New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Kim en Judith - WaarBenJij.nu New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

New York City

04 Juni 2013 | Verenigde Staten, New York

Maandag 3 juni 2013

Vanmorgen liep om 03.45 uur de wekker af.... Waarom deden we dit ook alweer.....?
Nadat we ons aangekleed hadden, de broodjes gesmeerd waren, de koffers in de auto lagen, en er afscheid genomen was van de familie, zaten we om 05.05 uur in de auto onderweg naar Brussel. Het zou ongeveer 1.20 uur rijden zijn, dus we hadden de tijd, aangezien het vliegtuig om 10.00 uur zou vertrekken. Het was vrij rustig op de weg dus we konden goed doorrijden. Helaas, zijn we toch even verkeerd gereden en dat op 5 minuten van het parkeerterrein. Uiteindelijk kwamen we om 06.25 uur aan bij de Discount Parking, waar we onze reservering moesten laten zien om naar binnen te mogen. Nadat we waren goed gekeurd door de poortwachter, zijn we een plaatsje gaan zoeken. Zo gevonden, dus koffers uit de auto en naar de shuttle bus. Die kwam ongeveer 5 minuten later al aanrijden dus de aansluiting was prima.
Omdat Brussel toch echt een andere luchthaven is dan Amsterdam, was het toch even zoeken waar we naar toe moesten. Gelukkig stond alles goed aangegeven en we konden dus ook zelfstandig via de computer inchecken. So far, so good!

Aangezien de rij om de koffers in te checken niet erg lang was, zijn we hier maar aangesloten. Toen we aan de beurt waren werden we van top tot teen ondervraagd over wat we wel niet allemaal zouden gaan doen in New York. Deze beveiliger stelde ons vragen waarvan wij de kriebels kregen. Alsof we criminelen zijn, totdat het tegendeel bewezen is. Deze man moest zelfs weten hoe we op de luchthaven gekomen waren, waar de auto stond (moesten ook de parkeerticket laten zien), wat we allemaal wel niet van plan waren, wie onze koffers en handbagage had ingepakt en of we niets van vreemde mensen hadden aangenomen...... Euh.... nou nee dus!
Uiteindelijk kregen we en blauwe sticker wat betekende dat we daar door de security heen waren, maar toen begon het feestje pas echt.

Eerst door de douane post, dit ging redelijk makkelijk en soepel, maar toen naar de bagage check. De tassen mochten door maar over Judith hadden ze toch echt hun twijfels omdat het systeem afging, gevolg.... Judith werd van top tot teen en dan ook letterlijk en figuurlijk gefouilleerd. Ze hebben niets gevonden dus er zat niets anders op dan haar toch door te laten ;).
Nadat we van dit avontuur waren bijgekomen, bleek dat onze vlucht minimaal een half uur vertraging had. Eenmaal bij de gate aangekomen bleek dit al een uur te zijn. Er zat voor ons en de vele andere niets anders op dat te wachten. Rond 11.00 uur konden we dan uiteindelijk toch gaan boarden. We hadden wederom hele goede plaatsen, heerlijk in een tweezits bij het raam dus wij hadden niets te klagen.
De vlucht is rustig verlopen, op wat minimale turbulentie en twee rumoerige achterburen na, waardoor we uiteindelijk om 13.30 uur weer voet op de Amerikaanse bodem zetten.

Het volgende avontuur deed zich al snel voor, we stonden samen met 300 andere te wachten op de douanebeambte. Ook hier een strenge beveiliging, geen telefoons in de hand, en goed luisteren wat ze te zeggen hebben want geduld dat kennen ze hier niet. Na ongeveer een uur wachten waren we aan de beurt om ons paspoort te laten zien en een ander formulier wat we in het vliegtuig al in moesten vullen. Wederom werden we van top tot teen ondervraagd over onze plannen in NYC, wat voor werk we deden, waar we dat deden, of wel eerder in de USA waren geweest. Ze moesten werkelijk waar alles weten. Nadat we ook onze vingerafdrukken hadden afgegeven werd er een stempel in het paspoort gezet en konden we legaal de USA binnen.
Dit alles duurde zo lang dat de koffers inmiddels al van de band af waren en stonden verzameld naast de band. Dus die waren zo gevonden. Nog even langs nog een ander meneertje die nog even navroeg of we niets iets illegaals in de koffers hadden zitten en we waren de beveiliging door.
Omdat onze taxi naar het hotel al geregeld was, moesten we ons melden bij de groundtransportation zodat zij voor ons de taxi konden bellen. We moesten nog ongeveer 20 minuten wachten voordat we opgehaald zouden worden, en omdat we maar $10 op zak hadden leek het ons een goed plan om wat geld te pinnen.
Judith ging het eerst proberen met haar passen, toen ze terugkwam bleek het niet gelukt te zijn. Ondertussen had ik bedacht dat ik helemaal vergeten was om mijn pinpas de deblokkeren voor buiten Europa. Hoezo blond.....? Grapje van Kim.
Daar zaten we dan, na een lange reis te wachten op een taxi met $10 op zak. Daar gingen we het vast mee redden deze dagen. :D

