Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Tortuguero

30 Augustus 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Wat ging de wekker vroeg vanmorgen, gelukkig hadden we gisterenavond al gedoucht en de koffers ingepakt, dus we konden rustig opstaan. Nadat de koffers die in San Jose blijven waren opgeslagen in het bagagehok, stonden we allemaal bij de receptie te wachten tot de bus zou komen. Om precies 6.20 uur reed hij voor. De bagage die mee naar Tortuguero en Cahuita gaat via het raam achter in de bus gedropt en vertrokken. Wat een chagrijnige chauffeur, en ook Bertus was nog niet helemaal wakker. Na ongeveer een half uurtje rijden waren we de bergen over en zaten we al in het Caribische gebied. Normaal gesproken regent het in de bergen/regenwoud altijd super veel, maar dit keer scheen het zonnetje heerlijk.
Na ruim een uur gereden te hebben, zijn we gestopt bij bij een restaurantje waar het ontbijt geserveerd zou worden. Zoals gewoonlijk, Amerikaans brood, veel fruit, roerei, bruinen bonen... Een typisch Costa Ricaans ontbijt, dus voor ons viel het weer wat tegen. Nadat we toch wat gegeten hebben, en de vlindertuin gezocht hadden werd het tijd om verder te rijden want we hadden een boot te halen.

Na nog eens 1,5 uur gereden te hebben, al hebben we er niet veel van gezien omdat we geslapen hebben, kwamen we aan bij de stop om over te stappen op de boot. Hij was er nog niet dus moesten we even wachten. Inmiddels had de zon plaats gemaakt voor regen en kwam het even met bakken uit de hemel. Gelukkig hebben we in San Jose gisteren een paraplu gekocht dus konden we deze gelijk goed uittesten.
Nadat we ongeveer 15 minuten hebben gewacht zijn we met onze spullen, maar goed dat het gereduceerde bagage is, naar de boot gelopen. Iedereen zocht een eigen plekje en er zat een dal boven dus we werden niet nat. Door de prachtige natuur een mooie boottocht gemaakt van ruim een uur toen we aankwamen bij het dorpje Tortuguero. Daar hebben we samen met Bertus een wandeling gemaakt door het dorpje en op het strand, waar we gelijk al wat sporen van schildpadden konden zien, die die nacht aan wal gekomen waren om eieren te leggen.

Na ongeveer een uurtje werden we aan de andere kant van het dorp weer opgehaald door de boot om nog eens ruim een halfuur te varen voordat we bij de lodge aankwamen. Het is hier werkelijk prachtig, als is en blijft het wel een beetje jammer dat het toch wel regelmatig regent. Maar ja, dan moet je maar niet in de regentijd op vakantie gaan. Het eten hier op Tortuguero is inclusief dus de tafel stond gelijk gedekt voor de lunch, die we na het matige ontbijt toch wel nodig hadden. Heerlijk gegeten en de rest van de middag hadden we ter vrije besteding.

Aangezien het erg vroeg was deze morgen, zijn we naar onze kamer gegaan en hebben we daar wat gelezen, een spelletje gedaan en uiteindelijk allebei in slaap gevallen, het was heerlijk en toen wendakker werden hadden we weer nieuwe energie. Even een klein rondje op net terrein en het strand gelopen en daarna maar eens een kijkje gaan nemen bij het zwembad of er niet een stoere vent was die ons wil redden van een krab die wij tijdens ons slaapje op visite hadden gekregen. Helaas konden we die niet vinden dus zat er niets anders op dan hem zelf weg te jagen. Met een stok in de hand de filmcamera boven op mijn snoet, is het me toch gelukt de krab zonder hem dood te maken, te verwijderen uit onze kamer. Jullie snappen natuurlijk wel dat we inmiddels een barricade voor de deur hebben liggen tegen de krabben.

Rein zat voor bewondering te kijken en te luisteren naar onze avonturen met de krab en toen deze weg was hebben we met zijn drieën een spelletje yahtzee gedaan. Olivier lag op bed wat te lezen, een spelletje te doen en wat te slapen, want die arme jongen heeft inmiddels blaren op zijn schouders van het verbranden tijdens het raften. We zorgen goed voor hem, want elke avond word hij ingesmeerd met after sun, in de hoop dat het snel beter word.
Rond 18.30 uur zijn we naar het restaurant gelopen, daar had Bertus een film over de schildpadden van Tortuguero voor ons geregeld. Een prachtige reportage waar de geschiedenis van Tortuguero en de bescherming van de zeeschildpadden werd uitgelegd. Daarna klonk de bel, als teken dat het eten klaar stond.
Wederom heerlijk gegeten en na het eten konden we nog een bezoek brengen aan William, een beveiliger hier, die een "tamme" kaaiman kon lokken voor ons. Deze kaaiman lag al klaar om gevoerd te worden, maar de pad moest eerst nog gevangen worden. Na een paar minuten kwam William terug met een dode pad die de kaaiman best wel lekker vond. Hierna ging William er nog eentje halen en ook deze werd heerlijk opgegeten door de kaaiman.

Bertus vroeg aan William of hij ook een kikker, die altijd op alle plaatjes van Costa Rica staan, een groene met rode ogen en pootjes voor ons kon vinden, en ja hoor, na een par minuten kwam hij aan met deze kikker. Deze is totaal niet giftig, maar leeft voornamelijk 's nachts. Hij kwam dus aan met open ogen, maar zodra er ligt op scheen ging hij weer slapen. Olivier heeft deze kikker ook nog op zijn hand gehad, en we hebben een paar mooie foto's gemaakt. We hopen deze kikker in Cahuita ook nog in de natuur te fotograferen. Nadat we deze dieren allemaal weer hun rust gunden zijn we bij de jongens op de kamer nog een spelletje gaan doen. Daarna nog even wat op onze kamer gelezen en toen gaan slapen.
Morgenvroeg staat er een wandeling op het programma, en morgenmiddag een boottocht. Maar het hoogtepunt moet morgenavond gaan komen met een bezoek aan de schildpadden.

• 02 September 2013 - 07:56

Jacqueline:

Gezellig weer een stukje te lezen. Ga gauw door naar het volgende verslag. Xxx

• 02 September 2013 - 10:39

Herman En Mieke:

Ook nu weer een hele onderneming. Maar alles is toch prima geregeld. Jammer van de regen. Maar hier kunnen jullie toch weer lekker eten. En mooie foto's gemaakt. Gr Mieke en Herman