Dag 3 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Kim en Judith - WaarBenJij.nu

Dag 3

Blijf op de hoogte en volg Kim en Judith

21 September 2016 | Sri Lanka, Negombo

Woensdag 21 september 2016

Vanmorgen de wekker gezet, want we moesten om 8.45 uur bij de hoofdingang staan voor de excursie, maar er moest van te voren nog wel even ontbeten worden. Net zoals het eten van gisterenavond was ook het ontbijt vanmorgen prima verzorgd. Natuurlijk keuze uit warm eten, zoals ze in deze landen allemaal hebben, maar er stond ook vers fruit, verschillende soorten brood en natuurlijk muesli. De keuze was er reuze zullen we maar zeggen. Dus na een goed ontbijtje (voor onze doen dan) zijn we naar de kamer terug gelopen om de spullen te pakken en om voor de zekerheid toch maar even deet te smeren. We gaan toch het water op en ondanks dat de meeste muggen bij zonsondergang actief worden, willen we geen risico's lopen (ja, moeders we hebben ons ook goed ingesmeerd met zonnebrand).

Van de 14 mensen zijn er 8 mee gegaan naar de bootexcursie over het Hollands Kanaal. De Nederlanders in de VOC tijd hebben hier toen het kanaal aangelegd (of ze hebben opdracht gegeven, dat kan natuurlijk ook) om het vervoer van voedsel en specerijen makkelijker te maken. Het kanaal is in totaal ongeveer 80 km lang, maar die tocht hebben wij niet helemaal gemaakt. Er stond tenslotte nog meer op het programma vandaag. Maar lekker was het wel. Tijdens de boottocht verschillende soorten vogels gezien (ijsvogels/reigers) maar ook een aantal varanen, zowel in het water als op het land. Daarnaast gebruikt de bevolking het kanaal ook om in te zwemmen en toch ook wel, wat wel echt heel jammer is van de prachtige natuur, als prullembak. Want aan de oevers van het kanaal wonen heel veel mensen, en die mensen maken troep.
Maar goed, de tocht over het kanaal duurde iets meer dan 1,5 uur en we waren dan ook al om 11.15 uur weer terug bij het hotel.

Aangezien we pas om 14.00 uur weer met de bus weg zouden gaan voor de stadstour, hadden we lekker de tijd om even een duik in het prachtige zwembad te nemen. Wat hebben we het toch slecht hier. Ondertussen nog een lekkere lunch besteld en onze middag begon goed, al waren we al behoorlijk verkleurd toen we van de boot afkwamen (ondanks het goede smeren).
Tegen 13.30 uur waren we weer omgekleed en kon het middagprogramma beginnen. Gisteren en vandaag hebben we nog een 'lokale" gids van Kras, en vanaf morgen komt de vaste gids, en daar kijken we nu al naar uit. De huidige gids verteld nauwelijks iets, en het is dat we een aantal assertieve mensen in de groep hebben zitten, maar anders wisten we niets.

We zijn met de bus naar Welcome Village gereden. En dorpje wat is opgericht door de Nederlander Herman Steur. In dit dorpje is er plaats voor 400 ouderen (dementerende/gehandicapten/armen) die anders op straat zouden moeten leven. Het dorp werd in 1996 geopend en nu 20 jaar later, ziet het er toch wel op plekken wat vervallen uit. Op dit moment wonen er nog 210 ouderen, waardoor er ook een hoop huisjes leeg staan. We kregen een rondleiding van Harry. Hij woont 4 jaar in het dorp en is er naar eigen zeggen erg gelukkig. Tijdens de rondleiding hebben we (in gebrekkig Engels) wat informatie gekregen over het dorp. Er is een ziekenhuis, maar echter zonder medische apparatuur (of ik moet erg mis gekeken hebben), en mannen en vrouwen worden apart verpleegd. Ook in de huisjes wonen mannen en vrouwen gescheiden. In elk huisje is plaats voor 4 personen (4 vrouwen of 4 mannen), ze hebben 2 slaapkamers (2 bedden per kamer) en een badkamer/toilet. Verder een kleine ruimte om te zitten met 4 stoelen en dat is het wel een beetje. Ze gaan gezamenlijk eten in de eetzaal/gemeenshapshuis.

Tijdens de rondleiding zijn we ook nog een kijkje gaan nemen bij de woning van Herman Steur. Hij is 3 jaar geleden op 83 jarige leeftijd overleden en het huis staat vanaf dat moment leeg. Af en toe nog gebruikt als er sponsoren komen logeren. Verder hebben ze op het terrein een plaats gemaakt waar het geloof een belangrijke rol heeft. Ze hebben in 1 gebouw 4 verschillende geloven samengebracht door aan de ene zijde een tempel te maken voor het Boeddhisme, aan de andere kant een kerk voor de Katholieken, ze hebben een plaats voor de Moslims en een plaats voor het Hindoeisme. Ondanks dat er op dit moment geen mensen wonen die de Islam of het Hindoeïsme aanbidden was het bijzonder om te zien dat de 4 geloven op 1 plek samen kunnen komen zonder dat het problemen opleverd.

Nadat we aan het einde van de rondleiding nog wat gedronken hadden (en natuurlijk een fooi betaald voor deze oudjes) zijn we met de bus weer terug naar het hotel gereden. We dachten dat we nog een stadstour door Negombo zouden krijgen, maar het liep al tegen half 6 eer we terug waren, dus die werd ons door de niet boeiende en geïnteresseerde gids mooi even door de neus geboord. En dat terwijl ik onderweg van het vliegveld naar het hotel gisteren een super mooie tempel heb gezien en die vandaag dus ook eigenlijk nog op het programma stond. Morgen zullen we eens even verhaal gaan halen bij de gids die de rest van de rondreis gaat begeleiden (we zullen het op een nette en fatsoenlijke manier doen hoor ;)). Al hoef ik niet bang te zijn dat ik geen tempels meer ga zien deze vakantie.

Samen met het grootste gedeelte van de groep hebben nog een drankje bij zonsondergang gedaan bij het zwembad om daarna te gaan douchen. We sloten tegen 19.45 uur (de rest zit er braaf om 19.30 uur) aan bij het dinerbuffet. De toetjes hier zijn heerijk, dus als dat in de komende hotels ook zo het geval is hoor je mij niet klagen over het eten!
Slaap lekker!

• 21 September 2016 - 18:32

Jacqueline:

Hopelijk dat de nieuwe gids meer te vertellen heeft. Maar soms kun je met alleen kijken ook veel te weten komen. Geniet ervan. Xxxx

• 21 September 2016 - 21:44

Marijke Goyaerts:

Jullie hebben de eerste dag al veel beleefd, jammer dat zo mooi gebied ook verpauperd. Hopelijkkan de vaste gids jullie mooie verhalen vertellen geniet ervan groetjes xxx