Snorkelen - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Snorkelen - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Snorkelen

02 September 2013 | Costa Rica, Cahuita

Vanmorgen rustig aan wakker geworden en heerlijk ontbeten bij het restaurant van het hotel. Een fruitsalade met een bakje yoghurt, en niet z'n klein beetje ook. Heerlijk gegeten en we hadden genoeg energie om te gaan snorkelen. Nadat we geld betaald hadden al Bertus om te gaan snorkelen zijn we met 10 man en Bertus aangelopen. Rein ging ons uitzwaaien vanaf de kant, maar voordat we bij de boot aankwamen was het al geregeld dat hij gewoon mee kon op de boot,meel zonder te snorkelen, maar om te kijken en foto's te maken.
Het was niet lang varen, tot we bij het eerste koraalrif aankwamen. De zee was super rustig en het water kraakhelder, we konden vanaf de boot al het koraal zien. Nadat iedereen zijn flippers, en zijn snorkelmasker opgezet had, konden we vanaf de boot het water in springen. In het water de maskers opgezet en snorkelen maar. Het duurde niet lang voordat het eerste koraal goed te zien was en de eerste vissen voorbij zwommen. Wat een geweldig zicht hadden we onderwater. De wegwerp onderwatercamera kon ik goed gebruiken. Het is natuurlijk de vraag of de foto's gelukt zijn. Het heeft zijn charme om deze weer ouderwets in te leveren, maar zou toch eigenlijk wel het resultaat willen zien. Donderdag bij thuiskomst de camera maar gelijk inleveren.

Bertus riep op een gegeven moment dat hij een haai gezien had. Dat wilde we met onze eigen ogen wel eens gaan bekijken. Onderop de bodem van de zee verscholen onder een paar rotsen lag een zwart/grijze haai van ongeveer 1,5 meter lang. Het was lastig hem op de foto te zetten, maar net voordat ik weg wilde zwemmen kwam de haai van zijn plek af en kon ik hem mooi op de foto zetten, althans dat hoop ik. Nadat iedereen weer in de boot geklommen was, zijn we weer een eindje gaan varen naar een andere snorkelplek. Hier weer vanaf de boot het water ingesprongen op zoek naar het koraal en zijn vissen. Wederom prachtig, maar niet zo mooi als op de eerste plek waar we gesnorkeld hadden. Ook hier weer een haai gezien, alleen was deze nog een klein stukje groter dan de eerste, ongeveer 2 meter. Hij lag wederom verstopt onder een aantal rotsen, en aangezien het water een stuk troebeler was dan op de eerste plek, er maar geen foto van gemaakt.

Ook hier ruim een half uur tot een uur gesnorkeld, maar omdat het water hier een stuk koeler was en we het eigenlijk wel gezien hadden zijn we met de boot naar de kust gevaren om daar een fruit tussendoortje te krijgen tegen het vele zout wat we binnen hadden gekregen. Hierna ging de boot weer weg en zijn wij met de groep door het nationale park van Cahuita terug naar het hotel gelopen.
Tijdens de wandeltocht door het park nog verschillende dieren gezien, een giftige gele slang, een aantal luiaarden en een aantal aapjes. De zon was inmiddels hard gaan schijnen en we hebben goed gesmeerd met de zonnebrand. De wandeling was prachtig, maar vanwege de warmte en het vroege ontbijt begonnen we toch wel honger te krijgen. Dus bij de uitgang van het park zijn we naar de bakker gegaan, om te gaan lunchen. Het was een kleine kaart maar er stond voldoende lekkers op om uit te kiezen. Er werd een hamburger besteld en een sandwich kip en tonijn, heerlijk gegeten en er kwam weer een beetje leven in ons.

Nadat we gegeten hadden zijn we naar het hotel gelopen, de paraplu diende dit keer niet tegen de regen maar tegen de zon. We waren er bij het eten al achter gekomen dat we tijdens het snorkelen toch wel behoorlijk verfikt waren op ons achterkantje. Hmmm, niet echter handig, maar niets tegen te doen. Bij het hotel aangekomen zijn we even naar het toilet gegaan en hebben daarna gelijk een duik ik het zwembad genomen om onze achterkant wat af te koelen. Het was minder actief bij het zwembad dan gisteren, maar we hebben toch lekker wat gezwommen en wat gekletst. Er was even wat discussie over hoeveel fooi we gingen geven aan Bertus, maar wij hebben ons eigen ding gegaan.

Nadat iedereen zich na het zwemmen gedoucht en aangekleed had, hebben we ons verzameld bij de bar van het zwembad. Daar hadden we een BBQ om deze rondreis officieel gezamenlijk af te sluiten. Eerst Bertus maar eens bedankt voor zijn goede zorgen tijdens deze reis, en hem zijn fooi gegeven en daarna aangevallen. Wat was de BBQ heerlijk, goed vlees, goede salade en het was vooral heel gezellig. Na het eten zijn we nog even op rode ogenboom kikker jacht gegaan en we hebben hem gevonden en hele goede foto's gemaakt. We zijn nog even met Bertus op de foto geweest en daarna zijn we naar de kamer gegaan. Onze achterkantjes nog eens goed ingesmeerd en ze maar eens op tijd rust gegeten. Morgen vertrekken we weer terug naar San Jose en daarna gaan we alweer terug naar huis!

• 04 September 2013 - 13:56

Marijke:

Zo meiden en ook jullie Belgische vrienden niet te vergeten dit was een mooien afsluiting van jullie reis. Wat hebben jullie veel gezien beleefd en ervaren hier kun je nog lang van na genieten. Maar wij zullen weer blij zijn om jullie in onze armen te kunnen houden en een dikke knuffel te geven. Wij wensen jullie een goede terug reis een tot gauw groetjes.van ons alle.

• 05 September 2013 - 00:35

Mieke En Herman :

Ja weer zo'n geweldige dag en ook weer veel gezien. Jammer dat het bijna voorbij is. Maar het is wel een hele belevenis geweest. En goed insmeren hé die rode kontjes Haha. Zit niet prettig denken wij. Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii Mieke Herman