilde we graag mee naar toe. Dus hebben we ons maar uit het bed gesleept, aangekleed en de koffers ingepakt en we stonden dus om 07.20 uur klaar om naar het ontbijt te vertrekken.

Prima gegeten, maar wel de eerste keer deze reis dat het brood me niet smaakte. Gelukkig genoeg cakejes en fruit om je buik mee vol te eten. Na nog een kort bezoekje aan het toilet zaten we ruim op tijd in de bus om te vertrekken. Het was een optionele excursie dus niet iedereen van de groep ging mee. Die moesten overigens wel gewoon om 07.00 uur opstaan en om 07.30 uur de koffers buiten hebben staan, maar die zouden we dan pas om 10.00 uur ophalen als we terug kwamen van het weeshuis.

Na ongeveer een half uurtje rijden met de bus kwamen we aan bij het olifanten weeshuis. Op dit moment zijn er op 2 plaatsen in Sri Lanka weeshuizen voor olifanten, echter heeft Kras besloten om er hiervan maar 1 in het programma op te nemen. Dit is het weeshuis waar je als toerist niets mag doen, behalve kijken hoe de olifanten door de vast begeleiders verzorgd worden, en als ze oud genoeg zijn dan gaan ze in een kudde terug de vrije natuur in. Een erg goede manier omdat je zo het "wilde" van de olifant behoud en ze zo, zo min mogelijk in aanraking komen met te veel mensen. In het andere weeshuis, worden de olifanten volgens Thusha niet goed verzorgd, omdat ze daar niet werken naar terug keer in de natuur.

We hebben kort even van informatie tot ons genomen in het informatiecentrum. We konden lezen over hoe de olifanten leven, hoe ze eruit zien, maar ook wat ze in het weeshuis voor de olifantenbaby;s doen. Hier hebben we een plaatsen gezocht met goed zicht op de plek waar de olifanten gevoerd zouden worden. De olifanten krijgen tot een jaar nog melk, al wordt die hoeveelheid hoe ouder ze worden steeds minder. Het hek ging open en de eerste olifantjes kwamen al aangerend. Het zag er zo schattig uit, ze komen vanuit een hele grote weide, maar worden op gezette tijden gevoerd, dus ze weten donders goed waar ze dan moeten zijn. Per 3 werden ze doorgelaten en kwamen ze bij de verzorgers (die achter een hek stonden) melk drinken. Al ze klaar waren dan mochten ze nog even wat blaadje gaan eten. Nadat alle olifanten geweest waren (ze waren echt in verschillende maten, van heel klein tot al best wel groot) werden ze weer terug naar de weide gestuurd. In het weeshuis verblijven de olifanten tot ze 5 jaar oud zijn, want dat is ook de periode dat de moeder ze voed, daarna moeten ze het zelf doen en worden ze dus in een kudde uitgezet. Voor 1 van de olifanten gaat dat niet meer lukken, want die heeft een pootprothese gekregen, waardoor deze niet meer terug de vrije natuur in kan en dus in het weeshuis blijft. Het was echt schitterend om te zien, al die beesten bij elkaar. Er waren zelf een paar kleintjes niet nog even een bad gingen nemen, je zou bijna denken dat ze niet meer boven komen, maar ze redden zich er weer prima uit.

Na ongeveer een half uur was het voederen voorbij en zijn we terug gereden naar het hotel, waar de rest al zat te wachten. Het laatste ritje met Thusha kon gaan beginnen. Via allerlei plaatsjes kwamen we pas om 15.00 uur aan bij de lunchstop. Gelukkig had Thusha het eten alweer telefonisch doorgegeven, waardoor het zo op tafel stond. Na de lunch een groepsfoto gemaakt (we krijgen deze op de laatste dag allemaal uitgeprint mee naar huis) gelukkig voor ons ook op onze camera gemaakt, waarna we naar Galle gereden zijn. Hier hebben we het Nederlandse fort bezocht. Het was een vluchtig bezoekje want Thusha had een beetje haast aangezien hij nog langs huis moest om kleding te halen, en hij morgenochtend alweer bij de volgende groep die de onondekt Sri Lanka toer gaan doen moet zijn. Hij werkt op dit moment heel veel, aangezien Kras wil dat Thusha deze reis doet omdat het dan zonder problemen verloopt zeker in het Noorden van het land, dus in Jaffna. Daar is het toerisme nog niet op gang en hij heeft er verschillende lijntjes lopen waardoor het voor de klanten van Kras allemaal goed geregeld is.

Nadat wij onze kamer sleutel hadden gekregen en Frans en Yanah en Corina en Theo hadden uitgezwaaid (zij zitten de komende dagen in een ander hotel, maar zien we over 3 nachten weer voor de laatste 2 dagen) hebben we onze intrek in de kamer genomen en alles even goed laten bezinken. Wat hebben we de afgelopen 14 dagen met Thusha toch veel gezien. Ook hem hebben we uitgebreid bedankt voor zijn uitstekend goede zorgen tijdens de voor ons onvergetelijke reis door Sri Lanka. Maar gelukkig hebben we nog een paar dagen om hier te genieten en dat gaan we ook zeker doen. De komende dagen geen optionele excursies meer gepland, dus we hebben 2 hele vrije dagen!

• 06 Oktober 2016 - 17:06

Marijke:

Ja dames het was inderdaad een vermoeide en boeiende reis we hebben het allemaal mee beleefd door de mooie verhalen die Kim schreef. En zeker met zo reisleider heb je het zeker getroffen, een reis om nooit te vergeten. Geniet van de laatste dagen gr . Van ons allemaal.

• 06 Oktober 2016 - 21:49

Jacqueline :

Veel geluk gehad dus met de reisleider. Zo'n persoon kan de reis maken of breken. Gelukkig hadden jullie in Thusha een hele goede reisleider. Hij zal door jullie ook op gepaste wijze zijn beloond. Nu nog lekker genieten van een paar dagen geen wekker want ook dat is wel weer lekker. Geniet nog van de laatste dagen. Xxx