Eerst maar eens naar te hotel zien te komen, we waren in ieder geval al blij dat de taxi al betaald was, anders hadden we echt een mega probleem. Dus toen ons reserveringsnummer geroepen werd, zijn we naar de balie gelopen om te verzamelen. We bleken met nog 8 andere mensen in de taxi te zitten. Onze trip richting NYC kon echt beginnen. Eerste werden een aantal andere bij hun hotels afgezet, we waren blij dat we daar niet zaten.
Ondertussen natuurlijk al heel wat van NYC vanuit het raampje kunnen bekijken, en we hadden de grootste lol omdat we maar $10 hebben om ons te vermaken de komende dagen in NYC. Als derde waren wij aan de beurt. We werden netjes bij de deur afgezet en terwijl we de chauffeur de helft van ons te besteden geld gaven werden de koffers uit het busje gehaald en konden we gaan inchecken.
Dit was zo gebeurd, even een paspoort laten zien en de creditcard (die had ik gelukkig ook gewoon bij) en we kregen de sleutel van onze kamer. Kamer 715, dus op de zevende verdieping, aan de achterkant van het hotel dus we kunnen ook nog een beetje NY in kijken. Op de 10e verdieping van het hotel is er een mooi dakterras en panoramazicht op de Empire State Building. Dat lieten we ons geen tweede keer zeggen dus nadat we de koffers op de kamer hadden gezet, wel wat aan de kleine kant maar het ziet er hartstikke goed uit, zijn we naar de 10 verdieping gegaan. Daar hadden we ook gelijk gratis internet dus we konden gelijk onze mail even checken. Wat een geweldig uitzicht, helaas werd het snel belemmerd door de regen. Ja, ja, is het in Nederland eindelijk beter weer, gaan wij naar NYC om daar vervolgens met regen aan te komen.....

Omdat we toch niet heel veel konden doen hebben we een kopje thee gepakt en zijn we terug naar de kamer gegaan. Maar om niet aan de jetlag toe te geven, wilden we wel nog wat gaan doen (sowieso geld halen) en wat eten. Dus bij de receptie nagevraagd waar de dichtstbijzijnde pinautomaat en supermarkt was. Omdat het inmiddels droog was geworden zijn we erop uit getrokken. Het had dan wel net ontzettend geregend, maar het voelde nog steeds er warm en wat benauwd buiten. Heerlijk dus!
De pinautomaat was snel gevonden, dus op hoop van zegen dat we daar ons geld konden halen..... Het lukte, het lukte!
Op zoek naar de supermarkt, die was iets lastiger te vinden, maar dat kwam mede doordat we aan de verkeerde kant van de weg liepen. Uiteindelijk gevonden en wat boodschapjes gedaan, terug naar het hotel om dit op te ruimen, de metrocard te pakken om vervolgens weer te gaan om een hapje te gaan eten.
Ergens bij een pizza tentje een pizzapunt op en daarna het metrosysteem gaan bekijken. Gelukkig niet heel moeilijk, maar we moesten wel even goed opletten welke metro we moesten pakken om op de juiste plek uit te komen. Het was ontzettend fijn om de metrocard al in ons bezit te hebben, dus door het poortje heen halen en inde metro stappen. Onze reis ging naar Grand Central Station, en duurde in totaal denk ik 3 minuten. Goed te doen dus.
We zijn uitgestapt bij Grand Central Station om vanaf daar naar Times Square te lopen. We wisten niet zo goed welke kant we op moesten dus we zijn eerst een paar straten de verkeerde kant op gelopen, maar toen kwamen we wel uit bij het Cryslerbuilding. Hebben we die in ieder geval ook al gehad.
Daarna richting Times Square gelopen. Wat een geweldig plein, ook al ben je wat moe, je krijgt daar mega veel energie van! En druk, niet normaal overal waar je kijkt lopen er mensen die of ook toerist zijn (die met de camera's) of mensen die daar gewoon wonen en werken (die met de iPhones).
Omdat het al tegen 21.30 uur liep, zijn we weer terug gegaan naar de metro om terug naar het hotel te gaan. Wederom naar Grand Central Station, en vanaf daar de metro naar de dichtstbijzijnde halte bij het hotel. Ontzettend goed te doen!

Om 22.00 uur waren we weer terug bij het hotel en zijn we nog even naar het dakterras geweest om wat foto's te maken van ons uitzicht en van het Empire State Building by Night. Het was een ontzettend lange dag, maar wat is het geweldig om hier te zijn.
Hopen dat we straks goed kunnen slapen zodat we er morgen weer vroeg tegen aan kunnen!

• 04 Juni 2013 - 16:22

Nathalie:

Haha wat leuk dames!
    Judith moest je dan ook zeggen werk bij de Bijserstede !!
    Lijkt me wel grappig ook om mee te maken je krijgt het er wel benauwd van als ze dat vragen of niet haha!
    Veel plezier nog en geniet ervan

• 04 Juni 2013 - 16:48

Marie- Therese Schaapsmeerders:

Ja Judith, dat is me toch wat zeg. wat een toestand op dat vliegveld. Maar ik denk dat als je inderdaad de bijsterstede noemt je meteen door mag. ha,ha

• 04 Juni 2013 - 22:44

Mama:

Nou ja, en moeders dan maar naar de bank om de pas toch om te zetten. Bleek onze blonde muts dat toch al gedaan te hebben. We zijn er inmiddels al achter gekomen dat 9 van 10 pinautomaten op het vliegveld Newark geen Europese passen accepteert. Maar het is jullie inmiddels wel gelukt om cash geld te pinnen.
    Ook hebben wij mensen gesproken die ook vanaf Brussel naar de USA zijn gevlogen en die hetzelfde hebben mee gemaakt met de security, dus Judith het ligt niet aan jou maar aan de Belgen. Heerlijk toch als je die steeds de schuld kunt geven!!! Geniet van the City that never sleeps en houd ons op de hoogte.
    Dikke knuffels uit Elshout

• 05 Juni 2013 - 11:52

Pas:

Dag Judith en Kim.
    Jeetje wat een gedoe bij de douane in de USA. Kan ik mij vast voorbereiden. Leuk om te lezen dat jullie je goed vermaken, geniet ervan. Grt pas